נבחרת אייס

הבנזין שובר שיאים: מה יאמר נתניהו מהסרטון בתחנת הדלק, לרה"מ היום? | מתן חודורוב

בעידן שלפני המהפכה המשפטית והמלחמה, ניהל הליכוד מערכת בחירות עם הבטחות מפורשות להוריד את יוקר המחיה. בשבוע שבו יעלו מחירי הבנזין, החלב ומוצרי המזון – הסיסמאות ההן מעולם לא נראו כל כך רחוקות מלהתממש. מה אפשר ללמוד מתעריף הדלק על אחריות אישית של פוליטיקאים, ועל הגזירות שמחכות לנו בכיס מיד אחרי החג?
מתן חודורוב
מתן חודורוב |  53
המחיר הבנזין שובר שיאים (צילום shutterstock, פלאש 90/ MARC ISRAEL SELLEM/POOL)
"הייתי חייב להגיע בעצמי לתחנת דלק כדי לראות במו עיניי את המחירים!" – בהכרזה הבומבסטית הזו פתח ביולי 2022 יו"ר האופוזיציה דאז, בנימין נתניהו, את אחד מאינספור סרטוני הקמפיין המוצלח לקראת הבחירות, שבסיומן יקים את קואליציית ה-64 הנוכחית. היום קל ללעוג לתשדיר ההוא, כשכולם כבר יודעים במה ממשלתו התמקדה ואילו תחומים היא הזניחה עד ל-7 באוקטובר – אבל שם, בשמש הקופחת, כשהוא חנוט בחליפה ועניבה אופייניות, נתניהו כיוון למציאות שכל נהג כאן הכיר וכאב.
תעריף הבנזין באותו החודש עמד על 8.08 שקל לליטר בשירות עצמי – שיא שכמותו לא נרשם כעשור, מספטמבר 2012, בזמן שאותו נתניהו כיהן כרה"מ והציבור שילם בתחנות 8.25 שקל. אלא שיו"ר האופוזיציה הנמרץ לא נתן לעובדות היסטוריות לקלקל פריים טוב, ועל רקע משאבת הדלק גם "חשף" את האשם האמיתי: "יאיר לפיד מחלק מיליארדים מהכסף שלכם לאחים המוסלמים ולרשימה המשותפת!".
 
@bnetanyahu מחירי הדלק עולים בלי הפסקה - והממשלה של לפיד לא עושה כלום! #בגלל_לפיד ♬ BORN FOR THIS - Foxxi
קמפיין הנגטיב הצליח, ורבים ממצביעיו של נתניהו אכן סברו שבקדנציה השישית שלו הם סוף-סוף ישלמו פחות. אלא שכולנו נספוג השבוע עוד התייקרות של הבנזין – החמישית ברצף – שמצטברת לכ-90 אגורות רק מתחילת 2024. המשמעות: משפחה מן היישוב שממלאת מיכל בנפח 40 ליטר, 6 פעמים בחודש, הוסיפה להוצאותיה לאורך התקופה יותר מ-200 שקל לחודש רק בסעיף הרכב – הכול עוד לפני שחישבנו את שאר ההבטחות שנכזבו להוזלות בחשמל, במים ובהקפאת הארנונה. יתרה מזאת: דלק הוא לא רק מוצר סופי לנהגים, אלא גם תשומה בשינוע הסחורות על הכבישים, שמשפיעה על מחירן ברשתות השיווק. לכן, המעט שנותר מההתחייבויות להיאבק ביוקר המחיה, בשורה של ענפים, חטף מהלומה בצל המלחמה. האם נתניהו אשם בכך, כפי שטען לגבי קודמו?
האמת היא שלא הוגן לבחון את רה"מ, ובעצם כל ראש ממשלה, דווקא דרך הפרספקטיבה של מחירי הבנזין. התעריף הרי נקבע מידי חודש לפי נוסחה קבועה, שהמשתנים העיקריים בה הם עלות הדלקים באגן הים התיכון ושער הדולר מול השקל – על שניהם לשרים יש, אם בכלל, השפעה עקיפה בלבד. במקרי קיצון, כמו תחילת המחאה החברתית או החודשים הראשונים למלחמות באוקראינה ובישראל, נאלצו באוצר להפחית מעט את המס הגבוה לליטר ("בלו") – וחיכו להזדמנות הראשונה כדי להשיב אותו לרמתו המקורית, בצמרת התרומה לכנסות המדינה. בשאר הזמן, ודאי בימים כתיקונם, הדלק הוא בעיקר שאלה של מזל: מתייקר או מוזל בהתאם להתפתחויות בעולם, כשהמחיר הבא נקבע רק על סמך חמשת ימי המסחר האחרונים בכל חודש. תוצאת החישוב עשויה להועיל לפוליטיקאים או להזיק להם, אבל קשה לטעון שהיא בשליטתם – וממילא בתחום הזה כל ממשלה עשתה, פחות או יותר, את אותו הדבר: לקוות לטוב.
 
אלא שנתניהו, הבקיא בנושא יותר מכולנו, בכל זאת קבע באותו סרטון מפורסם: "במקום לעשות משהו ולעצור את עליית המחירים המטורפת הזו, יאיר לפיד מחלק מיליארדים מהכסף שלכם לאחים המוסלמים". האם לתקציבים שקיבלה רע"מ עבור החברה הערבית היה קשר כלשהו לתעריף הבנזין? בערך כמו שמשפיעות עליו ההטבות לאברכים בממשלה הנוכחית: אפס מוחלט. האם ללפיד הייתה אחריות "לעשות משהו" כדי להתערב בשוק הדלק? אם כן, לנתניהו – אחרי 5 התייקרויות רצופות – יש עכשיו את אותה אחריות בדיוק. האם גם כעת הוא חש צורך בהול "להגיע בעצמו" לתחנה כדי לצפות "במו עיניו" בנהגים הזועמים, או שבתפקידו הנוכחי הוא מעדיף להשאיר את השליחות הזו לפקידי משרד האנרגיה?
במידה רבה, הדלק הוא רק פרומו מכעיס במיוחד לגל הגזירות שממתין לכולנו מיד לאחר החג: מוצרי החלב שבפיקוח יתייקרו גם הם השבוע בין 4 ל-5 אחוזים – ובעקבות זאת, ליטר 3% שומן יחצה לראשונה את רף ה-8 שקלים לקרטון (אפרופו אירוניה היסטורית, בסרטון ממערכת הבחירות מתועד נתניהו כשהוא מנופף בכד חלב ומכריז למצלמה: "אנחנו נוריד את המחירים!"). לפי פרסומים שונים מתוכננות עליות מחירים גם בקרב ספקים גדולים כמו "דיפלומט" ("היינץ", "קלוגס", "אריאל" ועוד), "הנקל סוד" ("אינדולה", "פרסיל") ונקניקי "יחיעם". בקיץ יתעדכן תעריף הנסיעה ברכבת הקלה בת"א ובירושלים ל-8 שקלים לנסיעה בודדת – זינוק של 45% - במה שזכה, למרבה האבסורד, לכותרת "צדק תחבורתי" ברפורמה של השרה מירי רגב.
לכל אלה יש להוסיף תשומות ממשלתיות שהתייקרו כבר השנה – כמו החשמל (2.6%+), המים (כ-1%) והארנונה בכל הארץ (2.7%+, לא כולל שינויים חריגים ברשויות מקומיות ספציפיות). אם המע"מ אכן יטפס ב-1% ב-2025, כפי שנקבע בהחלטת הממשלה ערב אישור התקציב, צפויה עוד תרומה ממשלתית שלילית – אולי במקרה הזה בלתי נמנעת – לעליות המחירים המהירות בישראל.
אז נכון, שר הכלכלה ברקת אמנם יזם רפורמה בשם "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", שתכליתה הקלת הייבוא ממדינות היבשת וקיצור הרגולציה על דרכו של מוצר משם למדפים אצלנו. אלא שבחלוף כשנה וארבעה חודשים לכהונת הממשלה, החקיקה בכנסת עדיין לא הושלמה. גם רעיונות אחרים של ברקת למאבק ביוקר המחיה – מחשיפת רווחי המונופולים במשק ועד לפירוק היבואניות הגדולות – לא הפכו עד היום למציאות בענף המזון, על אף הפוטנציאל הגלום בהם להגברת השקיפות והתחרות.
במאי אשתקד איים משרד הכלכלה להטיל פיקוח מחירים על "קוקה קולה", ביוני השתעשע באפשרות להוסיף לרשימה את הלחם המלא, באוקטובר כשפרצה המלחמה "הורה לבחון" את הרחבת הסל המפוקח – ובכל המקרים הללו, הכותרת הדרמטית התגלתה כריקה מתוכן. מה הפלא שעכשיו, כמו במשל המפורסם על הזאב, המגזר הפרטי לא מתרשם כשברקת מפרסם "רשימות שחורות" של חברות מזון וקורא לצרכנים שלא לקנות מהן סחורה?
גם בשוק הדיור, לאחר כשנה של התמתנות, שני המדדים האחרונים מצביעים על חזרה למגמת התייקרויות, עם עלייה מצטברת של 2% במחיר הארצי לרכישת דירה. כל הנתונים הללו מעמידים בספק גדול את הפחתת הריבית שרבים מקווים לראות בעוד חודש, שכן הנגיד לא יסתכן בבריחה מחודשת של האינפלציה אל מחוץ לטווח היעד. המשמעות של הותרת הריבית בשיעור גבוה של 4.5%, היא המשך ההחזרים המוגדלים לבנקים של הלוואות ומשכנתאות תוך כדי מלחמה – שבה, מטבע הדברים, ההכנסה של משפחות רבות קטנה או מתערערת.
אם נחזור לסיום אל הקמפיין של נתניהו ממערכת הבחירות, נגלה שרוב הסעיפים שבהם נקב כיו"ר האופוזיציה כסובלים מ"עליות מחירים מטורפות: דלק, משכנתאות, מזון, לחם, מים, חשמל" – ממשיכים לבלוט במצעד יוקר המחיה של פסח 2024, אלא שהפעם כוכב הסרטון הוא במקרה גם ראש הממשלה, שנטל לעניין אחריות אישית. עובדה, את תשדיר התעמולה מלפני שנתיים, חתם נתניהו במילים: "תצביעו ליכוד – ואנחנו נוריד את המחירים". החלק הראשון של המשפט קרה, החלק השני מעולם לא נראה רחוק יותר מלהתממש.
תגובות לכתבה(53):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 40.
    מדהים
    לוחם 05/2024/08
    הגב לתגובה זו
    1 2
    עיתונאי קטן וממורמר שלא מצליח להבין עלויות דלק ומיסים בתקופת מלחמה ושלא בתקופת מלחמה. הבן אדם לא מבין בכלום וכותב על כל נושא (הכי מצליח שהגלצניק הג'ובניק מבלבל את המוח על גיוס חרדים)
    סגור
  • 39.
    ביבי עגל הזהב
    מאמין 05/2024/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מופתעים שסגידה לעגל הזהב לא תביא את הישועה .....
    סגור
  • 38.
    נדבר עובדות
    נור 05/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 1
    במאי 22 מחיר הדלק היה 7 שקלים. ביוני קפץ ל 7.72 שקלים וביולוגי ל 8.08 שקלים. כל זה עודכן אוטמטית ביחס למשבר הבנזין שנוצר בגלל מלחמת רוסיה אוקראינה. כתוצאה מכך הממשלה החליטה לספוג את העליות ובאוגוסט המחיר ירד ל 6.58 שח. וזה היה המחיר עדהקמת הממשלה החדשה. כלומר לפיד כן עשה משהו להוריד את המחירים. ונתניהו???
    סגור
  • 37.
    היית יודע אלמלא העדפת ארס ורעל על עובדות ע״י הצנזור פה (ל"ת)
    גם גמד דמגוג ומרושע 05/2024/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 36.
    ביבי ומחירי הדלק
    סגול מזעזע על מלא 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מי זוכר מה זוכר, כמו שהוא כיום נראה שבקושי זוכר איך קוראים לו
    סגור
  • טען עוד
  • 35.
    לביביסטים אין מוח לזכור, כל יום הכל מחדש. (ל"ת)
    100 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 34.
    מתן! אתה כזה עיתונאי גרוע! אתה מונע משינאה לביבי (ל"ת)
    יוסי 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 6
    סגור
  • 33.
    עליית מחי הבנזין - בוננזת המע"מ
    משה יהודה 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ראוי לציין שעת מחיר הבנזין + מס בלו +מרווח השיווק מתווסף גם מע"מ, דהיינו מס על מס. ועוד לא בדקנו מהו המחיר האמיתי שראוי לשלם על גז טבע - ומכך נגזר מחיר החשמל. משק האנרגיה ומשאבי הטבע שלנו מעשירים את בעלי הזכויות ומרוששים את העם שהינו בעלי משאבי הטבע. יש לטפל לאלתר בתמלוגי מפעלי ים המלח, הגז הטבעי ושאר אילו שמובילים את עלויות המחירים.
    סגור
  • 32.
    דרךך המיסים העקיפים אפשר לגבות כסף מהערבים (ל"ת)
    מתן 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 31.
    נוכל עבריין ושקרן שקבר את מדינתנו (ל"ת)
    ביבי זה כמו סענוואר 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 30.
    נוכל נשאר נוכל (ל"ת)
    רו 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 29.
    מה יאמר?
    גבי 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    זה קל; ידעתם שאני שקרן בן שקרן
    סגור
  • 28.
    מתן חודורוב ?
    Ed 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 3
    מתן חודורוב זה בן כספית ודרוקר רק בתחום הכלכלה ! לא ציפיתי ממנו לעולם פירגון לביבי . ברור שיש ותיהיו לנו מלא בעיות בכלכלה בתקופה הקרובה , איך לא . תמיד הינו מדינה יקרה גם לפני עידן של ביבי בשלטון.
    סגור
  • 27.
    ממשלה רעה עם ראש מושחת ושקרן
    יוסי 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הביביסטים האמינו בשקרן ותראו איפה היגענו
    סגור
  • 26.
    נתניהו הוא שחקן הוליוודי כלום לא אמת מכל
    שש 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מילה היוצאת מפיו ככה שנים הוא מתנהל, וכך הצליח לשטוף את מוחם של ביביסטים מהונדבים.
    סגור
  • 25.
    ביבי השקרן והנוכל עלוב הנפש
    רוני 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 2
    הביביסטים ממשכים לתמוך בחלאת האדם השטן ביבי
    סגור
  • 24.
    אפס במעשים
    כרמי 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מילים כחול ואין מה לאכול ...אלוף הדיבורים ואפס במעשים והבטחות??
    סגור
  • 23.
    דלק
    יופית 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אין מלחמה באיזה ציניות יש מלחמה אנשי השמאל המכובדים מלחמה אנשים מתים ואתה בוכה עשרות אגורות מה יגיד מה יגיד די נמאסתם
    סגור
  • 22.
    הבטחות
    אח שכול 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מר חודורוב הנכבד, ממתי אתה מאמין לאיש השקרן הגדול ביותר ע״פ כדור הארץ, האם יש עוד אנשים שפויים שמאמנים לאיש הכישלון מאז קום המדינה,חבל לך לבזבז אנרגיה על איש שאין לו אומץ להודות על כל המחדל של 7/10. חג עצוב לי ולכל המשפחות השכולות.
    סגור
  • 21.
    פקה פקה
    דני 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ביבי מומחה בפקה פקה בלי תוכן אמיתי.די לך מכאן
    סגור
  • 20.
    הצבעתם ל@רא
    זהר באפלה 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנה הזבוב. מזמזם לכם באוזן
    סגור
  • 19.
    ייאמן
    אחמד ביב 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על האיש נאמר : בן-xונה
    סגור
  • 18.
    מתן חודורוב לך חפש מי יתקע אותך ! (ל"ת)
    אסף 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 17.
    יללה ביביסטים צריך לצרוב לכם על המצח שהביבון נוכל !!
    יוסיפון 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אחרת לעולם לא תדעו !!!!!
    סגור
  • 16.
    מה הבעיה עם מחיר הדלק
    לא מבין את הבעיה 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך לממן את המלחה עם עזה,חיזבאללה,אירן,אז כל אזרח יתרום עוד כמה שקלים בחודש עבור הדלק או שתיסעו ברכבת
    סגור
  • 15.
    שקרנים נשארים שקרנים זה הימיו המלא ביבי אתה דואג לכסא ש (ל"ת)
    דליה 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 14.
    זליכה אחד הכלכלנים המוערכים .ואהבתי אותו (ל"ת)
    צ.ח 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    איך אמר סמוטריץ
    אוי ארצי 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    "שקרן בן שקרן", כל מילה נוספת מיותרת
    סגור
  • 12.
    ליכוד = זבל (ל"ת)
    ציון ירושלים 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 11.
    מה יכול כבר להגיד?
    ממני 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא יאמר שלא ידע, לא שמע, לא הריח וגם לא חשב שזה ככה.... אחרי זה יאשים את הממשלה הקודמת, את החמאס, את ביידן, את האו"מ, את הטורקים, האיחוד האירופאי, את היועצת המשפטית ושופטי העליון ולסיום את עם ישראל שמוכן לקנות בכאלה מחירים....
    סגור
  • 10.
    בנט
    אבי 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הרופס בטח יאשים את בנט את הנגיד ואת האמריקאים
    סגור
  • 9.
    ועדה קרואה
    אחיזעם הנביא 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אילו הממשלה הזו היתה מועצה מקומית מיד היו ממנים במקומה ועדה קרואה. אבל העם החוטא יחזור לבחור בנציגי הימין הקיצוני גם אם ליטר חלב יעלה 20 שח, ליטר דלק 50 שח והמע"מ יועחה ל-25 אחוזים כדי לממן את שגיונות ממשלת הימין על מלא.
    סגור
  • 8.
    העם חייב להתעשת ולהפיל את העבריין ביבי ושות. (ל"ת)
    אזרח חרד לארץ ישראל 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 7.
    יוקר מחייה
    יוסי 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הנזק הכלכלי במיוחד לדור הבא ענק,הבוגדים הביאו לנו אסון מתמשך עוד הרבה זמן.
    סגור
  • 6.
    הבטחות
    שועלי 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביבי הרס את המדינה בהכל הדתיים בושה לדת איתם לא יבוא משיח גם עוד 100 שנה
    סגור
  • 5.
    נרקסיסט עלוב??????
    בכיין מתחנגל 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בכיינית. תלמד להפסיד בבחירות כמו גבר
    סגור
  • 4.
    שקרן נשאר שקרן
    ערן 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה לא קשור אם זה בגללו או לא, העניין הוא דהקמפיין שלו תמיד שקרי עם הבטחות שהוא יודע שהוא כנראה לא יקיים אדם בזוי
    סגור
  • 3.
    לפיד אשם, כי השטן קבל את המצב הנוכחי בירושהב
    אזרחית 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    2 28
    הלוואי, הלוואי,ש אלוהים, אפילו על חשבוננו, יהפוך אותו לצמח
    סגור
  • סוגדי ייהו
    סגול מזעזע על מלא 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 2
    ביבי הצליח להפוך את סוגדיו לתוכים. התוכים של ייהושסקו
    סגור
  • השט זה חמאסן יבוא אליך כי את משרתת אותו במלחמה!
    יהודה 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כלומניקית חיילת של נוחבא
    סגור
  • חוצפןתמיד יש קורבן שהוא לפיד מה עם ביבי הנוכל שהרס לנו (ל"ת)
    דליה 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 2.
    והביביסטים הסתומים ימשיכו לבחור בו כי הם רגילים
    נס1 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    37 5
    לקבל מכות בראש. איפה מנהיגי הליכוד שהערצנו, בגין שרון ושמיר ? מתהפכים בקברם
    סגור
  • הברקיסטים הטיפשים ממשיכים בהפגנות התמיכה בחמאם (ל"ת)
    יוסי 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • סתום מי דהביא אותך לעולם. (ל"ת)
    שלמה 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • בכיינית. תלמד להפסיד בבחירות כמו גבר
    בכיינית. תלמד להפסיד 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בכיינית. תלמד להפסיד בבחירות כמו גבר
    סגור
  • 1.
    רק אדיוט מאמין לליכוד (ל"ת)
    משה 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    34 5
    סגור
  • וטיפש מאמין למתן חודרוב, לברק, ולחמאס (ל"ת)
    יוסי 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • מעל 50 אחוז מהעם הוא הרבה יותר גרוע מאדיוט (ל"ת)
    אין שם 04/2024/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • רוב העם. (ל"ת)
    שלמה 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • בכיינית. תלמד להפסיד בבחירות כמו גבר
    בכיינית. תלמד להפסיד 04/2024/28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בכיינית. תלמד להפסיד בבחירות כמו גבר
    סגור