שאול שני: חלוץ ההיי-טק שמקפיד לשמור על פרופיל נמוך

הוא אחד מסיפורי ההצלחה הראשונים בהיי-טק המקומי, ידע לצלוח משברים וחתום על אקזיט שהזניק אותו למועדון המיליארדרים. מי אתה שאול שני?
מערכת ice | 
שאול שני (צילום סיון פרג)
שאול שני, יליד 1954, הוא יזם ומיליארדר ישראלי, מראשוני קהילת ההיי-טק בארץ. שני הוא יו"ר ובעל השליטה בחברת טלקום ECI. הונו, נכון לראשית 2022 (על פי המגזין פורבס), מוערך בכ-4.1 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
שני נולד בחיפה, למשה ומרים שוסטר, ניצולי שואה שעלו לישראל ערב הקמת המדינה. הוא בוגר תיכון עירוני א' בעיר, שירת ביחידה מובחרת ובעל תארים במתמטיקה וכלכלה מטעם אוניברסיטת חיפה.
את הונו עשה שני כמייסד שותף של כמה חברות במהלך שנות ה-80, דוגמת Oshap Technologies ,Technomatix ו-Sapiens. שתיים מהן, Oshap Technologies ו-Tecnomatix, נרכשו תמורת 210 מיליון דולר ו-228 מיליון דולר. כל שלושת החברות נרשמו בנאסד"ק לפני שנמכרו לרוכשים אסטרטגיים. בהמשך הפך שני גם למשקיע מוביל בין היתר ב-Precise Software וב-DSP Group.
בשנת 1997 היה שני ממייסדי חברת התקשורת GVT באמריקה הלטינית, אשר הקימה רשתות תקשורת לווייניות בדרום אמריקה, וכונתה "בזק הברזילאית". עם החברה עבר שני שנים לא פשוטות, כאשר GVT בברזיל היתה על סף חדלות פירעון. החברה היתה שייכת למשפחת רקאנטי דרך חברת האחזקות IDB ונמכרה לנוחי דנקנר ב-2003. בסביבת דנקנר כבר חשבו למכור את החברה, אלא שאז שני התקשר לאבי פישר, המשנה ליו"ר IDB, בניסיון שכנוע אחרון: "לפני שאתם מחליטים, יש לי ממך בקשה אחת, בוא איתי לקוריטיבה בברזיל, תראה בעצמך מה בנינו פה". פישר אכן הגיע לקוריטיבה, התרשם מהמערך התקשורתי שהקימה החברה בעיר הברזילאית ומהחזון, והשתכנע לא למכור את החברה.
כחלק מהליך השיקום, החלה IDB להזרים לחברה כספים, GTV התייצבה והצליחה לפרוע את חובותיה. בהמשך היא הונפקה בבורסה של סאו פאולו, ובהדרגה הגדילה את שוויה. ב-2009 ביצע שני אקזיט ענק כשמכר את חלקו ב־GVT לחברת ויוונדי הצרפתית, תמורת סכום של כ־1.2 מיליארד דולרים, מהלך שהזניק אותו מיד לצמרת עשירי ישראל.
בשנת 2007 השתלט שני על חברת  ההיי-טק הישראלית טלקום ECI, ושבע שנים מאוחר יותר, רכש את מלוא הבעלות בחברה. ב-2018 ביצע שני צעדי התייעלות בחברה אשר כללו פיטורי מאות עובדים והובילו להפגנות מול ביתו. ב-2020 הושלמה מכירת החברה לריבון קומיוניקיישנס האמריקאית. 
ב-2021 נמכרה חברת הסייבר XM SYBER של שני (לצד נעם ארז, בועז גורודיסקי) וראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו) לקונצרן הענק הגרמני שוורץ גרופ. סכום המכירה מועכרך בכ-700 מיליון דולרים. בנוסף, שני מחזיק בכ־12% ממניות חברת אקופיה הישראלית המפתחת רובוטים לניקוי פאנלים סולאריים, שהונפקה בנובמבר 2021 בבורסה בתל אביב לפי שווי של 400 מיליון דולר. 
מחוץ לאור הזרקורים
שני נשוי ואב לשלושה, מקפיד להתרחק מאור הזרקורים ואינו נוהג להתראיין. "אני מאמין שאם אני אשמור על הפרופיל הנמוך שלי כמו שהוא", הסביר לחבר קרוב, "אני אוכל להמשיך לחיות את החיים שלי כמו שאני אוהב אותם - מחוץ לזרקור. אני אוהב את זה שאני יכול ללכת ברחוב ולא מזהים אותי".
בין נכסים של שני בתים בכפר שמריהו ובאיטליה.בראשית 2021 הוא מונה ליו"ר קרן רש"י, הפועלת למצום פערים חברתיים וקידום המוביליות החברתית בישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה