השוק

תחזית קודרת: הגירעון עלול להכפיל את עצמו עד סוף השנה

הגירעון התקציבי בישראל צפוי להגיע השנה לכדי 14% מהתמ"ג; אם ישראל תלך לבחירות, הפגיעה במשק ובשווקים הפיננסיים תהיה קשה יותר מאשר במערכות הבחירות הקודמות – הכלכלן הראשי של קבוצת "מיטב דש", אלכס ז'בז'ינסקי, מנתח את מצב הכלכלה

ניר קומם | 
פגיעה חמורה בכלכלה הישראלית (צילום Pixabay)
הכלכלן הראשי של קבוצת "מיטב דש", אלכס ז'בז'ינסקי, פרסם אתמול (ראשון) סקירה המתבוננת על סוגיות המאקרו המרכזיות בשוק בתקופה זו. התחזית – מעונן, עם סיכוי קטן לשמש:
האבטלה יציבה, הצריכה פוחתת – אך הירידה בתחלואה עשויה לעודד
בחודש יולי המיתון נמשך והמשבר העמיק: שיעור האבטלה המשיך לעלות באיטיות בשבועות האחרונים, ומאז פרוץ הגל השני סביב אמצע יוני נע באיטיות בין 21% ל- 22%. כמו כן, הרכישות בכרטיסי האשראי במהלך חודש יולי היו נמוכות בכ- 25% לעומת המצב הרגיל. עם זאת, כפי שראינו בחודשים האחרונים, המגמה בפעילות המשק יכולה להשתנות מהר והיא תלויה בעיקר במצב התחלואה. היות ומספר הנדבקים החדשים מקורונה בישראל החל לרדת בשבוע האחרון, ייתכן כי מדובר בבשורה מעודדת – שכן לא רק ההקלות מטעם הממשלה, אלא גם התנהגות הציבור תתמוך בפעילות הכלכלית במשק.
הגירעון בתקציב המדינה – יוכפל עד סוף השנה
לאחר שבשבוע שעבר פרסם אגף החשב הכללי במשרד האוצר כי הגירעון בתקציב המדינה הצטבר מתחילת השנה לסכום של 70 מיליארד שקלים, השווים ל- 7.2% מהתוצר, השבוע מסתמנת תחזית קודרת כפליים – סקירה שבועית שערך הכלכלן הראשי של קבוצת "מיטב דש", אלכס זבז'ינסקי, צופה כי הגירעון התקציבי בישראל צפוי להגיע השנה לכ- 14% מהתמ"ג.
הבחירות מעיבות על הכלכלה
השיח הגובר על הליכה לבחירות רביעיות מעיב על הכלכלה באופן ישיר, ועלול לגרור את המדינה להתערב כדי להציל את השוק. סבב בחירות נוסף, עלול להוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל, בעקבותיה בנק ישראל ייאלץ להעמיק את מעורבותו בשוק האג"ח, ממנו התרחק בתקופה האחרונה. הליכה לבחירות תסכן גם את המצב הכלכלי והשווקים הפיננסיים ככלל - המשך התנהלות ללא תקציב מאושר וללא הנהגה שיכולה לקבל החלטות אחראיות, תוך הסתכלות מעבר לטווח המיידי במצב הכלכלי הנוכחי, בעייתי בעת משבר הרבה יותר מאשר בשלוש מערכות הבחירות הקודמות.
ייתכן כמובן שגם במקרה של הליכה לבחירות והורדת דירוג האשראי לא תהיה תגובה שלילית מיוחדת, אף הפוטנציאל לנזק קיים, והתגובה עלולה להיות חזקה ומהירה.
מבט לכלכלה העולמית
ההתאוששות הגלובלית איטית, בעיקר במדינות עם תחלואה גבוהה. בחודש האחרון, נראה שקצב ההתאוששות בכלכלות המתפתחות והמפותחות הואט עד לכדי עצירה. לאחר הירידה החדה במדדי הרכש הגלובליים במרץ-אפריל, אמנם חלה עלייה במהלך יוני, אבל ביולי העלייה התמתנה והצטנעה הרבה יותר, באופן שסותר את הציפייה להתאוששות חזקה אחרי הנפילה החדה של הגל הראשון.
באשר לארה"ב, המדדים מראים כי המעצמה האמריקנית לא מתאוששת מהר במיוחד, על אף התמיכה החזקה של הממשל והכספים שהוא מזרים לכלכלה: אחוז המועסקים במשק האמריקני נמוך משמעותית בהשוואה למדינות האחרות במהלך המשבר, המכירות הקמעונאיות באירופה התאוששו מהר יותר מאשר בארה"ב, והתחזית בנוגע לגירעון בתקציב המדינה האמריקני צופה עומק של 24%, יותר מבכל מדינה אחרת.
עם זאת, מצב התחלואה הוא המשפיע העיקרי על הכלכלה ברחבי העולם: בעוד שבארה"ב מספר הנדבקים מתחיל לרדת, נרשמת עלייה בחלק מהמדינות האירופאיות הגדולות. אם האירופאים לא יצליחו לעצור את העלייה בנדבקים, ההתאוששות בכלכלה תיבלם ותשפיע על השווקים הפיננסיים. גם האירו שהתחזק מול הדולר האמריקאי בחודש יולי בשיעור הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2010 עשוי לשנות מגמה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה