השוק

המפקח על הבנקים מזהיר את המערכת ממדרון חלקלק

המפקח על הבנקים, דני חחיאשווילי הזהיר היום בשפה מכובסת את הבנקים מפני מדרון חלקלק בו ינצלו את הכללים החדשים לאיסור הלבנת הון וימנעו שירות מאוכלוסיות שהרווחים מהם אינם מספיק גבוהים
ניצן כהן | 
דניאל חחיאשווילי (צילום דוברות בנק ישראל)
המפקח על הבנקים, דני חחיאשווילי, סיפק היום הצצה לאחד החששות של בנק ישראל והדרך שלו למנוע מהבנקים להידרדר במדרון החלקלק הזה. אם כן, חחיאשדווילי מזהיר למעשה את הבנקים מפני מצב בו הם ינצלו את התרחבות האכיפה של החוק לאיסור הלבנת הון וכך ימנעו שירות מאוכלוסיות חלשות שאינן רווחיו דיו.
"בעולם בו הדרישות בתחום איסור הלבנת הון גוברות, חשוב להבטיח, כי יישמר האיזון בין החובה של התאגידים הבנקאיים לנהל את סיכון איסור הלבנת הון לבין מתן שירות בנקאי לכלל הציבור. יש להקפיד כי התרחבות החובות באשר למשטרי איסור הלבנת הון לא יביאו להדרה פיננסית של אוכלוסיות מוחלשות, ובמקרים של סירוב לתת שירות, התאגידים הבנקאיים נדרשים לדעת לנמק את החלטתם ללקוחותיהם". אמר חחיאשווילי.
 
נסביר מעט את הדברים. המערכת הבנקאית נמצאת בשנים האחרונות בתהליך התפתחות שמשנה חלק ניכר מהדרך בה הם פועלים ורואים את העולם. השינוי הזה אמור בסופו של יום לייצר תחרות טובה בין הבנקים לבין עצמם ובין הבנקים לעולמות כרטיסי האשראי והחברות החוץ בנקאיות כמו הביטוח.
כדי למנוע מצב בו גורמים שונים ינצלו את השינוי הזה וימצאו פרצות לפעילות כספית אסורה וכך הם יהיו חשופים לאכיפה קשה, הרי שהבנקים מונעים שירות מפעילות גם גבולית וזה טוב. אבל חחיאשווילי חושש ממצב בו, תחת החמרה משמעותית של חוק האיסור להלבנת הון וחסימה של פעילות גבולית, הרי שהבנקים יסמנו לקוחות חלשים שהם לא רווחיים מספיק וימנעו מהם שירות, כלומר לא יפתחו להם חשבונות או יכבידו על אחזקת חשבון שוטפת.
התהליך הזה עלול להביא למצב בו יווצרו באוכלוסיה כיסים של חלקים מהאוכלוסיה שפועלת מחוץ למערכת הרשמית וכך הם יחשפו ל"שירותי כספיים" של גורמים לא לגיטימיים ומכאן הם יחשפו את עצמם לחיים פחות לגיטימיים ואת זה בנק ישראל, ותחת כובעו במפקח על הבנקים מעוניין למנוע.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה