טלוויזיה

קרעי חוטף מוועדת המדרוג: "פתח למניפולציה פוליטית"

ועדת המדרוג מפרסמת הבוקר התייחסות חריפה להצעת תזכיר החוק של שר התקשורת, לפיה אחריות המדידה תעבור לגוף ממשלתי. מדברי הועדה: "אימוץ החוק צפוי להפוך את ישראל למדינה היחידה בעולם לבד מרוסיה בה קיימת שליטה ממשלתית באיסוף נתוני הצפייה"
שירה יום טוב |  2
רוני ארן, שלמה קרעי (צילום יחצ, פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
הועדה הישראלית למדרוג שאחראית על מדידת הרייטינג הרשמית בישראל, מפרסמת הבוקר תגובה נחרצת נגד סעיף חדש ברפורמת התקשורת שמקדם שר התקשורת המכהן שלמה קרעי.
בסעיף 81 בתזכיר החוק, מדידת נתוני הצפייה (רייטינג) המוכרת לנו כיום מוטלת בספק כאשר קרעי מנסה להוביל מהלך לפיו המדידה תעשה על ידי גוף שפועל מטעם הממשלה ושר התקשורת. כיום מבוצעת המדידה על ידי הועדה שהיא גוף עצמאי ומנותק לחלוטין מפעילות ממשלתית.
ועדת המדרוג שאמונה כיום על מדיד הרייטינג, באופן שמקובל במדינות רבות בעולם, מפרסמת הבוקר את תגובתה נגד המהלך שאם יצא לפועל, עלול להביא לסגירתה. מטעם הועדה נמסר כי, "מה שמוצע בחוק הוא חסר תקדים ברמה עולמית. לפי האמור בתזכיר, גוף ממשלתי אשר חבריו ממונים על-ידי שר התקשורת יעסוק באיסוף ופרסום נתוני הצפייה".
עוד הודגש כי, "אין כל מדינה בעולם המערבי בה הממשלה עוסקת במדידה ופרסום של נתוני הצפייה. גם במדינות עם דמוקרטיה מפוקפקת, נתוני הצפייה מופקים על-ידי חברות מקצועיות שזה עיסוקן, ולא על-ידי הממשלה.
 
"אימוץ החוק בכל הנוגע לנתוני הצפייה צפוי להפוך את ישראל למדינה היחידה בעולם לבד מרוסיה בה קיימת שליטה או אפילו מעורבות ממשלתית באיסוף נתוני הצפייה. בדברי ההסבר לתזכיר, מדגיש משרד התקשורת כי 'שוק חופשי' בתחום השידורים עומד לנגד עיניו".
הצעתו של קרעי זכתה לביקורת חריפה נוספת נגד כוונות הרפורמה, ובועדה מוחים, "הצעת משרד התקשורת בכל הנוגע למדידת נתוני צפייה היא הכל למעט 'שוק חופשי'. במקום לאמץ את ההסדר שנוצר בישראל כמו בשאר העולם המבוסס על הסכמה ומעורבות של כלל העוסקים בתחום (כלל ערוצי הטלוויזיה מצד אחד ואיגודי הפרסום והשיווק מצד שני), הצעת משרד התקשורת היא להלאים את נתוני הצפייה ולפתוח פתח לבצע בהם מניפולציות פוליטיות ואחרות.
"רגולציה, חקיקה המתערבת בפעילות פרטית, נועדה, לטפל בכשל שוק כלשהו. נתוני הצפייה בישראל נמדדים בסטנדרטים המקצועיים העולמיים הגבוהים ביותר, הן בנוגע לטכנולוגיית המדידה והן לגבי גודל הפאנל הנמדד ביחס לאוכלוסייה.
כפי שניתן במסמך המצורף, אנו מציגים את  56 המדינות המובילות בעולם ומראים שבכולן מתבצעת המדידה באמצעות מכשירי People Meter, בדומה לישראל ובאף אחת מהן למעט רוסיה, אין כל מעורבות ממשלתית בתהליך מדידת נתוני הצפייה.
 
"לא במקרה התזכיר ומסמך הערכות השפעת הרגולציה ("RIA") לא מתייחסים לנושא המדרוג ולהיבטים המקצועיים המתחייבים בפעולתו על מנת לבסס את אמון המפרסמים בשידורי הטלוויזיה, אמון שמתחייב לצורך קיומם של ערוצים מבוססי פרסום.
"כידוע, כלל גופי השידור המסחריים הישראליים מסתמכים על נתוני הוועדה. דוח הוועדה לאסדרת-העל בתחום השידורים ("ועדת פולקמן"), עליו, בין היתר, לכאורה מתבסס התזכיר, לא כלל שום המלצה או איתר כל בעיה הקיימת במדידה המבוצעת כיום על-ידי הוועדה.
"דוח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת, גם הוא מצא כי המדידה בישראל עומדת בשורה אחת עם שאר המדינות בעולם המערבי. על כן, עמדת הוועדה היא כי במדינה דמוקרטית אין כל מקום לסעיף 81 לתזכיר, ויש להסירו".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    1
    1 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש גבול לא לגעת בראליטי הישראל
    סגור
  • 1.
    רק דומה לרוסיה.?.? חשבתי יותר לגרמניה מהמאה הקודמת
    יייייייששששששש 08/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתם מבינים לאן הממשלה מובילה בקרוב זה מה שיקרה ואז החרדים יחגגו לזמן קצר עד חורבן הבית השלישי
    סגור