כסף וצרכנות

עד 70% החזר לפני המשבר: ההקלות במשכנתא של בנק ישראל

בנק ישראל פרסם שורת הקלות רגולטריות על מתן משכנתאות בכדי לסייע לרוכשי הדירות בצל משבר הקורונה. במסגרתן, אישר לבנקים להעניק הלוואות על בסיס גובה ההכנסה טרום היציאה לחל"ת וכן להגדיל את שיעור ההחזר
מערכת אייס | 
הקלות במשכנתא (צילום freepik, pixabay)
בנק ישראל פרסם הבוקר (ג') הקלות לנוטלי המשכנתאות בצל משבר הקורונה, אשר גרר רבים למצוקה תזרימית בשל הוצאתם לחל"ת, כמו גם הביא להאטה בענף הנדל"ן. על כן, הודיע הבנק על הגמשת התנאים הרגולטוריים לקבלת משכנתא, במסגרתם תחול הקלה על הלוואות לדיור לעובדים שהוצאו לחל"ת, ומגבלת שיעור ההחזר מההכנסה (PTI) תעמוד על כ-70%, ולא על 50% לשני בני הזוג כפי שהיה קודם לכן. 
כלומר, על בסיס הכנסת רוכשי הדירות טרם היציאה לחל"ת, רשאים הבנקים להעמיד  משכנתא תוך קיום התנאים הבאים: החריגה ממגבלת שיעור ההחזר נובעת מירידה בהכנסות ערב החל"ת, או ירידה למשרה חלקית בשל משבר הקורונה; להערכת הבנק, נוטל ההלוואה צפוי לחזור לעבודתו בחלוף משבר הקורונה; שיעור ההחזר מההכנסה לאחר היציאה לחל"ת לא עולה על 70%.
בנוסף, רשאי הבנק לחשב את שיעור ההחזר מההכנסה על בסיס הכנסות הלווה טרום היציאה לחל"ת. בכך, תימנע עליה בדרישת ההון עבור משכנתאות אשר תגרור העלאת ריבית ללווים.
קראו עוד ב-ice
הסיבה להקלה, לפי הודעת בנק ישראל, נועדה "להפחית את השפעות משבר הקורונה על נוטלי המשכנתאות ונוטלי אשראי לכל מטרה (במשכון דירה), ובמקביל להקל על עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום, ובשל כך לא עומדים במגבלות הרגולטוריות המאפשרות קבלת משכנתא".
כמו כן, הקלה נוספת אותה העניק בנק ישראל מתייחסת לבנקים, במסגרתה ינתנו הקלות בדרישות ההון לבנקים וזאת על מנת להפחית את ייקור הריבית ללוויי המשכנתא הפוטנציאלים. עד למשבר, הנהיג הבנק סטנדרט של של דרישת הון נוספת בגובה 1% עבור הלוואות לדיור בכדי ליצור כרית הונית נוספת בסטנדרט מחמיר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה