יעקב שחר: ייבואן המכוניות שהפך את מכבי חיפה למותג

מי זה יעקב שחר? הוא איש עסקים מצליח ואמיד, הבעלים הפרטי הראשון בכדורגל הישראלי ועל שמו כבר נחנך בחיפה רחוב. 

מערכת ice |  1
יעקב שחר (צילום קובי גדוען לעמ)
יעקב (יענקל'ה) שחר, יליד 1941, הוא איש עסקים ישראלי, מבעלי קבוצת הרכב מאיר, הנשיא ובעל השליטה במועדון הכדורגל של מכבי חיפה. נכון להיום, הונם הכולל של משפחות שחר-קז מוערך בכ-835 מיליון דולרים.
ביוגרפיה עסקית
שחר (שוכטוביץ' במקור), נולד בנס ציונה, בנם של מזכיר המושבה אריה, ורעייתו, אסתר. האהבה לספורט בערה בו מגיל צעיר: הוא שיחק כדורגל במועדון המקומי, סקציה נס ציונה, שירת בין היתר בצה"ל כמדריך ספורט בחיל האוויר והשתייך לנבחרת הכדורסל של החיל, ואף הספיק להשתפשף כמאמן כדורסל.
בגיל 30 נכנס שחר לעסקים, כשלהיכרותו עם נירה קז (מי שתהפוך בעתיד לרעייתו ואם ילדיו), משקל חשוב בהחלטה על שינוי הכיוון. עם נירה ואחיה ישראל, הפכו השלושה לשותפים בקבוצת מאיר (מאיר חברה למכוניות ומשאיות בע"מ) – חברה שהקים ב-1967 מאיר קז, אביהם של נירה וישראל, ומייבאת לישראל מכוניות וולוו והונדה, כמו גם אוטובוסים, משאיות וציוד מכני הנדסי שמייצרת וולוו.
לצד עסקי המכוניות, שלטה הקבוצה בשנים 2002 ל-2007 גם בחברת הביטוח הפניקס,  עד אשר נמכרה עלי ידי שחר וקז לקבוצת דלק ברווח גדול. בראשית 2021 תם באופן סופי העידן קבוצת מאיר בהפניקס, עם מכירת מהיות בשווי 60 מיליון שקלים, וירידה לחזקה של פחות מ-5% מהון הפניקס. 
קבוצת מאיר היא מהשחקניות המרכזיות בענף ייבוא הרכבים, מעסיקה אלפי עובדים ומפעילה עשרות סוכנויות מכירה, מרכזי שירות ומוסכים ברחבי הארץ. שותפו של שחר לניהול הקבוצה, מאיר קז, נפטר ב-2021.
זוללת תארים
על אף קריירה עסקית משגשגת, מוכר שחר בציבוריות הישראלית בעיקר בזכות היותו האיש החזק במכבי חיפה. את המועדון הירוק רכש שחר ב-1992 (לפני כן שימש כספונסר) כשזה עמד בפני חשש ממשי לפשיטת רגל, והפך לבעלים הפרטי הראשון בכדורגל הישראלי.
"לא חיפשתי להיות בעלים של קבוצת כדורגל", הצהיר שחר בריאיון שהעניק ל"ישראל היום". "היה לי קשר עם מכבי חיפה דרך צביקה וייצנר, אז יו"ר הקבוצה, שדוד שלו היה מנהל הלוגיסטיקה בחברה שלנו, חברת 'מאיר'. צביקה היה בא, היינו מדברים על כדורגל. לקבוצה היה חוב של כמה מיליונים למס הכנסה, למנהלים לא היה כסף, והם לא רצו למכור רכוש. הם אמרו לי: 'תשלם אתה'. אני אשלם? אמרתי: 'אז אני מקבל קושאן'. שילמתי 2.5 מיליון שקל למס הכנסה, והיו עוד תשלומים למשכורות".
בהנהגת שחר הפכה מכבי חיפה לאימפריה בסטנדרטים מקומיים, הן במחלקת הנוער והן בקבוצה הבוגרת. בתקופתו התחדש ארון התארים של המועדון ב-10 אליפויות, 4 גביעי מדינה, 5 גביעי טוטו וכן 4 זכיות בתואר אלוף האלופים. בנוסף הופיעה הקבוצה פעמיים במסגרת שלב הבתים של ליגת האלופות – המפעל הנוצץ של הכדורגל האירופי. בפרספקטיבה של 30 שנה אפשר כבר לקבוע כי בזכות המיליונים הרבים שהשקיע שחר במועדון, אימצה מכבי חיפה דפוסים אירופיים, גידלה דורות של שחקני בית והפכה למודל לחיקוי למרבית מועדוני הכדורגל בישראל. 
על רקע פעילותו בענף קיבל שחר ב-2010 פרס על מפעל חיים מטעם התאחדות לספורט ותיקים בישראל בחסות הוועד האולימפי בישראל, ב-2017 הוענק לו פרס על מפעל חיים ממנהלת הליגות לכדורגל. ב-2022 נחנך על שמו של שחר רחוב בעיר חיפה.
בנוסף לכדורגל, שחר באמצעות קבוצת מאיר תומך בכמה וכמה ספורטאים אולימפיים –ובהם המתעמל זוכה מדליית הזהב באולימפיאדת טוקיו 2022, ארטיום דולגופיאט והשחיין יעקב טומרקין. לאורך השנים בנה לו שחר מוניטין גם בזכות תרומה ענפה לקהילה. כך למשל, תרמה מכבי חיפה לעמותת יד לחבר התומכת בניצולי שואה. קבוצת מאיר מסייעת למגוון גופים התומכים באוכלוסיות חלשות. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בגללו הונדה יקרה בישראל! (ל"ת)
    גיא קולק 07/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור