דיגיטל וטק

ברגע האחרון: פשרה בין פייסבוק לממשלת אוסטרליה

הרשת החברתית הסכימה לחתום על הסכמים קבוצתיים מול גופי החדשות המקומיים. בתמורה, היא הוחרגה מהצעת החוק לחייב אותה לשלם לכל בעל זכויות בנפרד. חסימת שיתוף תכני החדשות בפייסבוק אוסטרליה תוסר בקרוב  

רועי בהריר-פרל | 
גוגל, פייסבוק (צילום pexels)
לאחר סאגה ארוכה ודרמטית שהגיעה לשיאה השבוע, כשפייסבוק חסמה בפני גולשים באוסטרליה את האפשרות לשתף דיווחי חדשות, הגיעה הרשת החברתית של מארק צוקרברג לפשרה עם גורמים בממשלה האוסטרלית, שכפי הנראה מסמנת סוף לסיפור.
כזכור, על פי הצעת חוק שעברה בבית הנבחרים האוסטרלי וכעת נבחנת בסנאט, ענקיות הדיגיטל תחויבנה לשלם לבעלי הזכויות על התכנים החדשותיים המשותפים בה - כלומר, המו"לים של גופי החדשות שמהם הגיע התוכן. פייסבוק, מטבע הדברים, מתנגדת לכך נחרצות. כעת, לאחר שנדמה היה שהכלים כבר מזמן נשברו ושהתקדים האוסטרלי יהווה קרקע לסדר עולמי חדש בכל הנוגע לקשר שבין פלטפורמות חברתיות לגופי תוכן, מגיעה, כאמור, הסולחה.
על פי הודעה של שר האוצר האוסטרלי ג'וש פרידנברג, פריצת הדרך במו"מ אירעה במסגרת שיחה של הרגע האחרון שקיים עם מארק צוקרברג, בה הצליחו השניים לגשר על הפערים. בעקבות השיחה, צוקרברג הודיע כי בקרוב יוכלו המשתמשים באוסטרליה לשוב ולשתף תכני חדשות בפייסבוק.
הממשלה, מצדה, הסכימה לבצע תיקונים שונים בחקיקה, לרבות החרגתה של פייסבוק מהחוק המוצע, בכפוף להסכמים קבוצתיים שהרשת החברתית תחויב לעשות עם גופי החדשות הבולטים במדינה בנוגע לתשלום עבור תכנים שלהם, המשותפים ברשת.
גוגל, שהצעת החוק מתייחסת גם אליה, כבר הגיעה קודם לכן להסכמים עם הממשלה האוסטרלית בנוגע למודל תשלום לגופי התוכן עבור שיתוף תכנים שלהם. פייסבוק סירבה עד כה להתקפל, אבל בסופו של דבר ויתרה - בין השאר נוכח העובדה שללא דיווחי חדשות ממקורות מהימנים, היא תהפוך לרשת פייק ניוז חסרת לגיטימיות וקרוב לוודאי שתאבד במהרה את מקומה בפסגה. במילים אחרות, לא ממש הייתה לה ברירה.
בכל מקרה, בהתחשב בתקדים ההיסטורי, סביר להניח שבמוקדם או במאוחר פייסבוק וגוגל תיאלצנה לחתום על הסכמים דומים מול ממשלות אחרות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה