השוק

האם בריטניה תעצור את אחת הרכישות הגדולות בהיסטוריה?

דו"ח חדש שהתפרסם בסוף השבוע במדינה טוען כי הרכישה היקרה ביותר בתולדותיה עלולה לסכן את התחרות – ואולי אף את הביטחון הלאומי. בין המתנגדות לעסקה גם גוגל
יאיר מור | 
משכורות בבריטניה (צילום freepik, pexels)
רשות התחרות והשווקים של בריטניה פרסמה ביום שישי דו"ח שדורש לעצור את מכירת ARM הבריטית ל-Nvidia האמריקאית תמורת 40 מיליארד דולר – עסקה שאם תצא לפועל תהיה הרכישה השנייה בגודלה בתולדות ההייטק העולמי.
לפי דו"ח הרשות, הרכישה מעלה "דאגות משמעותיות לתחרות", שכן לרוכשת נתח שוק מונופוליסטי של 90% בשוק המאיצים הגרפיים לשרתים. אם חברת תכנון המעבדים הגדולה בעולם תעבור לרשותה היא תוכל לנצל זאת כדי להגביר את המונופול שלה בתחום זה עוד יותר על ידי שינויים שיביאו לכך שמאיצים של המתחרות יעבדו פחות טוב עם השבבים הנפוצים ביותר.
החקירה שהניבה את הדו"ח נפתחה בחודש אפריל, בעקבות דרישתו של שר הדיגיטל הבריטי, אוליבר דאודן. לדבריו, אסור לאפשר את מכירתה של ARM, חברה בריטית שכמעט כל השבבים לטלפונים, מכוניות, שרתים וכל מכשיר אחר שאינו מחשב רגיל, ל-Nvidia. בשנים האחרונות נמצאת ARM בבעלותה של חברת ההשקעות היפנית Softbank, אך היא חתמה על עסקה למכירתה ל-Nvidia תמורת 40 מיליארד דולר – סכום שצפוי להפוך אותה לרכישה השנייה בגודלה אי פעם בשוק הזה, אחרי רכישת חברת אבטחת המידע EMC על ידי דל ב-2015 תמורת 67 מיליארד דולר.
לאחר תחילת החקירה הבריטית אמר מנכ"ל ARM, סיימון סגרס, כי "ההנחות הללו לא יכולות להיות רחוקות יותר מהאמת". עתה, נמסר מטעמה של הרוכשת, Nvidia, לתקשורת כי "אנו מצפים להזדמנות להתייחס להשקפות הראשוניות של רשות התחרות והשווקים ולפתור כל דאגות שעשויות להיות לממשלה. אנו נשארים בטוחים בכך שהרכישה הזו תועיל ל-ARM, לחברות בעלות הרישיונות ממנה, לתחרות ולבריטניה".
נציין כי בשבוע שעבר התפרסם הדו"ח הרבעוני של Nvidia, והציג צמיחה מטורפת של 68% בהכנסות. בעת פרסום הדו"ח הודתה קולט קרס, סמנכ"לית הכספים בחברה, כי הרכישה לא תקרה בלו"ז המתוכנן – עד תחילת 2022 – מכיוון שהמו"מ מול רגולטורים לוקח זמן רב מהצפוי.
הדו"ח של רשות התחרות הבריטית אינו האיום היחיד על העסקה: במקביל, דורש דאודן לשקול פסילה של העסקה מטעמים של ביטחון לאומי. גם מתחרות של Nvidia, וביניהן גוגל ו-Qualcomm, הביעו דאגה מהעסקה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה