השוק

מסיט את הדיון הציבורי: זו הסיבה להשתלחות של ברקת בשטראוס

שטראוס פרסמה היום את הדוחות הכספיים לשנת 2023 שהייתה שנת שיא לחברה ואז החלה ההתגוללות על החברה, ניר ברקת וסביבתו ועוד כתבי הצרכנות לא אמרו את המילה האחרונה; אז למה ניר ברקת מתגולל על שטראוס - זו הסיבה
ניצן כהן |  5
ניר ברקת (צילום פלאש 90/ שיר טורם, shutterstock)
יש כמה הרגלים שפשטו בישראל של העידן הנוכחי, כן עידן של 16 שנים בהן היה ראש ממשלה אחד ושרים שמתחלפים חדשות לבקרים - אבל רוח המפקד היא להסיט את האש ממנו ולגלגל אותה כשזה נוח לממשל האמריקאי הידידותי והתומך, וכשזה נוח למערכת המשפט, וכשזה נוח למערכת הכלכלית וגם לעסקים הפרטיים. בין כל הרכיבים של התופעה הזו עובר קו אחד - כולם אשמים חוץ ממנו ומהשרים שלו.
עכשיו נדבר רגע על הריטואל הזה: כשהבנקים מפרסמים דוחות כספיים, מתגוללים עליהם, מתירים את הרסן מכל מי שקשה לו לגמור את החודש, והנה קיבלנו שקט עם איזו חקיקה פופוליסטית נגד הבנקים.
 
היום הגיעה תורה של שטראוס. זו פרסמה דוחות כספיים והודיעה על חלוקת דיווידנדים סבירה. לא היה צריך שיעבור יותר מידי זמן כשכל תוכניות הצרכנות, ניר ברקת, שר הכלכלה וכן הלאה. יתגוללו על שטראוס. ככה, הם חושבים, הם יצליחו להסיט את תשומת הלב מאופן הניהול של המדינה בזמן מלחמה.
כדי לשמר את הכוח של ממשלה כזו צריך לגייס את הציבור הרחב, וזה קשה לממשלה לעומד בראשה. בישראל של שנת 2024 קשה לחיות: יותר מידי מילואים, שירות סדיר, מסים, יוקר מחיה, מלחמה וכן הלאה. לא צריך להמשיך כדי שכולם יבינו במה מדובר.
עכשיו נעבור לשיח הכלכלי. כל כלכלן/ אנליסט/ מנהל של חברה גדולה מתחיל להבין שישראל של אחרי ה-7 באוקטובר היא מדינה שונה גם כלכלית. לא רק צבאית, פוליטית, מדינית וכן הלאה. כשאנחנו מנסים לברור את המוץ מהתבן ולהבין איך החברות הגדולות בישראל רואות את הדברים, אז הנה השורה התחתונה: כל חברה צריכה לדאוג לעצמה ל'יתירות". כלומר ליכולת שלה לפעול בתנאי קיצון (כמו מלחמה) ללא עזרת המדינה.
נסביר את זה ככה: נניח שב-8 באוקטובר (יום אחרי הטבח ותחילת המלחמה) שטראוס הייתה אומרת דבר כזה: אני מחלקת מוצרים רק בתחום גדרה-חדרה. הנהגים של המשאיות לא רוצים לנסוע בכבישים, כשמחבלים מסתובבים חופשי וכשיורים טילים. מה אז היינו עושים? ואם שטראוס אז למה לא גם תנובה? וטרה? וכן הלאה.
נמשיך: נניח ששטראוס הייתה אומרת שהמפעלים שלה, שממוקמים מחוץ לתחומי גדרה עד חדרה, מושבתים כי הם לא רוצים לשלם שעות נוספות ולשלם תוספות סיכון לעובדים ובכלל למגן את המפעלים? ואם שטראוס אז למה לא גם תנובה וטרה? מה אז היינו אומרים?
אז לא, אף חברה לא עושה עושה טובות לאף חברה כשהיא עושה את הדבר הנכון - מייצרת ערך לבעלי המניות שלה. אלא שההאשמה של ברקת משל שטראוס היא חזירה, היא לא רק מקוממת אלא לוקה בלוגיקה והיגיון פשוט.
אז הנה המספרים: שטראוס מכרה בשנת 2023 (שהייתה שנת שיא שלה) מוצרים ב-10.5 מיליארד שקל. הרווח התפעולי שלה הסתכם ב-772 מיליון שקל והרווח הנקי הסתכם ב-439 מיליון שקל.
זה אומר שקצת יותר מ-7% מהמחיר של כל מוצר של שטראוס שקנינו הפך לרווח תפעולי, ורק סדר גודל של 4% הפך לרווח נקי. נדגים את זה שוב: קניתם מילקי ב-10 שקלים? אז בממוצע ובחישוב גס, שטראוס הרוויחה עליו נטו (אחרי מסים וכן הלאה) קצת יותר מ-40 אגורות. סביר? חזירי? לא זה ולא זה - אלא הגיוני. אז מה רוצה ניר ברקת מהחברה? כותרות ולהסית את השיח הציבורי מניהול אזרחי קלוקל של המלחמה לשנאת עשירים - ותו לא.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    יש גרועים משטראוס
    אסי 03/2024/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כמו למשל אל על. גם פיטרה, גם שאבה כספים מקופת המדינה, גם ניצלה את הבלעדיות במלחמה והעלתה מחירים, וגם מחלקת דיבידנדים בניגוד לתנאי הסכם הסיוע שקיבלה מהמדינה.
    סגור
  • 4.
    הברירה לקנות שטראוס היא עלינו בלבד
    גיורא 03/2024/27
    הגב לתגובה זו
    1 1
    שטראוס היא עסק משפחתי שמטרתן כמו כל עסק פרטי היא להרויח כסף, 4% רווח שיותר מסביר, הרבה יותר מהמשכורת המיותרת של חלק משרי הממשלה המושחתת שלנו
    סגור
  • 3.
    אתם אתר בדיחה
    משה 03/2024/27
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אנרכיסטים מסוכנים. מקבלים כסף משטראוס כדי לפרסם כתבות נגד הממשלה. מאחל לכם ללכת בדרכה של שטראוס. לפטר מלא אנשים ולקרוס.
    סגור
  • 2.
    שטראוס מושכת הון עתק ומפטרת ושוב... ביבי אשם!
    מסביר פנים 03/2024/27
    הגב לתגובה זו
    3 0
    תתבייש, שופר, תתבייש.
    סגור
  • 1.
    ברקת חסר בושה
    אייל 03/2024/27
    הגב לתגובה זו
    1 2
    קודם שיסתכל בדבשת שלו ושל הממשלה ההרסנית שיכניס אתהממשלה ברשימה השחורה עליה באגרת רישוי עליה בסגריות עליה בארנונה עליה בח חשמל בכול המגזרים שהממשלה יכולה להקל אבל לא מעלים בלי הבחנה ובא על היצרנים והיבואנים אחרי שיטפל בעליות שהממשלה יכולה לעצור שיבוא גם לאחרים
    סגור