יורי מילנר: הפיזיקאי שהפך לאחד המשקיעים המשפיעים בעולם

הוא התפרנס מנהיגה במונית וממכירת מחשבים אישיים בשוק האפור, למד פיזיקה והתייאש, והצליח להמציא עצמו מחדש כמשקיע מדופלם. מי אתה יורי מילנר?

מערכת ice | 
יורי מילנר (צילום ביה"ס וורטון)
יורי בוריסוביץ' מילנר, יליד 1960, הוא יזם, איש הון סיכון, ופיזיקאי ישראלי-רוסי. מדובר במייסד די.אס.טי גלובל (DST Global), מחברות ההון הסיכון הבכירות בעולם ומי שבנה לעצמו מוניטין כאחד המשפיעים ביותר מבין משקיעי הטכנולוגיה. הונו, נכון לפברואר 2024 (על פי המגזין פורבס) עומד 6.8 על מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
מילנר נולד בברית המועצות למשפחה יהודית. אביו, בנציון זכרוביץ', שימש כסגן מנהל המכון לכלכלה של האקדמיה הרוסית למדעים, ואילו אימו, בטי יוסיפונה, הועסקה במעבדה הווירולוגית הממשלתית. מילנר עצמו סיים לימודי פיזיקה תאורטית באוניברסיטת מוסקבה, והוא גם בעל תואר שני במינהל עסקים מטעם בית הספר וורטון של אוניברסיטת פנסילבניה בארצות הברית.
בראשית דרכו התפרנס מילנר בין השאר מנהיגה במונית וכמוכר מחשבים אישיים בשוק האפור. כשסיים את לימודיו האקדמיים באמריקה החל לעבוד  בבנק העולמי בוושינגטון כמומחה לבנקאות רוסית. הג'וב הבא שלו בענף היה באמצע שנות ה-90, כשמונה למנכ"ל Alliance-Menatep – בנק ההשקעות שהיה בבעלות איש העסקים הרוסי, מיכאל חודורקובסקי. במסגרת תפקידיו בבנק כיהן גם כסגן נשיא וכראש חטיבת ההשקעות.
את הבנק עזב מילנר ב-1998 ובראשית המילניום הוא היה שותף מרכזי להשקתה של Netbridge Service – חממת סטארטאפים וקרן השקעות, שהקימה ברוסיה מגוון חברות שהתבססו על מודלים אמריקאיים, ובהן גם אתר המכירות המכוון motlok.ru ופורטל .list.ru
עם מיזוגן של Netbridge ו-Port.ru התמנה מילנר למנכ"ל, כשהחברה המאוחדת הייתה זו שהפעילה את פורטל האינטרנט המוביל בשפה הרוסית המאגד בין היתר מנוע חיפוש, דואר אלקטרוני (Mail.ru), רשתות חברתיות, מערכות העברת מסרים מיידיים ושירותי ענן.
קפיצת מדרגה משמעותית התרחשה ב-2005, עת ייסד מילנר את קרן ההשקעות DST Global. הקרן, ששינתה את שמה בהמשך ל-Mail.ru Group, רשמה כעבור שנים ספורות הנפקה מרשימה בבורסה לניירות ערך בלונדון עם גיוס של 900 מיליון דולרים. הצעד הבא של מילנר היה מעבר להשקעות מחוץ לרוסיה – בין היתר במניות פייסבוק, טוויטר, ספוטיפיי, ווטסאפ, סנאפצ'ט, עלי באבא ושיאומי. השקעה מעניינת אחרת של מילנר נרשמה ב-2021 בחברת  Altos Labs של ג'ף בזוס, המבקשת לפתח טכנולוגיה ייעודית להאטת תהליך ההזדקנות.
בעבר כאשר נשאל מילנר בתקשורת מהי הסיבה המרכזית שעמדה מאחורי שינוי הכיוון המקצועי, הוא העדיף להסתפק בתשובה לקונית בת שלוש מילים: "התאכזבתי מעצמי כפיזיקאי".
כמי שמחזיק באזרחות ישראלית ואף התגורר בישראל בין השנים 2010-2005, מילנר לא הזניח את ארץ הקודש גם בפעילותו העסקית. כך למשל ב-2010 רכש את ICQ, תוכנת המסרים המיידיים הישראלית  בסכום של 187.5 מיליון דולרים.
בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה בראשית 2022 הוטלו סנקציות על ההון שהשקיעו חברות ממשלתיות רוסיות ב-DST Global, אולם לא על מילנר באופן אישי. באותה השנה הודיע מילנר כי החליט לוותר על אזרחותו הרוסית.
האוסקר של המדע
מילנר נשוי לדוגמנית והאומנית הרוסייה יוליה בוצ'קובה, אב לשלושה ומתגורר בקליפורניה, ארצות הברית. את הבית, על הפרסומים, רכש בכ-100 מיליון דולרים – ומדובר במתחם ענק המשתקע על שטח של 7 דונמים. בראשית אוקטובר 2023 פורסם כי מילנר הוא "המיליונר המסתורי" אשר קנה את הפנטהאוז הנחשק ברובע סאות'וורק בלונדון במחיר הנע סביב כ-70 מיליון דולרים. 
מילנר הוא ממייסדי פרס פריצת הדרך, המכונה גם "האוסקר של המדע" – המעניק מאז 2012 פרס בסך 3 מיליון דולרים לחוקרים בולטים בתחומי מדעי החיים, הפיזיקה והמתמטיקה. יחד עם מארק צוקרברג וסרגיי ברין, יזם מילנר גם את הקמתה של קרן הנותנת פרסים לחוקרים פורצי דרך בתחום הרפואה. כמו כן, ב-2015 השיק מילנר פרויקט ב-100 מיליון דולרים לחקר סימנים לחיים תבוניים בחלל בשיתוף האסטרופיזיקאי הנודע, סטיבן הוקינג.
פעילותו הפילנתרופית של מילנר זכתה גם היא להד נרחב. דוגמה מייצגת נוגעת להקמת קרן מלגות ייעודית בגובה 10 מיליון דולרים ב-2020 עבור סטודנטים ישראלים הלומדים בוורטון. באותה שנה גם תרם 3 מיליון דולרים למד"א, המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב), ואוניברסיטת תל אביב, לטובת המאבק בהתפרצות מגפת הקורונה בישראל. פרט פיקנטי אחר בביוגרפיה טמון בכך שמילנר חוטא גם בכתיבה. בספר שפרסם תחת הכותרת "Eureka Manifesto: The Mission for Our Civilization", הציג מבחר מרעיונותיו והגיגיו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה