רכב

הסוף למוניות והאוטובוסים בכבישים? בקרוב תטוסו בדרך לעבודה

רוצים לטוס ברחפן? מיזם הרחפנים הלאומי נכנס לשלב השני. 60 מיליון שקל יושקעו בעשר חברות אשר ישתתפו בפיילוט של רשות החדשנות, נתיבי איילון, משרד תחבורה ורת"א לבחינת השימוש ברחפנים גדולים לנשיאת נוסעים ומטענים כבדים
מערכת ice |  24
תחבורה ציבורית (צילום פלאש 90)
רוצים לטוס ברחפן? מיזם הרחפנים הלאומי נכנס לשלב השני. 60 מיליון שקל יושקעו בעשר חברות אשר ישתתפו בפיילוט של רשות החדשנות, נתיבי איילון, משרד תחבורה ורת"א לבחינת השימוש ברחפנים גדולים לנשיאת נוסעים ומטענים כבדים
מרחיבים את הניסויים ברחפנים במרחב האווירי:  עשר חברות נבחרו להשתתף בפיילוט לאומי במסגרתו יתנסו בהפעלת רחפנים גדולים לנשיאת נוסעים ומטענים כבדים במרחב אווירי מנוהל.  במסגרת הפיילוט יודגמו במשך שנתיים יכולות הרחפנים באתרים שונים ברחבי הארץ.
 
בהמשך לפיילוט הקודם שעמד בכל מדדי ההצלחה שהוגדרו לו,  מינואר (2023) החברות יבצעו בשנתיים הקרובות שבוע טיסות ברחבי הארץ בכל חודש (24 הדגמות). הטיסות תבוצענה במרחב אווירי מנוהל, בפריסה ארצית למרחקים ארוכים של עד 150 קילומטרים, תוך נשיאת מטענים כבדים יותר לרבות כלים שיאפשרו בעתיד גם הטסה של אנשים ממקום למקום. גם פיילוט זה יבוצע  תוך שיתוף פעולה עם רשות התעופה האזרחית (רת"א), חיל אוויר, רשות שדות התעופה (רש"ת) וגופים רלוונטיים נוספים. מיזם הרחפנים הלאומי של ישראל הינו פורץ דרך ברמה בינלאומית ולראשונה יישומו בו מהלכים שטרם נוסו בעולם. 
החברות שנבחרו להשתתף בפיילוט זה הינן: 
חברת אירוויז דרונז בע"מ - חברת Airwayz פיתחה מערכת מבוססת בינה מלאכותית (AI) לניהול חכם של מרחב אווירי וציי רחפנים. החברה תפעיל שתי מערכות: מערכת לניהול UTM דינאמי של מרחב אווירי עמוס רחפנים ומערכת ניהול צי להטסה אוטונומית של ציי רחפנים למשימות שונות בעיר החכמה.  
חברת אף. טי. פתרונות אוויריים בע"מ - חברת אף.טי פתרונות אוויריים בע"מ (מקבוצת אירודרום בע"מ) הינה חברת שירותי הפעלת כלי טיס מאויישים מרחוק ללקוחותיה. החברה מספקת שירותי הפעלה, שירותי הדרכה והטמעה וכן שירותי אינטגרציה לטובת מתן הפתרון המיטבי ללקוח ופועלת בתחומי ההנדסה האזרחית והבנייה, חקלאות ואנרגיה מתחדשת וביטחון ואבטחה.  
חברת אלסייט Elsight - מספקת פתרון תקשורת אמין ומאובטח לתעשיית הרחפנים, המאפשר לגורמים שונים לבצע פעילות מסחרית בתצורת BVLOS בכלל הסגמנטים המסחריים.  
חברת AGL - חברת AGL עוסקת באפיון מערכות וחדרי שליטה ובקרה, כתיבת  נהלי תפעול והפעלה לחדרי שליטה ובקרה והדרכת הסמכת ושמירת כשירות של אנשי התעופה. 
חברת  AIR TAXI ISRAEL (ATI)- חברה ייעודית לתחום ה-AAM (ADVANCED AIR MOBILITY) בישראל הפועלת בשת"פ עם חברות מתחומי התעופה הרלוונטיים לפרויקט. 
חברות ברוק - החברה מפעילה שירותי תעופת מסוקים. החברה מתוכננת להפעיל כלי EVTOL בסינרגיה עם מסוקים וכלים אוויריים על בסיס מאפייני טיסה דומים. 
חברת DOWN WIND – חברת DOWN WIND הנה חברת התעופה בתחום כלי טייס מאויישים מרחוק ויצרנית כלי טיס. 
חברת היילנדר תעופה - חברת High Lander מספקת פתרונות המאפשרים שליטה ובקרה אווירית אוטונומית מתקדמת לניהול ציי רחפנים. החברה מספקת פתרון טכנולוגי מקצה לקצה למשלוחים אוטונומיים על ידי רחפנים. מטעינת המשלוח וניהול אוטונומי של המשלוחים במרחב האווירי בזמן אמת ועד הגעתו ליעד כולל אפליקציה למשתמש הקצה שמציגה בזמן אמת את מיקום הרחפן, התקדמות המשלוח האווירי ותמונת וידיאו.  
חברת קנדו דרונס – חברת Cando Drones היא חברת תעופה של רחפנים  החברה מנגישה פתרון שלם לצרכי לקוחותיה, המבוסס על מערכת הכוללת את המרכיבים הבאים: יכולות רחפנים, תוכנת שליטה ובקרה ייחודית להפעלתם בצורה אוטומטית ואוטונומית, ליווי מקצועי להטמעה ומיצוי היכולות בפעילות הנדרשת. 
חברות רובוטיקאן - חברת ROBOTICAN  עוסקת בפיתוח מערכות רובוטיות אוטונומיות ניידות בקרקע ובאוויר ומפתחת רחפנים מהירים. 
פיילוט זה נועד להרחיב את מעטפת הניסויים התומכת בטיסות כלי טיס הנושאים משקלים כבדים ולטווחים גדולים, כך שבעתיד תתאפשר הטסה של נוסעים ממקום למקום ושיפור המצב התחבורתי בארץ, באמצעות רחפנים. הפיילוט הינו המשך ישיר לפיילוט הראשון של מיזם הרחפנים הלאומי  בו שותפים רשות החדשנות, נתיבי איילון, משרד התחבורה ורת"א - שיתוף הפעולה הייחודי בין גופי הממשלה והרשויות השונות עם התעשייה ברמה הלאומית והבינלאומית. "ארגז החול" הרגולטורי פעל במטרה לתמוך בפיתוח והטמעת הטכנולוגיות אשר יאפשרו לחברות לשפר את מוצריהן ולפתח מודל כלכלי בר קיימא ולשפר ולייעל את השירותים הניתנים לכלל האזרחים. 
במסגרת הניסויים בשלב הראשון, התבצעו בשנתיים האחרונות למעלה מ 15,000 טיסות רחפנים במתארים שונים ברחבי הארץ – תל אביב, ירושלים, חדרה, רמת השרון, הרצליה, מודיעין, ירוחם ובאר שבע, וב-18 מוסדות רפואיים ברחבי הארץ. במסגרת השלב הראשון התנסו הרגולטור והחברות בטיסות לצרכים מסחריים וציבוריים אשר כללו העברת משלוחים, ניטור, אבטחה, צילום, הטסת ציוד רפואי ועוד. בשלב הבא יתבצע המשך פיתוח התשתיות הרגולטוריות והטכנולוגיות על בסיסן יפתחו החברות את מוצריהן ואת המודל עסקי שיאפשר הפעלה שוטפת בעלת כדאיות מסחרית.  
כמו כן במסגרת המיזם התקיימו שיתופי פעולה רבים עם גופים ציבוריים – שת"פ עם פיקוד העורף במבצע "שומר חומות", שיתוף פעולה עם משטרת ישראל, שיתוף פעולה עם עיריית ת"א בכיסוי אירועים רבי משתתפים ועוד. המיזם הישראלי שנעשה גם כחלק משיתוף פעולה עם הפורום הכלכלי העולמי קיבל חשיפה בינלאומית ענפה מול רגולטורים בעולם, תעשיה ותקשורת והציב את ישראל כמדינה מובילה בפיתוח האקוסיסטם אשר כעת עולה מדרגה לשלב הבא. 
הנושאים יאשר יבחנו בפיילוט הנוכחי:
▪️לראשונה בישראל תתבצע הדגמת טיסות של רחפני מונית-אויר של חברת EHANG שפותחו לנשיאת נוסעים, על ידי מפעילים אוויריים ישראלים. טיסות אלה יופעלו ללא נוסעים בשלבים הראשונים עד להשגת מענה בטיחותי מתאים לדרישות הרגולציה. 
▪️הפעלת רשתות רחפנים הטרוגניות בתאי שטח עירוניים בפריסה ארצית. 
▪️טיסות רחפנים מדגמים וסוגים שונים של חברות שונות במרחב אווירי מנוהל. 
▪️פיתוח אפליקציות זיהוי לקוח (Proof of Delivery) לקידום הטמעת שירותים מסחריים. 
▪️התנסות ראשונה בתכנון ופיתוח מנחתים למוניות אוויר חשמליות. 
▪️פיתוח ויישום טכנולוגיות ותפיסות הפעלה חדשניות לקידום ויצירת רשתות לוגיסטיות אוויריות. 
ההדגמה תהיה בהיקף גדול מהנעשה בעולם, בה יטוסו בד בבד עשרות כלי טיס בלתי מאויישים נושאי נושאים וכלים מתקדמים שתוכננו לנשיאת נוסעים עם הטכנולוגיות מהמובילות בעולם. הטסת הכלי מתוכננת להתבצע בצורה מדורגת כדי לבחון את בשלות הטכנולוגיה בצורה זהירה, אחראית ומבוקרת נקייה מסיכונים - כבר השנה יתבצעו טיסות של כלים אלו. תחילה יבוצעו ניסויי הטיסה מוגבלים בשטח נקי מבני אדם. לאחר מכן יתבצעו טיסות מעל אזורים עם התיישבות דלילה מתוך כוונה לאפשר בהמשך שירות בתוך הערים. 
 
דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות מסר: "ישראל ממשיכה להוביל את תחום הרחפנים ברמה הבינלאומית. עם סיום השלב הראשון של הטסת רחפנים על ידי מפעילים שונים באותו מרחב אווירי מנוהל, רושמות החברות הישראליות הישגים מסחריים מרשימים בארץ ובעולם. בתחום הרחפנים, ישראל מהווה מודל למדינה המפתחת רגולציה וטכנולוגיות המאפשרות ניהול ובקרה של הפעלת רחפנים מרובים לצרכים שונים ומתקרבת בקצב מהיר למודל הפעלה שוטף שיאפשר טיסות ברום נמוך בכל חלקי הארץ".
אורלי שטרן, מנכ"לית נתיבי איילון: "חברת נתיבי איילון, בשותפות עם משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית ורשות החדשנות, תמשיך לקדם את מיזם הרחפנים הלאומי כחלק מפתרונות התחבורה העתידיים שהחברה מובילה. המיזם הוכיח בשנתיים האחרונות יכולות טכנולוגיות מרשימות ופורצות דרך, בתחום ניהול מרחב אווירי חכם ברום נמוך בערי המטרופולין, שיאפשרו פתרונות אפקטיביים וישימים להפחתת העומס בכבישים".
נחמיה (חמי) שלם, מנהל רשות התעופה האזרחית (בפועל) במשרד התחבורה: "רשות התעופה האזרחית (רת"א) ממשיכה במיזם הרחפנים הלאומי שנתיים נוספות, תוך המשך שיתוף הפעולה המצוין עם השותפים למיזם. רת"א מחויבת להמשיך ולספק תמיכה מלאה לכלל הגופים הפועלים במיזם, הממשלתיים, החברות והרשויות המקומיות. רת"א תקדם את פעולות החקיקה הקריטיות הנדרשות לפיתוחו של ענף תעופה משגשג ומוביל מסוגו בעולם, כל זאת תוך שמירה בלתי מתפשרת על בטיחות הטיסה."
תגובות לכתבה(24):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    ומי ייסע ברכבת הקלה (ל"ת)
    י.לפיד 11/2022/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 20.
    כבר מזמן כולם טסים במכונית.והמחיר כבד
    רן 11/2022/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה יהיה בעתיד
    סגור
  • 19.
    יש מצב
    נהג וותיק 11/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה יפה כסיפור,במציאות זה האסון הגדול יותרממכוניות על הכבישים,במצב של תאונה חלילה לא יהיו פצועים קל ובנוני,הם לא יהיו בכלל וכך משפחות שלמות תעלמנה ח"ו,
    סגור
  • 18.
    לא כדאי לפגוע בנהגי המוניות...זה לא יעבור בשתיקה (ל"ת)
    משה 11/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 17.
    סדר עולמי חדש
    דפנה 11/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סדר עולמי חדש
    סגור
  • טען עוד
  • 16.
    מי משלם על זה? (ל"ת)
    Tzn 11/2022/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    מגדלים
    שלום 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני נגד גיטווזה משעושים לנו העיריות אין אופק אני צריך לנסוע לצפון בכדי ליראות אופק כולנו מוקפים בניינים ממש סין זה פה זוועה רמת חיינו יורדת והעיריות המושחטות מתעשרות על חשבונינו דייייייייי
    סגור
  • 14.
    רחפנים כתחליף לתנועה על הקרקע
    שלום 11/2022/25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לצערי אתם ממש טועים ובגדול אתם רק תעתיקו את הפקקים למעלה וזה הרבה יותר מסובך אפיךו המטוסים הרגילים יופריעו עי הרחפנים נושאי אדם הפיתרון של הפקקים הוא פשוט לא להוסיף אנשים במרכז לסגור את ההרשמה וליישב את הנגב כדברי בין גוריון והצפון עם מקומות עבודה ובילוים ממש כמו וגס
    סגור
  • 13.
    גדרה
    אסף 11/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פחות שטויות, יותר תכלס. תחבורה ציבורית יעילה מוכחת עשרות שנים באירופה. תחתית פלוס חשמלית פלוס אוטובוס, הכל מסונכרן וממוחשב יעבוד הרבה יותר יעיל לטובת האזרחים משטות של רחפנים
    סגור
  • 12.
    כן כן בטח
    ישראל 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפי איך שמזם הרכבת הקלה מתקדם אולי בעוד 40 שנה זה יהיה שמיש לפי הקב של העבודות במדינה על הכתבה חחחחח
    סגור
  • 11.
    מתי לקנות מצנח למקרה ש.. (ל"ת)
    המעיר 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 10.
    מכינים אותנו למגדלים
    מגדל בבל 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הרחפנים יחכו לנו בקומה ה-18 חחחח
    סגור
  • מבוא למפלצות בינוי
    אילן בורנשטיין 11/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התכוונת לקומה 36 ומעלה
    סגור
  • 9.
    רחפנים שיתרסקו לנו על הראש..
    רק זה עוד חסר לנו 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כבר קיימים מטוסים קטנים וכמובן מסוקים למי שעשיר מספיק. הבעיה היא להנחית את הנוסע ב"תחנה" שלו. בערים צפופות זה לא יעיל, אלא אם אתה עובד בבית חולים או מגדל גבוה ונוחת על הגג. במקום מונית או אוטובוס זה לא יכול לתפקד
    סגור
  • 8.
    בתאונה הראשונה המיזם יגנז לצמיתות. (ל"ת)
    חלומות בהקיץ 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    בטיחות
    אברהם 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני לא רוצה לחשוב על מה שאלול להיות אם כל המשוגעים שנוסעים על הכבישים יסעו באוויר!
    סגור
  • תעופה אוטונומית
    חיים ישראל 11/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בלי טייס . מי שעולה לרחפן ייתן יעד נסיעה והרחפן ייקח אותו לשם . בלי שיקול דעת שלו . כל המערכת תהיה מנוהלת מרחוק על ידי בקרת טיסה אוטומטית עם התערבות מינימלית של בקר טיסה רק במקרים של תקלה .
    סגור
  • 6.
    לדעתי בזבוז זמן עד שלא תהיה רגולציה מתאימה (ל"ת)
    דניאל 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    עיתון הזוי
    Y 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בקרוב .....
    סגור
  • 4.
    קיקוש בלגוש
    צופה 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אתם רואים את הפקקים בכבישים במרחב דו ממדי (אורך ורוחב)? תחשבו על כמות דומה של כלי טיס בשלש ממדים (אורך, רוחב וגובה). מי, מה ואיך יפקחו על תנועה מאסיבית כזו? תסתכלו על העומסים בשדות תעופה ותקבלו מושג על המשמעות של מילוי מרחב אווירי באלפי כלים טסים.
    סגור
  • 3.
    זה לא יעבוד בגלל.
    לוק סקיווקר 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיש כזה דבר הוא נקרא מסוק, רחפן גדול שיסיע אנשים יהיה מסוק חח. הסיבה שזה לא יעבוד בגלל דלק יקר לטיסה רעש מטורף ומנחתים.
    סגור
  • 2.
    למה לא מנצלים את הים עם רחפנים להסעת (ל"ת)
    אבי 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • נכון. יש לנו ערי חוף כמו אשדוד, תל אביב, הרצליה, חיפה
    צופה 11/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אפשר לייצרהקווי מעבורת בין ערים אלו ולהקטין את העומס על הכבחשים הבינעירוניים
    סגור
  • 1.
    נחמד אבל…
    מישהי 11/2022/22
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זה יפה שהם בודקים כל כך באדיקות את נושא האבטחה וכו.. אבל בעולם שבו אנחנו חיים יש לנו מלא אוייבים ו אקרים שיכולים לחסום ולשלוט על כל המערכת ואולי אפילו להביא לאסון לא עלינו. כי כשהם רוצים הם יעשו הכל בגלל השנאה שלהם כלפינו. נשמע רעיון נחמד בעולם ללא מלחמות וללא אוייבים. גאה בארץ שלנו שיש לה את מיטב המוחות הכי מבריקים. עלו והצליחו נקווה שהכל יילך טוב.
    סגור