השוק

מנכ"ל רשתות הצעצועים ל-ice: "מעולם לא הרגשתי יותר תסכול והזנחה"

הקולגות שברשתות המזון שניצלו את המצב והתחילו למכור צעצועים בזמן הסגר, וחוסר ההקשבה מצד גורמי הממשל - בני גרינאפל, מנכ"ל עידן 2000 וכפר השעשועים פותח את החנויות עם ביקורת על ההתנהלות: "המדינה לקחה לנו את הפרנסה"
יהודה לוינגר |  3
בני גרינאפל, מנכ"ל רשתות הצעצועים עידן 2000 כפר השעשועים (צילום יניב בקרמן)
עם פתיחת מרכזי הקניות הפתוחים בערים הירוקות היום (שלישי) לאחר החלטת הממשלה, והתורים הארוכים במרכזי הביג, מנכ"ל עידן 2000 וכפר השעשועים, בני גרינאפל, בראיון ל-ice על הקולגות שאכזבו שהחלו פתאום למכור צעצועים והמאבק בבג"ץ, ועל הדרך לקראת חזרה לשגרה לאחר נזק של מיליונים: "יוצאים מהסגר השני חבולים וחבוטים, אבל אני מחזק את הזכיינים ומאמין בעוצמה שלנו".
ברשתות הצעצועים בירכו על החלטת הממשלה, גם אם באופן חלקי: "אלו בשורות טובות", אומר גרינאפל, "פתחנו היום 34 חנויות ועוד לפני כן פתחנו 35 כשהותר לפתוח חנויות רחוב. מה שנפתח היום אלו הפאואר סנטרים והביגים, אבל יש לי עדיין 7 חנויות סגורות: 6 בקניונים ועוד אחת בעיר אדומה, בעוספייה, אז זו שמחה מהולה בדאגה".
עדיף מאוחר מאשר לעולם לא? "במשך 4.5 חודשים היינו עם חנויות סגורות, בסגר הראשון והשני, וכל זה מתוך 10.5 חודשי עבודה, אז 40% משנת 2020 החנויות היו סגורות ונגרם נזק, תקלה, וכאב גדול, כאב שמגיע משני מקורות: האחד בגלל המגיפה הבעייתית שנפלה על כולנו, והשני שהוא יותר קשה זה ההתעלמות וחוסר השקיפות של מי שמנהל את המדינה ומצאנו את עצמנו ברגעים מסוימים חשופים לגזל ועושק ולחוסר הגינות וחוסר שקיפות. אנחנו רשת גדולה, רשת שמונה 75 חנויות - רובם זכיינים שקמים כל בוקר לעבודה קשה ולמתן שירות לקוחות ומישהו לוקח מהם את הפרנסה, ומי שלוקח להם לא קוראים לו קוביד 19 אלא מדינת ישראל".
מנכ"ל עידן 2000 וכפר השעשועים מאשים את המדינה שהתירה לחנויות שנפתחו כחיוניות למכור גם צעצועים - מוצרים לא חיוניים: "איפה נשמע דבר כזה שעד לפני הקורונה, אותה חנות או רשת לא מכרה צעצועים או התחילה מ-5% מלאי צעצועים שעלה ל-35%?"
היה לכם על זה בג"ץ שבוע שעבר: "כן, היה דיון, ועורכי הדין גדעון פישר ומתן גוטמן טענו בפני בג"ץ שתקף את עורכת הדין של המדינה. כבר לאחר 3 שעות מהדיון, בג"ץ הוציא צו על תנאי למדינה לתת מענה לשאלה הישירה של בג"ץ: למה לא תגדירו לחנויות של מוצרי צריכה חיוניים מה מותר למכור, ובג"ץ הורה למדינה לשנות את הנהלים".
החנויות שנפתחו כחיוניות ניצלו את המצב? "בסגר הראשון הבנו שמותר למכור באונליין אז השקענו עשרות אלפי דולרים לאתרי אינטרנט עבור הסניפים, והאתרים עבדו יפה ונתנו שירות. בא הסגר השני ועוד פעם הפעלנו את האונליין, אבל כבר לאחר 3-4 ימים ראינו ירידות במכירות שהגיעו מעלייה של מדפי צעצועים שנפתחו. רשתות הסטוק הפכו להיות רשתות שמוכרות צעצועים, גם רשתות הפארם וגם המזון. אתה נכנס לאושר עד וחצי חינם ואתה 'מתעלף' מכמות הצעצועים. אני לא מאשים אותם, הם בסמכות ורשות עשקו אותנו. בג"ץ נענה באוזן קשובה, אבל המדינה לא רואה אף אחד. העצמאים הפכו להיות ארגון שקוף. מיליוני אזרחים מקבלים משכורת כרגיל או בחל"ת, אבל לעצמאים נשמטה פרנסתם".
מה האינטרס של המדינה? למה זה ככה? "למה? כי זה כרוך במאמץ, בשינוי, בלחשוב, ובלרדת לפרטים, וזה כרוך בשקיפות וקבלת החלטות מאוד קשה, וזה לא קורה וזה מאוד מכעיס. אני בין אנשי העסקים שבכל הזדמנות טרחתי להגיד שאנחנו רשת שומרת חוק, אני נאבק בזכיינים שלי ולא נותן הנחייה לפתוח בזמן שאסור אבל אני צריך שמישהו יגן עליי. חבר'ה, יש פה עיוות. בבריטניה ובצרפת בזמן הסגר השני, הממשלה אסרה על חנויות חיוניות למכור מוצרים לא חיוניים. זו גם פגיעה בבריאות הציבור כי מטרת הסגר מתפספסת כי אנשים יצאו לקנות גם מוצרים לא חיוניים. גם זה מאוד פשוט, כמו שאסור למכור חמץ ומכסים בניילונים שחורים, וכמו שברשתות המזון הקופות חסומות מלמכור אלכוהול לאחר 23 בלילה, ככה אפשר היה לאסור את מכירת המוצרים הלא חיוניים, כמו הצעצועים, בחנויות שנפתחו עבור מכירת מוצרים חיוניים".
אתה עצמך פנית לגורמי ממשל? "אני פניתי לגורמי ממשל ואפילו, לבושתי, לרשתות שלקחו את החוק ומכרו צעצועים. בממשל הגיבו בצקצוק שפתיים: 'נבדוק את זה' ולא יצא שום דבר עד בג"ץ ואני שמח שבג"ץ הקשיב לנו. יש לי היסטוריה בענף המזון ופניתי לקולגות שלי והם השפילו עיניים ואמרו: אמנם לא נעים אבל זה השוק ונתנו לנו רשות. אין לי טענות הם עשו את זה בסמכות וברשות, אבל המדינה צריכה לשמור עליי. הכי מכוער זה לשלוח אותנו לריב אחד עם השני. בעקבות המצב אנחנו לא מוכרים, אבל עדיין ישנם נכסים מושכרים ובאים בעלי הנדל"ן ודורשים תשלום והזכיינים אומרים שאין כסף. המדינה צריכה להבין שהסגירה גרמה להפרת הסכם ביני ובין בעל הנדל"ן ושהמדינה תיקח אחריות: או כסף לי או לבעל הנדל"ן אבל הכי פשוט להגיד תתמודדו ותפנו לבית המשפט".
אתם הרשתות לא קיבלתם כספים מהמדינה? "תראה, בגרמניה ובאוסטריה הממשלה משלמת 75-80% ממחזור ההכנסות. עם סכומים כאלה, גם אם זה לא החזר מלא, הייתי יכול להתמודד: לשלם חלק לבעל הנדל"ן, חלק לספק, זה היה מניע את הכלכלה. אבל בישראל עם כל הטופסולוגיה והחזרי הכספים, ראיתי יותר מדי ניירת והתייאשתי. מי שכן מילא קיבלו אלפים בודדים בלבד".
אם זה המצב, אז בסגר הבא אתה תתנהג אחרת? "נער הייתי וגם זקנתי וחציתי את גיל 60, אני קצין במילואים ואני חושב שאסור שמה שיקרה זה אנרכיה. שלטון החוק הוא נר לגליי ונר לרגלי הזכיינים ואשמור על זה כמעט בכל מחיר, ומקווה שלא ייקחו אותי לקצה. יש לי ביקורת על ניהול המשבר, לא על הקורונה. הביקורת היא על הניהול וחוסר השקיפות והעובדה שלא מתייחסים אלינו כאזרחים ומעלימים דברים מעיני הציבור. אני לא פוליטיקאי, אני מנכ"ל ברשתות שנים לא מעטות, ומעולם לא הרגשתי תסכול והזנחה כמו בימים אלה. מי ששרף צמיגים וסחורות ודיבר בצורה לא מכובדת אז נבחרי הציבור התקשרו אליו, אליי לא התקשרו כי אני מתנהג כמו שצריך ושומר חוק".
במהלך מגבלות הקורונה והסגרים, שלחה הרשת כמעט מחצית מעובדיה, 500, לחל"ת וחלקם הוחזר השבוע, וברשת הצעצועים מקווים שעוד עובדים יחזרו בימים הקרובים.
בסופו של דבר, מה הנזק שנגרם ומה הצעד הבא? "שוק הצעצועים מגלגל בשנה 1.2 מיליארד שקל, אז אתה יכול לשער. אני אוסיף שהפיקים של המכירות, השיא, הוא בחגים: בפסח ובתשרי שבשניהם היה סגר. אז היינו סגורים 4.5 חודשים מתוך 10, אז זה 40% אובדן מכירות, ויותר מזה כי הם היו חודשי שיא. הנזקים היו במיליונים. אנחנו מנסים ללקק את הפצעים, ויוצאים מהסגר השני חבולים וחבוטים. אני מחזק את הזכיינים ומאמין בעוצמה שלנו כשתי רשתות מובילות בשוק. מה יהיה עוד חודשיים? אני לא יודע, אבל אני אעשה הכול כדי להמשיך להיות שומר חולק ולזעוק חמס על אוזלת היד וחוסר ההקשבה לצעקה שעולה מהקמעונאים". 
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    צודק בכל מילה. (ל"ת)
    מיכאל 11/2020/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    היום זה ברור שביבי דאג לחבריו הטייקונים
    אלעד 11/2020/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אין שום ספק שביבי עזר מאוד לחבריו הטייקונים וגרם לריסוק העצמאיים עד פשיטת רגל טיפש מי שנתן ידו ונישמע להוראות !! טיפש יותר יהייה זה שימשיך להקשיב לממשל !! מדובר כאן במהפיכ כלכלית שנועדה לרסק את הקטנים !!!
    סגור
  • 1.
    בכיינננננים אוף נמאסתם (ל"ת)
    טל 11/2020/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור