יום הסביבה העולמי 2020

דף חדש ונקי: בחברת החשמל פועלים לצמצם את הפגיעה בסביבה

המעבר לשימוש בגז, צמצום השימוש בפחם, כניסת אנרגיות מתחדשות במטרה לצמצם את טביעת הרגל האקולוגית, ולהפחית פליטות מזהמות, כן, יש עוד הרבה מה לעשות כדי שהחשמל הישראלי יהיה בר קיימא, אבל המגמה די אופטימית
בשיתוף חברת החשמל | 
חברת חשמל (צילום pixabay)

הכתבה בשיתוף חברת החשמל לישראל

ייצור חשמל הוא ללא ספק אחת הפעולות המזהמות שהאדם אחראי להן. בחברת החשמל מודעים לכך היטב ומאז שנת 2,000 - הרבה לפני שהנושא חדר כאן לתודעה הציבורית  - מבוצעות שם עוד ועוד פעולות לצמצום הפגיעה בערכי הטבע והנוף, ולטיפול בסוגיית זיהום האוויר. 

החברה מגישה בכל שנה דו"ח אחריות סביבתית - ועושה זאת באופן וולונטרי. מחוייבותה של החברה לישום מדיניות משרד האנרגיה, תוך הקפדה על עמידה בהיתרי הפליטות אותן קובע המשרד להגנת הסביבה, היא עוגן מרכזי בפעילותה הכללית. כחלק מאג'נדה שבבסיסה עומדת תפיסת קיימות למען הדורות הבאים, היא גם מקפידה במשרדיה על מיחזור בקבוקים ונייר, על הדפסה דו-צדדית ועל שימוש מושכל וחסכוני בחשמל בעזרת מערכות בקרה אוטומטיות. 
האם זה מספיק? ובכן, תמיד אפשר יותר, אבל נראה שמצב פליטות המזהמים של תחנות הכוח הולך ומשתפר. בקיץ 2016, לצורך העניין, הוגשו לחברת החשמל כ-80 פניות של תושבי חדרה והסביבה שרובן הציגו תלונות בנוגע לתחלואת ריאות מוגברת ולריח של פחם שרוף באוויר כתוצאה מהזיהום שיוצרת תחנת הכוח אורות רבין, אולם נראה שהמצב השתנה מאז ללא היכר בזכות התקנת סולקנים וצמצום השימוש בפחם. 
תחנות הכוח, תחנות הניטור, הכבלים החשמליים ושאר המבנים והכלים שהחברה אחראית להם פועלים על פי עקרונות סביבתיים. שתי דוגמאות מייצגות: 1. השימוש בפחם ירד במהלך השנים האחרונות מ 60% לכחצי, בתמהיל הדלקים.
קו מתח גבוה שנבנה מקיבוץ קלי"ה לעין גדי נצבע בצבעי מדבר כדי להתאים לנוף. 
חברת החשמל תרמה לרשויות מקומיות ולקק"ל אלפי תופי עץ של כבלים לטובת מיחזור והקמת פינות פנאי ונופש.
חלק מארונות החשמל המוצבים ברחובות הארץ קושטו לאחרונה בציורים צבעוניים, במסגרת פרויקט ייחודי בשיתוף ילדים ואמנים מקומיים. 
אבל, הסיפור האמיתי כאמור , כמובן, זיהום האוויר - וגם כאן החברה מציגה התקדמות מרשימה. בראש הפעולות שחברת החשמל מבצעת לאחרונה כדי להתאים את עצמה לעידן איכות הסביבה נמצאת ההפחתה של הפליטות המזהמות. מ-2001 ועד הים החברה השקיעה בפרויקט הליבה הזה כ-8 מיליארד שקל במטרה להפחית עד כמה שאפשר את זיהום האוויר שמייצרות תחנות הכוח הפחמיות - מקור התלונות העיקרי. 
במסגרת הפרויקט, החברה גם יצרה מפעלי גבס מתחת לתחנות הכוח בעזרת החומרים המסוננים שנפלטים מהן. את שאריות האפר היא ממחזרת ומוכרת למע"צ ולגופים אחרים שעושים בהן שימוש חוזר. לאחרונה, הציבה החברה בתחנת הכוח אורות רבין משפך טלסקופי שנועד לצמצם את פליטת האבק בתהליך פריקת הפחם.  מדובר במתקן פריקה הנדסי מורכב, שיורד באופן אוטומטי עד לערימת הפחם ומבצע פריקת פחם מגובה נמוך מאוד, צמוד לערימת הפחם, וכך מונע יציאה של אבק פחם. 
במילים אחרות, החברה מנווטת בשנים האחרונות את משק האנרגיה אל מציאות סביבתית שונה ובעצם שותפה אסטרטגית  במהפכה ירוקה של ממש: המעבר לייצור באמצעות גז טבעי כחול לבן, במקום שימוש בסולר ומזוט, לצד מדיניות להפחתת שימוש בפחם וכניסת ייצור באמצעות אנרגיית השמש, הובילו תוך שלוש שנים לירידה דרמטית בפליטות המזהמים. בפליטת תחמוצת החנקן, לדוגמה, חלה משנת 2012 עד שנת 2019 ירידה של לא פחות מ-68%. פליטת תחמוצת הגופרית צנחה מאז 2012 ב-79%, כמות החומר החלקיקי שנפלטת לאוויר ירדה ב-62% ופליטת הפחמן הדו-חמצני ירדה ב-36%. 
בנוסף, מזה 20 שנה משתתפת חברת החשמל, יחד עם רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, בפרוייקט "פורשים כנף", הכולל מיגון עמודי חשמל מפני התחשמלות ומעקב אחר המשכיות הקינונים. החברה מתגאה בכך שאוכלוסיית הנשרים בישראל צמחה בכ-50% מאז תחילת הפעילות, שאוכלוסיית הרחמים התייצבה על 50 זוגות לפחות, שמספר זוגות העיט הזהוב גדל ל-12 וששני זוגות של רחמים נצפו בקינון ראשון בהרי הכרמל. את יום הסביבה, אגב, מציינת החברה עם עובדים שמשתפים בתרומתם האישית לשינוי הרגלים למען הסביבה, ממעבר לנסיעה שיתופית, מיחזור אשפה, שת"פ עם ארגון..... לתרומת מנות מזון מחדרי האוכל למען נזקקים. 
שקיפות מלאה 
חברת החשמל היתה הראשונה שנכנסה לתחום הגז הטבעי בישראל והיא המובילה בנושא עוד מראשית שנות ה- 2000. החברה הובילה ייצור של חשמל מגז טבעי - משאב זול ונקי הרבה יותר מפחם וסולר, שהיוו עד אז חלק עיקרי בסל הדלקים. עם השנים הגדילה החברה את השימוש בגז וכיום מעל 65% מהחשמל מיוצר בגז טבעי. 
בימים אלה היא עוסקת גם בפיתוח ובהקמה של קווי הולכה ושל יחידות השנאה על מנת לחבר יצרנים פרטיים של אנרגיות מתחדשות לרשת החשמל הארצית. זאת, כדי לעמוד במדיניות שר האנרגיה, כשהחזון הוא להגיע לשימוש ב-30% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2030. כחלק מישום הרפורמה ההיסטורית שמוביל משרד האנרגיה, בחברת החשמל הוחלט לסגור ארבע יחידות ייצור באמצעות פחם בתחנת הכח אורות רבין ולהקים במקומן שתי יחידות מיחזור משולב מבוססות גז טבעי. 

 עופר בלוך (צילום: פייסבוק)
פעמיים בשנה החברה מכנסת פורום ייעודי, אותו יזמה, בו חברים כל הארגונים הסביבתיים בישראל לטובת שיתוף בשקיפות מלאה וקבלת משוב מהשותפים. בשבוע שעבר נפגש הפורום עם סמנכ"ל ייצור ואנרגיה בחברה, שפירט בפני המשתתפים את נתוני ההתקדמות בפרוייקט התקנת הסולקנים בתחנות הכוח ואת נתוני הפליטות לשנת 2019. מהנתונים עולה כי מגמת הירידה במזהמים נמשכת ביתר שאת. 
שר האנרגיה יובל שטייניץ הציב אשתקד יעד שאפתני במיוחד: הפסקה סופית של ייצור חשמל באמצעות פחם בתוך חמש שנים. 
במסמך פנים ארגוני שהעביר מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך בתפוצה לעובדים, הוא הבהיר כי "המחויבות הניצבת בפני חברת החשמל לשמירת ערכי הטבע והנוף שסביבה דווקא מתוקף עיסוקה בייצור חשמל– ברורה והכרחית" וציין בהדגשה כי "יש לחברה תרומה אדירה לפיתוח המשק, אך גם אחריות גדולה על המשאבים שהחברה צורכת, ועל הקהילה בתוכה היא פועלת". 
בנוגע לעתיד, כתב בלוך: "עלינו להמשיך לעסוק בעשייה סביבתית, ולפעול לאחריות אישית ולנקיטת יוזמה משמעותית ליצירת סביבה טובה יותר, ירוקה יותר ונקיה יותר. ללא ספק במעשינו, אנו לא פחות מחלק ממאמץ עולמי כולל, כי הכדור הזה שעליו אנו חיים ונסמכים על משאביו הוא אחד והוא בידיים שלנו". 
בשורה התחתונה, בשנים האחרונות חברת החשמל אימצה את תפישת העולם של הקיימות כ"גישה ניהולית אסטרטגית בחברה" והיא "מצווה לפעול ולהבטיח שהלך המחשבה הסביבתי יוטמע בתרבות הארגונית שלה ויהפוך להיות חלק מתהליכי העבודה השוטפים בכל עיסוקיה". 
חובת ההוכחה, מן הסתם, עליה.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה