השוק

מרכזי המסחר מכרו בממוצע 20% יותר, מי הקניון שזינק ב-70%?

רוב העלייה במרכזים הפתוחים, שצמחו ב-40% בהשוואה למאי אשתקד. לקראת סוף החודש המכירות התמתנו - השוכרים יטענו שמדובר בזינוק רגעי כפיצוי על הסגר, בקניונים יוכלו לומר שאין צורך בהארכת ההקלות בשכירות
איתי פת-יה | 
קניון (צילום pixabay)
נזקי הקורונה עדיין איתנו? נתוני המכירות של מאי האחרון מלמדים דווקא אחרת, לאור עלייה של 20.7% בפדיונות הכוללים של הקניונים ומרכזי המסחר הפתוחים (פאוור סנטרים). זו לפחות תמונת המצב שעולה ממדגם שבדקה חברת המחקר ריס.
לחלקה הגדול של העלייה בפדיונות אחראים הפאוור סנטרים, שרשמו עלייה של 40%, זאת בעוד פדיונות הקניונים האזוריים עלו ב-7.4%. בריס מציינים כי ההשוואה נעשתה על כל חודש מאי, כאשר חנויות סגורות לא נכללות בחישוב הימים בהם הן לא פעלו.
מהניתוח של ריס עולה שעיקר העלייה נרשם בשבוע השלישי של מאי (17-23.5). ביום חמישי של אותו השבוע הפדיונות הגיעו לשיא של 105 שקל למ"ר בקניונים האזוריים וכמעט 70 שקל למ"ר בפאוור סנטרים – ובהמשך החודש "המכירות היו מתונות יותר ודמו לתקופה שלפני משבר הקורונה", כותבים בחברה.
התמתנות המכירות עשויה לתמוך בטענה של חלק מהשוכרים שהעלייה שנרשמה בפדיונות מעידה רק על הצטיידות מצד הלקוחות שמפצה על תקופת הסגר, ולא על צמיחה ממשית בצריכה. זאת, בניגוד לגישתם של חלק מבעלי הקניונים והמרכזים המסחריים שמתבססים על אותה עלייה, או לחלופין על הדמיון למכירות בשנה שעברה, כדי לא להמשיך את ההקלות לשוכרים ובמטרה לשמר את תנאי החוזה המקורי מולם.

יצוין כי רבים מהחוזים צפויים לפקוע השנה, ועל כן מנסים השוכרים לשפר את תנאיהם, כשלהערכתם הפגיעה הכלכלית בצרכנים בעקבות המשבר עשויה לפגוע גם בפדיונות בעתיד הקרוב. לכן, השוכרים מעדיפים לשלם לבעלי הנכסים לפי חישוב של אחוזים מהפדיון, ולא לפי דמי שכירות קבועים.
קראו עוד ב-ice
סימן שאלה גדול נותר סביב היכולת של הרשתות לענות על הביקושים הנוכחיים עם כח אדם מצומצם. בדוח של ריס לא בדקו את מצבת העובדים בעסקים שבמדגם, אולם אם מי מהם שטרם השיב את כל העובדים שהוצאו לחל"ת הצליח בכל זאת לשמור על הפדיונות של 2019 ייתכן כי יוכל להתייעל ולקצץ בעלויות כח האדם.
בדו"ח של ריס מזכירים כמה קניונים ופאוור סנטרים שהעלייה בפדיונות שלהם לעומת מאי אשתקד בלטה במיוחד. בקרב המיקומים המובילים, כלומר קניונים ופאוור סנטרים שהפדיונות בהם גבוהים ממוצע הקניונים האזוריים ושלכל אחד מהם יותר מ-25 חנויות הנכללות במדגם, העלייה הגבוהה ביותר הייתה בעופר בילו סנטר אאוטלט, עם צמיחה של 58%.
בקרב הפאוור סנטרים הוותיקים (עם מדגם ריס של לפחות 20 חנויות) בלט ביג קריות עם עלייה של 49%. בקניונים הוותיקים ביג פאשן בית שמש רשם את העלייה הגבוהה ביותר עם 42%, ובקניונים החדשים היה זה ביג פאשן ירכא עם הנתון הגבוה ביותר – עלייה של 72%.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה