שיווק ופרסום

184 מיליון שקל בסבב ב': כמה יוציאו המפלגות בקמפיין הבא?

לקראת הבחירות במרץ גדל תקציב מימון המפלגות ואיתו גם הסכומים שילוו את הקמפיינים. מי מהגדולות תבזבז הפעם יותר, הליכוד או כחול לבן? 
אייס | 
שקל (צילום Brett Hondow from Pixabay)
לקראת סבב הבחירות השלישי תוך שנה אחת, עולה השאלה המתבקשת – כמה יוציאו המפלגות השונות על מימון הקמפיין הנוכחי. בבחירות שהתקיימו בספטמבר, קיבלו כלל המפלגות יחד סך מימון שעמד על 184 מיליון שקל מהכנסת. סוגיה זו מהותית במיוחד, לאור העובדה שמדובר בכספי ציבור, שכן בשנת 2014 עבר תיקון לחוק מימון הבחירות ובו נקבע שהלוואות עבור מערכת בחירות יילקחו על ידי המפלגות מהכנסת, ולא מהבנקים כפי שהיה עד אז. 
אופן מימון הקמפיינים מתבצע כך שמפלגות קיימות מקבלות מימון מהמדינה עבור קמפיין הבחירות. הסכום שניתן לכל מפלגה מחושב על פי יחידות מימון, אשר שווי כל אחת כ-1.4 מיליון שקל. כל מפלגה מקבלת את ממוצע המנדטים שלה בין הכנסת הקודמת לזאת שאחריה, ועוד יחידה אחת. כך לדוגמא, הליכוד קיבלה 35 מנדטים בכנסת ה-21  ו-32 מנדטים בכנסת ה-22 ולכן היא צפויה לקבל 34.5 יחידות מימון עבור הקמפיין לבחירות, (ממוצע 33.5+1), כלומר כ-48.3 מיליון שקל, וזאת מלבד המימון השוטף העומד על 6% מסך יחידת מימון, לפי אותו החישוב. 
בסבב הבחירות באפריל 2019 הוציאה הליכוד סכום של 83 מיליון שקל, והחזיקה בשיא ההוצאות לפרסום – יותר מ-6 מיליון שקל שנחלקו לדיגיטל, עיתונות כתובה ושלטי חוצות. בסבב השני הקדישה המפלגה רק 3.6 מיליון שקל לפרסום, תוך שהתמקדה בדיגיטל ובעיתונים. 
לעומתה, בסבב א' של הבחירות הוציאה כחול לבן 47 מיליון שקל, המורכבים מ-14 מיליון שקל שקיבלה יש עתיד, ושארית הסכום מתרומות. מתוך סכום זה הוציאה המפלגה כ-3.5 מיליון שקל על פרסום והגדילה תקציב זה ל-3.6 בסבב ב'. 
מפלגת העבודה הוציאה על קמפיין הבחירות הראשון 20.6 מיליון שקל, מתוכם 5.6 מיליון שקל על פרסום, אך בסבב השני צמצמה את תקציב הפרסום ל-1.8 מיליון שקל. עלות הקמפיין של ישראל ביתנו באפריל עמד על 11.3 מיליון שקל, מתוכם 800 אלף הוקדשו לפרסום. בסבב ב' השקיעה מפלגתו של אביגדור ליברמן רק 250 אלף שקל בפרסום. 
גם המפלגות החרדיות לא חסכו. באפריל, אגודת ישראל ודגל התורה הוציאו יחד 19.3 מיליון שקל, ואילו ש"ס הוציאה 11.7 מיליון שקל. מרצ הוציאה 15.1 מיליון שקל, והבית היהודי סכום של 2.95 מיליון שקל.
יחידות המימון גדלות, גם התקציבים
הסכומים נשמעים אמנם גבוהים, אך בקמפיין הממשמש הם עתידים לגדול עוד יותר: לפני ימים אחדים דווח כי כחול לבן והליכוד סיכמו על העלאה של תקציבי התעמולה בבחירות ל-62 מיליון שקל.  על פי הדיווח, בליכוד ביקשו להוסיף תקציב של 130 מיליון שקל על ידי הגדלת כל יחידת מימון, אך בישראל ביתנו סירבו לכך. לבסוף הגיעו בליכוד לפשרה עם כחול לבן על הסכום שצוין – 62 מיליון שקל. לפיכך, יחידות המימון גדלו ושוויין עומד על כמעט 1.9 מיליון שקל ליחידה.
עם גדילת יחידות המימון בסבב ג', צפויה הליכוד לקבל כ-65.5 מיליון שקל, כחול לבן 66.5 מיליון שקל, הרשימה המשותפת כ-25.6 מיליון, ש"ס כ-18 מיליון, יהדות התורה כ-16.1 מיליון, ישראל ביתנו 14.2 מיליון, העבודה-גשר 13.3 מיליון, המחנה הדמוקרטי 10.4 מיליון, וימינה 13.3 מיליון שקל. 
*יצוין כי נתונים אלה הינם הערכה, אינם כוללים מימון שוטף או מקוזזים מול חובות עבר של המפלגות השונות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה