דיגיטל וטק

צוקרברג מסתבך? תביעת ענק נגד מטא: "פיתתה ילדים"

עשרות מדינות בארה"ב פנו בבהילות לבית המשפט הפדרלי. הטענה: האלגוריתם של פייסבוק ואינסטגרם פותח על מנת לדחוף צעירים לתוך תוכן מזיק ורעיל. על אף שורת מסמכים פנימיים בחברה שנחשפו, שמראים כי ידעה לכאורה על ההשפעות השליליות, ענקית הטק התעלמה מהנתונים והמשיכה לשווק קמפיינים המיועדים לבני 13 ומטה
מערכת ice | 
מארק צוקרברג (צילום shutterstock, unsplash)
תביעה פדרלית הוגשה נגד מטא, בטענה שהחברה פיתחה והשתמשה במכוון ביכולות שונות בפייסבוק ובאינסטגרם במטרה למשוך ילדים לפלטפורמות אלה ולהביא להתמכרותם. הקבוצה כוללת את מרבית המדינות בארה"ב, 33 מתוך 50, שפנו לבית המשפט הפדרלי בצפון קרולינה. לטענתן, מטא שיווקה את הפלטפורמות שלה בתואנה שהשימוש בהן בטוח לצעירים. 

שמונה מדינות נוספות ומחוז קולומביה הגישו תביעה נפרדת עם טענות זהות ברובן. על פי כלכליסט, התביעות טוענות המדינות שהאלגוריתם של מטא פותח על מנת לדחוף ילדים ומתבגרים לתוך מחילת ארנב של תוכן מזיק ורעיל. תכונות כמו גלילה אינסופית והתרעות פוש עקביות שימשו גם הן להגברת היקף השימוש של צעירים.
 
"מטא רתמה את כוחן של טכנולוגיות עוצמתיות וחסרות תקדים כדי לפתות, לגרות ובסופו של דבר ללכוד צעירים ומתבגרים", נטען בכתב התביעה. "המניע שלה הוא רווח, ובמאמציה למקסם רווחים פיננסיים, מטא הטעתה את הציבור שוב ושוב לגבי הסכנה המשמעותית שנשקפת מהפלטפורמות שלה".
 
לפי התביעה, מטא לא מתייחסת ברצינות להשפעות החמורות של מוצריה על משתמשים צעירים, חרף מחקרים פנימיים שערכה שחשפו נזק צעיר לילדים ומתבגרים כתוצאה משימוש ממושך. מטא דורשת ממשתמשים בני פחות מ-13 לספק הסכמה הורית לפני יצירת חשבון, אך לטענת המדינות אוספת מידע על משתמשים בגילאים אלו גם ללא קבלת הסכמה מתאימה.
 
החקירה של המדינות השונות לגבי ההשפעות השליליות האפשריות של אינסטגרם על צעירים החלה על רקע דאגה ציבורית מבריונות רשת והבריאות הנפשית של מתבגרים. החששות התגברו אחרי שעובדת מטא לשעבר, פרנסס האוגן, הדליפה בספטמבר 2021 שורת מסמכים פנימיים של החברה, שחשפו שבכיריה ידעו שהפלטפורמות מגבירות את הסיכון של משתמשים צעירים לסבול מבעיות נפשיות. בנוסף, החברה פיתחה קמפיינים שמיועדים במיוחד למשתמשים אלו. 
ממטא נמסר בתגובה לניו יורק טיימס שהחברה פועלת על מנת לספק סביבה בטוחה יותר למתבגרים, ושהיא השיקה יותר מ-30 כלים שנועדו לתמוך במתבגרים ובמשפחותיהם. "אנחנו מאוכזבים מכך שבמקום לעבוד באופן פורה עם חברות מכל התעשייה במטרה ליצור תקנים ברורים ותואמי-גיל לאפליקציות הרבות שמתבגרים משתמשים בהן, המדינות בחרו בדרך זו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה