השוק

מהי ריבית הפריים ולמה בנק ישראל לוחץ על הבנקים לתת משכנתאות צמודות אליה

בדצמבר הודיע בנק ישראל שהוא מסיר את מגבלת שליש המשכנתא הצמודה לפריים; בשבוע שעבר הודיע בנק ישראל שהמערכת הבנקאית לא שרשרה את הסרת המגבלה ללקוחות והוא צפוי להתערב - אם המצב יימשך
ניצן כהן |  1
בנקים (צילום Magma Images)
בחודש דצמבר הודיע בנק ישראל כי הוא מסיר את מגבלת שליש המשכנתא בהצמדה לפריים כדי לעזור לבעלי המשכנתאות קיימות ונוטלי משכנתאות חדשות. בשבוע שעבר הודיע בנק ישראל שהמערכת הבנקאית לא שרשרה את הסרת המגבלה ללקוחות ולכן, אם המצב הזה יימשך, בכוונת הבנק להתערב.
מהי ריבית הפריים?
ריבית הפריים היא למעשה ריבית בנק ישראל בתוספת 1.5%. תוספת ה-1.5% למעשה מגלמת שולי רווח למערכת הבנקאית, שוליים שמשקפים את עלות הסיכון בהוצאת כסף מפיקדון חסר סיכון בבנק ישראל, להלוואה ללקוח. הבנקים מוסיפים על ריבית הפריים (או מפחיתים) שוליים נוספים שמהווים עבורם רווח או גורעים ממנו את השוליים מה-1.5%.
למה דווקא עכשיו?
הבנקים המרכזיים בעולם הורידו בשנים האחרונות את הריבית שהם גובים מהמערכת הבנקאית כמעט לאפס (בישראל ריבית בנק ישראל היא 0.1% שהיא למעשה אפס) במטרה לעודד את המערכת הבנקאית להלוות כסף ומנגד להוריד ללווים את רכיב הריבית בתשלומים השוטפים שהם משלמים כהחזר על הלוואות.
מה הסיכון?
הסיכון בנטילת הלוואה צמודת פריים נמצא במצב בו הריבית תתחיל לעלות ואז הריבית הכוללת שישלמו נוטלי ההלוואות תהיה גבוהה יותר ומכאן גם התשלומים השוטפים למלווה. החשש הוא שאם הריבית תעלה, התשלומים שמשלמים הלקוחות לבנקים יעלו ולכן לא יישאר להם מספיק כסף "לבזבז" ולכן הם יצמצמו הוצאות והכלכלה תגלוש למיתון.
למה הבנקים לא משרשרים את הסר המגבלה ללקוחות?
ככלל, הלוואות צמודות פריים הן ההלוואות הפופולריות ביותר והלקוחות מבקשים מהבנקים הלוואות צמודות פריים. בדרך כלל המודעות של הלקוחות להלוואות צמודות פריים גדולה יותר ולכן הלקוחות יכולים להשוות בדרך טובה יותר את העלויות שיש להם בכל בנק אליו הם פונים - בנוגע להלוואה צמודת פריים.
המערכת הבנקאית מכירה ביכולת של הלקוחות להשוות מחירים ולכן היא מייצרת תמהיל הלוואות כשחלק מההלוואה הכוללת צמוד פריים, חלקו בריבית משתנה וחלקו צמוד מדד. הבנקים בדרך כלל מסבסדים את רכיב הפריים באמצעות הרכיבים האחרים בהלוואות ולכן הם לא רוצים להגדיל את הרכיב הצמוד לפריים בהלוואה הכוללת - הם פשוט מרוויחים פחות על ההלוואה ככל שהיא צמודת פריים.
מה החשש במשכנתא?
משכנתא היא למעשה הלוואה לזמן ארוך מאוד ולכן ככל שהחשיפה בהלוואה לרכיבים שהם צמודים למשהו, הלקוחות מסתכנים שלאורך זמן, כשהריבית תעלה (על-פי ההערכות הריבית תתחיל לעלות בעוד שנתיים) גם התשלומים השוטפים לבנקים יעלו ויישחקו את ההכנסה הפנויה של הלקוחות.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בנק ישראל
    פוגל ייעוץ משכנתאות 02/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לצערנו עד לפני שבוע הבנקים חגגו ולא עשו שינויים משמעותיים, חשוב מאוד לא לעשות טעויות מאחר והבנקים הם גוף עסקי ועדיין מחפשים להרוויח על הלקוחות.
    סגור