אורן זאב: אימפריית ההשקעות של איש אחד

הוא עומד בראש קרן הון-סיכון עצמאית, מנהל את השקעותיו מבית קפה – ובלי שותפים, יועצים או אנליסטים, מופקד על למעלה ממיליארד דולרים. מי אתה אורן זאב?

מערכת ice | 
אורן זאב (צילום לינקדין/ אורן זאב)
אורן זאב, יליד 1964, הוא איש עסקים ויזם הישראלי, העומד בראש קרן ההשקעות זאב ונצ'רס (Zeev Ventures). הונו של זאב, נכון למאי 2023 (על פי אתר פורבס), עומד על סכום של 2.2 מיליארד דולרים. 
ביוגרפיה עסקית
אורן זאב גדל בחיפה לאב פרופ' להנדסת חשמל ואם כלכלנית. הוא בעל תואר ראשון בהנדסת חשמל מטעם הטכניון ותואר שני במינהל עסקים מטעם המכון האירופי אינסיאד בצרפת. 
את דרכו המקצועית החל זאב כמהנדס בקבוצת המולטימדיה של IBM והוא אף היה שותף להקמת מרכז תכנון השבבים של החברה. בעולם ההשקעות הוא השתלב באמצע שנות ה-90, במסגרת קרן איפקס ובתחילת שנות ה-200 הידר לארצות הברית. ב-2006 החליט זאב לקחת פסק זמן. הוא עבד בין היתר כמורה למתטיקה בבית הספר בו למדה בתו בעמק הסליקון בקליפורניה, טיפס על הרים ותרגל יוגה, אבל התשוקה לעולם ההשקעות לא הרפתה.  
בין השנים 2008־2015 הקפיד זאב להשקיע רק את הכסף הפרטי שלו, ומשם עבר לגייס קרן ולנהל כסף של אחרים. כיום זאב ונצ'רס, הקרן שייסד ב-2007, מנהלת יותר ממיליארד דולרים, ומאז הקמתה חתומה על שורה השקעות מרשימות: היא מחזיקה יותר משליש מהמניות של סטארט-אפ התשלומים טיפלתי – מחברות הפינטק הפרטיות בעלות השווי הגבוה בעולם. בנוסף מחזיקה הקרן גם בלמעלה מ-20% ממניות חברת התיירות העסקית טריפאקשנס, ששוויו מיליארדי דולרים וכן בכ-7% ממניות סטארט-אפ העיצוב, האוז שמוערך גם הוא במיליארדים.
אחת ההצלחות הבולטות של זאב נוגעת לאודיבל, חברת הספרים הקוליים. מי שהיום היא חברת ענק בבעלותה של אמזון, עמדה בראשית המילניום בפני סגירה, כשזאב בחר להשקיע בה. מאז, אודיבל לא מביטה לאחור: ב-2008 היא נמכרה לאמזון, ב-2013 הונפקה לפי שווי של 1.1 מיליארד דולרים, וב-2021 נסחרה לפי שווי הקרוב ל-11 מיליארד דולרים.
זאב בודד
זאב, נשוי לחגית ואב לשניים מתגורר בפאלו אלטו, קליפורניה. מה שמייחד את פעילותו של זאב זה שאין לו שותפים, מנהלים, יועצים או אנליסטים, כשהמשרד שלו הוא בית קפה בעמק הסיליקון. 
"זה רק אני והמחויבות הטוטאלית שלי לשים את הקשרים, הניסיון והדרייב האישי שלי על השולחן ולעשות הכל כדי לתמוך במסע המופלא של היזמים אל עבר היעד – בניית חברות משנות מציאות", סיפר זאב בריאיון לפורבס ישראל בקיץ 2021. "הכל אני עושה לבד. אפילו לדבר עם עיתונאים, זאת גם הסיבה שאני לא רוצה לשכור אנשים, פשוט אין לי זמן לזה. את הזמן האישי שלי למדתי לנהל בצורה אידיאלית, וכשצריך אני לא חושש מדי פעם גם ללחוץ קצת על הברקס ולהאט את הקצב. זה שאני פועל לבד בעצם מאפשר לי להיות הרבה יותר יעיל".
עוד הוסיף זאב באותו ריאיון: "עצם זה שאני עובד לבד, בלי צוות ומשרד ובצורה מקצועית ואיכותית – זה נותן לי יתרון תחרותי משמעותי על פני השאר. אני יכול להגיב ולזוז הרבה יותר מהר מכל אחד אחר. להניע ולקדם מהלכים באופן מהיר, מדויק ויעיל, בלי ישיבות צוות ובלי ועדות השקעה. זה יתרון גם עבור היזמים שיודעים בדיוק כל הזמן איפה הם עומדים איתי. אף פעם הם לא ישמעו משהו כמו: 'רגע, אני צריך לבדוק עם השותפים שלי' או 'בואו תכינו נאום טוב לשותפים ואז נחליט'. המטרה שלי היא שהיזמים יהיו מרוצים מההחלטה שלהם ללכת איתי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה