טלוויזיה

מהפכה במהדורות החדשות בישראל: זה השינוי הקיצוני שבפתח

ארגון העיתונאים והעיתונאיות ומיזם 5050 בדרישה ממנכ"לי חברות החדשות: האולפנים חייבים להיות שוויוניים יותר ולארח 50% נשים בכל פאנל. חלק ממחדל המלחמה נובע מכך שקולן של נשים הושתק. מקומן של נשים סביב שולחן קבלת ההחלטות; לחברות החדשות יש הזדמנות לעשות את השינוי ולהחליט יהיו לפחות 50% נשים
מערכת ice |  1
רייטיניג קשת 12,רשת 13, ערוץ 14, כאן 11 (צילום shutterstock)
ארגון העיתונאים והעיתונאים, מיזם 5050 ומספר ארגוני נשים ושוויון שלחו הבוקר מכתב למנכ"לי חברות החדשות של הערוצים כאן 11, חדשות 12, חדשות 13, עכשיו 14, בדרישה לייצר אולפני החדשות שוויוניים ולארח 50% דוברות ופרשניות.
"ממבט מהיר וגם ממחקר מעמיק יותר ניתן לראות כי בכל הפאנלים ב 55 הימים שחלפו, ובעיקר ברצועות השידור ובפריים טיים- יש רוב מכריע לגברים סביב השולחן. כל זה למרות שבמצבת כוח האדם של חברות החדשות יש מספר משמעותי של עיתונאיות, כתבות ומומחיות בתחומים שונים"
 
"חלק ממחדל המלחמה נובע מכך שקולן של נשים הושתק. אזהרות התצפיתניות, ההתראה של הנגדת מהמודיעין ועוד. נחשפנו גם לאומץ ליבן וכוח הלחימה של נשים בחזית - רבש"ציות, טנקיסטיות ועוד. אבל כל אלה לא שינו את מודל הדיון, שנשען ברובו על מומחים, פרשנים ועיתונאים גברים. נשים ממגוון קבוצות האוכלוסייה יביאו לפאנל ערך מוסף מהותי לדיון, שישמיעו עוד פרשנויות למשבר הזה, ואף בדיונים בהם עוסקים בהשתקתן של נשים נראה כי אין נשים בפאנל עצמו.
"רבות מדובר על היום שאחרי המלחמה, נראה שהחברה הישראלית הפנימה כי מקומן של נשים סביב שולחן קבלת ההחלטות, והבנה שזו תהיה חלק מהדרך לשיקום.  לחברות החדשות יש הזדמנות לעשות את השינוי כבר עכשיו. לא צריך לחכות לבחירות או לנהל פריימריז. כל מה שדרוש הוא החלטה מנהיגותית מודעת, שבכל פאנל - בכל נושא - יהיו לפחות  50% נשים. את ההחלטה הזאת צריך לקבל עכשיו. 
"מחקר שנעשה על ידי יפעת מחקרי תקשורת עבור ארגון העיתונאים והעיתונאיות, העין השביעית ועמותת הצלחה, בחן את ייצוג הנשים בערוצי הטלוויזיה והרדיו במחצית הראשונה של שנת 2023. המחקר מצא ששיעור הגברים באולפנים כפול מזה של הנשים (68% גברים לעומת 32% נשים). בידך הכוח לשנות את התמונה ולהשפיע על התודעה הציבורית:  נשים צריכות לשבת סביב כל שולחן, לרבות שולחן הפאנל והחדשות. 
יעל יחיאלי, מייסדת מיזם 5050 שותפות ושוויון מגדרי: "כבר חודשיים שאנחנו דבוקים למסך במעקב אחרי המלחמה ובשבוע האחרון בדריכות לקראת חזרת החטופות והחטופים. בכל האולפנים בעיקר גברים מפרשים לנו את המציאות. המלחמה הזו הבהירה עד כמה חשוב שתהיינה 50% נשים במוקדי קבלת החלטות, וזה כולל גם את מוקדי ההשפעה על התודעה הציבורית. עכשיו זה בדיוק הזמן לאולפני החדשות לקבל החלטה של 50% דוברות ופרשניות בכל מהדורה. אי שוויון לא נעלם מעצמו. החלטה אמיצה של עורכי המהדורות יכולה לעשות כאן שינוי דרמטי ומתבקש ולהביא את ישראל למקום טוב יותר".
ענת סרגוסטי, אחראית חופש העיתונות בארגון העיתונאים והעיתונאיות: "אין שום סיבה שבעולם שדווקא במלחמה, שההשפעה שלה על האזרחים היא כל כך גדולה, מי שיפרש עבורנו את המציאות הם גברים בכלל וגנרלים לשעבר בפרט. חייבים לשמוע גם נשים באולפנים ולא רק בתפקיד האימא שמחכה לבן החטוף. יש מספיק נשים מומחיות בשלל נושאים ואין סיבה לא להזמין אותן".
לפנייה שותפים הארגונים: נשים עושות שלום, המכללה, החצר הנשית, עבודה שווה, קדמה - התנועה לקידום נשים במוזיקה, בונות אלטרנטיבה, פורום (מ)חייבות שינוי, לא עומדות מנגד, נשים לגופן, Prowomen, מכון דבורה, קווין בי, המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, קולך, פוליטיקאיות צעירות, איגוד מרכזי הסיוע, אל הלב, נבחרות, דירקטוריות מובילות שינוי, נשות הכותל, אישה לאישה, שדולת הנשים בישראל, הפורום למשפט, מגדר ומדיניות חברתית, מכון קיברשטיין, Hope center, נעמת, איגוד הסורופטימיסט הבינלאומי בישראל, ויצ"ו, המילואימניקיות, איתך מעכי, רוח נשית, עבודה שווה, הקליניקה למשפט ומגדר, מרכז משנה המכללה למנהל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מוזר ! שאלתי עשרות ידידים- טרם שמעתי אפילו אחד שמאשר שצ
    פרוספר 12/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההרגשה מוזרה שטרם ניתקלתי בבן אדם אחד שאישר שצפה בערוץ 14
    סגור