כסף וצרכנות

זיוף שמנים וזינוק מחירים: מה קרה לשמן הזית בישראל?

שמן הזית בישראל התייקר משמעותית בחודשים האחרונים, וגם המוצרים הנמכרים ביוקר, מתבררים לא פעם כמזויפים. מה הסיבה לזינוק החד והאם המגמה צפויה להשתפר?
שירה יום טוב |  14
שמן זית-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
שמן הזית מוכר כמוצר בסיסי פופולארי בארצות הים התיכון שמשופעות בכרמי זיתים ומובילות יחד את קטגוריית ייצור זמן הזית בעולם. בישראל מדובר בממוצע הצריכה לנפש עומד על כ-4 בקבוקי שמן זית של 750 מ"ל בשנה, לפי הנתונים האחרונים של משרד החקלאות, ומבחינת ייצור מדובר על סך העומד על כ- 18,000 טון.
למרות היותה של ישראל יצרנית שמן זית ברמה גבוהה ומשובחת, בשנים האחרונות ייבוא שמן הזית הלך וגדל, בין היתר בשל כניסתם של מותגים פרטיים ומותגים זולים לשוק במטרה להציע מוצר זול יותר. בגזרת שמני הזית אכן מדובר היה בכמה שנים של מהפכה של ממש במחירי הקטגוריה כאשר המחיר נחתך בחצי משנת 2010 עד שנת 2020.
רמי לוי ייבא במשך תקופה בשנים האחרונות למותג הפרטי שלו שמני זית מספרד ואיטליה והצליח להוריד את המחיר כך שבקבוק 750 ליטר עלה תקופות ארוכות 19 שקלים בלבד. עוד מותג שנכנס מאוחר יותר הוא המותג הטורקי "פילד גוד", שעומד במרכז הודעות ריקול חוזרות ונשנות לאחרונה. בתקופות מסוימות הוא נמכר גם ב-16 שקלים לבקבוק. אלו גררו ירידת מחירים כללית בקטגוריה גם במותגים המוכרים והיקרים יותר בישראל, במה שבדיעבד אפשר להגדיר כשפל מחירים שייקח הרבה זמן להחזיר למדפים
כעת, מצוקה בענף הזית גוררת זיופים רבים של שמן לצד זינוק במחירים, כאשר המחירים חוזרים לתעריף הישן מלפני 14 שנה, לצד טרפת של זיוף מוצרים וריקולים שמתפרסמים כל העת.
 
הסיבה לכך טמונה במשבר האקלים שגרר בשנים האחרונות בצורות קשות בספרד ובאיטליה, שפגעו ביבול הזיתים, ובהתאמה בייצור שמני הזית. הביקוש נותר כשהיה וההיצע הולך ומצטמצם.
מלבד זינוק המחירים, תופעת הזיופים מביאה למצב שגם משלמים ביוקר, וגם, בדיעבד מתברר שכלל לא מדובר בשמן זית אלה בערבוב שמנים כזה או אחר שנמכר לצרכן בבקבוקי שמן זית. לצד הזיוף החלו לאחרונה ניסיונות מכירה של שמני זית עם חומציות שאינה תואמת את דרישות משרד הבריאות, ובקיצור - הביקוש, ההיצע, לצד החשיבות שמביאה איתה תקנים מחמירים הביאו איתם כאוס גדול בקטגוריה.

מחירי שמן זית נעים היום סביב 32 שקלים ל-750 מ"ל, לפי מחיר קטלוגי, כאשר מבצעי חג שונים מורידים מעט גם את המחיר הזה ברשתות וסניפים מסוימים. כך או כך מדובר בעליה של עשרות אחוזים בתוך חודשים.
המגמה הזאת כנראה תלווה אותנו בתקופה הקרובה, ושמן הזית יחזור להיות מוצר שבמובן מסוים הופך למותרות אחרי שהתרגלנו למחירים נוחים. על כ אלו נוספו הסנקציות שהכריזה טורקיה לאחרונה, כאשר בשנה האחרונה מדובר במקור הייבוא המרכזי של שמני זית בישראל.
למרות הזינוק במוצרי המדף, מה שלא השתנה משמעותית זה מחיר שמן הזית הישראלי שמשווקים יצרנים מקומיים קטנים במשקים שונים ברחבי הארץ, כך שדווקא בתקופה הזאת, ולאור הריקולים הרבים, זו הזדמנות לחזק את החקלאים בישראל ולרכוש שמן זית מקומי ובכך לוודא את איכות המוצר כשפער המחירים לא גדול כמו פעם.
תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    שמן ישראלי מוכרים רק ב.....
    כרמית 04/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לצערנו כל יום מודיעים על ריקול של מוצרים שזה כבר חשוד אם זה נכון . . שמן ישראלי נמכר רק בבוטיק במחיר גבוה...בגלל כל הריקולים...אין פרסמות ולא יודעים היכן השמן הישראלי ??
    סגור
  • 10.
    מטורקיה אסור לקנות כלום. הכול מורעל (ל"ת)
    מיכה 04/2024/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    המחירים היום הם 39-56 לבקבוק ולא 32 בממוצע (ל"ת)
    דוד 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    הורסים את היצור המקומי
    עארף 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    עם מחירים כאילו לשמן והוצאות כה גבוהות , לא משתלם בכלל , לציין השנה שהשנה לא יהיה מי שיאסוף את היובל . אין פועלים. יש לי מטע של 1000 עצים ,אני הולך לעכור אתו השנה . לא משתלם!!!! אין תמיכה ממשלתית .
    סגור
  • תזמין את הציבור לכרם
    אמנון 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ותכריז על קטיף עצמי לאלה המעוניינים להחמיץ את הזיתים בבית תבדוק את עלויותיך ותתמחר בהתאם
    סגור
  • טען עוד
  • 7.
    מלחמת יוקר המחיה
    עמוס הכהן 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מלחמת יוקר המחיה והרצון לקנות בזול גרמו ליבוא זול שחיסל אתמשק הזיתים בארץ אלפי דונמים נעקרו. הבקבוק הישראלי הוהלף בטורקי עכשיו כשבעולם חסר הישראלי לא יטע כי הטיפש עדיין זוכר
    סגור
  • 6.
    המחיר נגזר מדרישה מול התוצרת.
    רון 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לידיעתי השנה בע"ה יהיה יבול טוב יותר. עברנו כבר את שלב החנטה.
    סגור
  • 5.
    פשש
    אורן לוי 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שמן זית אמור להיות בצבע כהה ועם ריח חריף ולעבור פעם אחת סחיטה רוב האנשים קונים את החרטא שמוכרים להם בסופרים וגם מוכנים לשלם על זה ביוקר
    סגור
  • 4.
    חיזוק הארץ
    חילונית 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    צריך לקדם את הייצור בארץ ולא לסמוך על יבוא שאיננו יודעים מה מכניסים לנו במוצר!! היינו מעדיפים שהאחים שלנו בארץ יתפרנסו בכבוד ואנחנו נרוויח בריאות.
    סגור
  • רכשתי שמן זית תוצרת ישראל שהתברר כמזויף
    ליטל 04/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו תופעה עולמית…
    סגור
  • כי חיפשת שמן בזול
    אמנון 04/2024/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עלות 1 ליטר שמן זית איכותי בלנד היא בערך 40 ש"ח. עלות 1 ליטר שמן זית זני עשויה להגיע לכ- 45 ש"ח.
    סגור
  • 3.
    שמן זית
    יוסף חדד 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אני לקוח שקונה המון שמן דית ובזמן האחרון אני מצמצם את קניית השמן בחצי אולי תאם אולי תאפשרו לי לקנות בס
    סגור
  • 2.
    טורקיה אווט
    לוטי לינדיק 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    6 0
    שמן זית טורקי אין לו זהות מינימלית של שמן זית זה אפילו כתוב על הבקבוק, 5% שמן זית והיתר סיכוך שמנים, אסור לקנות מעל 8% חומציות, המחירים מוגזמיםוניתן לחפש אצל מגדלים קטנים ולקבל איכות במחיר שפוי 35 שח
    סגור
  • 1.
    הכתבה
    זית 04/2024/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכתבה מעלה את המחיר
    סגור