קריירה ולימודים

יותר ביולוגיה ומתמטיקה, פחות הנדסה: היכן הנשים באקדמיה?

מבין מקצועות ה-STEM, נשים נוטות יותר מגברים ללמוד את מקצועות הביולוגיה והמתמטיקה, ואילו גברים נוטים יותר מנשים ללמוד הנדסת מכונות והנדסת חשמל, כל על פי דו"ח הלמ"ס. כל הפרטים:
אורן שטרנברג |  1
סטודנטים (צילום freepik)
למרות שנשים משתלבות יותר מגברים בלימודים אקדמיים, הן משתלבות פחות באופן משמעותי בקרב הלומדים את מקצועות ה-STEM (14% לעומת 29% מהגברים), כך קובע דו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כמו כן, שיעור הלומדות את מקצועות ה-STEM מתוך כלל הסטודנטיות, נותר יציב לאורך השנים ואינו מושפע ממגמות בתחום ההייטק, לעומת הנתון המקביל בקרב גברים. לכן, בתקופות ביקוש גדל הפער בין גברים לנשים, ובתקופות שפל הפער קטן.
עוד מראה הדו"ח כי 30% מהנשים הזכאיות לבגרות מוגברת במתמטיקה ובמקצועות המדע ממשיכות ללימודי תואר ראשון במקצועות הSTEM-, לעומת 5% בלבד מהזכאיות לבגרות במקצועות אחרים. השיעורים המקבילים בקרב גברים עומדים על 48% ו-13% בהתאמה. 42% מהנשים שציון הבחינה הפסיכומטרית שלהן גבוה מ-700 ממשיכות ללימודי תואר ראשון במקצועות הSTEM-, לעומת 18% מהנשים עם ציון נמוך יותר. השיעורים המקבילים בקרב גברים עומדים על 60% ו-43% בהתאמה.
בנוסף עולה מהדו"ח שאחוז הלומדים את מקצועות ה- STEM בקרב סטודנטים (גברים ונשים כאחד) שהתגוררו ביישובים מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים (10-8), גבוה ב-25% מהנתון המקביל בקרב סטודנטים מיישובים שבאשכולות החברתיים-כלכליים הנמוכים (3-1) (28% ו-22% בהתאמה).
לנשים ייצוג יתר בתחום המדעים הביולוגיים (23% מתוך סך כל הנשים הלומדות מקצועות STEM, לעומת 6% מהגברים), וייצוג חסר בתחום ההנדסה ואדריכלות (42% לעומת 62%, בהתאמה). יחד עם זאת, הפער בתחום ההנדסה ואדריכלות הולך ומצטמצם – משנת תשנ"ח (1997/98) עד שנת תש"ף (2019/20) קטן הפער ב-17 נקודות האחוז (מ-25% עד ל-8%).
מבין מקצועות ה-STEM, נשים נוטות יותר מגברים ללמוד את מקצועות הביולוגיה והמתמטיקה, ואילו גברים נוטים יותר מנשים ללמוד הנדסת מכונות והנדסת חשמל.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא יותר מעניין אחוז הבוגרים בתארים? (ל"ת)
    גל 03/2021/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור