השוק

הכלכלן של מזרחי טפחות: "רוב המתקפה האיראנית תומחרה בשוק"

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות אומר בראיון ל-ice: "התגובה של איראן הלילה תומחרה בשווקים כבר כמה ימים ועכשיו צריך לראות אם המאמצים האמריקאים לעצור כאן מצליחים"
ניצן כהן | 
רונן מנחם (צילום אגוד הכלכלנים)
לא צריך להכביר מילים על מה שקרה הלילה. לראשונה תקפה איראן באופן ישיר אם ישראל והיא נתקלה במערכות ההגנה האווירית של חיל האוויר עם גיבוי מרשים של מדינות העולם החופשי ולמעשה להוציא נזק קל לאחד מבסיסי צה"ל ופגיעה אחת משברי יירוט, המתקפה לא צלחה.
כרגע בשוק ההון מתקשים הפעילים להבין יותר מידי מה קרה כאן ולאן הולכים. רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות ואחת הדמויות היותר משפיעות על המשקיעים אומר בראיון ל-ice שכרגע ההתנהגות של השוק היא כזו שלמעשה האירוע מתומחר כבר כמה ימים ומה שיש לראות זה אם בימים הקרובים אנחנו נכנסים לאירוע מתגלגל או שהמאמצים האמריקאים לעצור כאן, יצליחו ואז אנחנו באירוע מוכל.
 
תנתח לי לרגע את ההתנהגות של השוק היום
"התגובה של איראן אמנם התרחשה אתמול בלילה, אבל ההערכות נמצאות בשוק כבר ימים ארוכים ומאז שבוצע החיסול בדמשק, ולכן חלק מההשפעות שהיו אמורות להיות באירוע תומחר בשוק. יחד עם זאת, היות ומדובר באירוע מכונן שבמסגרתו לראשונה איראן תקפה ישירות את ישראל, עצם ההתרחשות הייתה אמורה להשפיע על השוק. לדעתי ההתנהגות של השוק משקפת את זה שההתקפה כשלה ורוב מכריע של הטילים יורטו ורובם המכריע מחוץ לישראל.
"השוק שואב עידוד מזה כי זו עדות ליכולת של ישראל להתמודד עם מתקפה כזו וגם לפעילות האזורית עם ארה"ב ובריטניה שהוכיחו שהקשרים בין ישראל לקואליציה בראשות ארה"ב, מתפקדים בזמן אמת".
בוא ננסה להסתכל כמה ימים קדימה, אם בכלל אפשר לעשות את זה.
"במבט קדימה: אני ממליץ לא להתרשם מנתון של יום או יומיים ולהקיש מהם על העתיד. בסופו של יום, זה שהשוק לא מגיב בירידות לא מלמד על הכיוון שהשוק יתפוס בימים הקרובים".
מה התרחישים שלך?
"מה שישפיע האם מדובר באירוע תחום כלומר שניתן להכיל אותו לבין אירוע מתגלגל במסגרתו ישראל תגיב באיראן שתגיב חזרה וכן הלאה. במקרה של אירוע מתגלגל, השוק בסופו של יום יתמודד עם נזק כלכלי לתשתיות, פעילות כלכלית מוגבלת, פיחות של השקל וגיוס מילואים זה יביא לעיכוב בתהליך ירידת האינפלציה וקשיים בגירעון הפיסקלי ובסופו של יום לבנק ישראל יהיה קשה להוריד את הריבית.
"במקרה של אירוע מוכל או מוגבל ההשלכות תהיינה מתונות בהרבה והאופן בו השוק יתנהג בימים הקרובים יהיה שיקוף של איזה אירוע יש לנו".
אנחנו ביום ראושון ואין מסחר במט"ח, איך אתה רואה את הדולר מחר?
"שוק המט"ח זה השוק שמגיב הכי מהר ובעוצמה מקסימלית לאירועים משבריים. אנחנו היום ביום ראשון ואין מסחר וצריך להמתין למחר כדי לראות איך היום נפתח. הצפי הכללי שלי הוא לפיחות השקל. פעם אחת בגלל הרעה בפרמיית הסיכון של ישראל ופעם שניה כמה תעלה פרמיית הסיכון הגלובלית שמשפיעה על הנפט ויכולה להשפיע בכלל על הביקוש לדולר ולכן הדולר גם עשוי להתחזק מול שאר המטבעות וגם בישראל. 
"כשאנחנו מדברים על שוק המט"ח צריך לקחת בחשבון דבר נוסף. שהוא בנק ישראל. בחודש אוקטובר בנק ישראל יצא בתוכנית שהוא מוכן למכור עד 45 מיליארד דולר אם הוא יגיע למסקנה שהפיחות מאיים על היציבות הפיננסית או הכלכלית ולכן יש כאן גורם שצריך לקחת אותו בחשבון באירועי קיצון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה