השוק

מימון ישיר מתגרה ברגולציה, תעניק משכנתאות בריבית מטורפת?

מימון ישיר תנסה להשלים היום גיוס של 380 מיליון שקל; החברה מעוניינת בכסף כדי להוציא אותו לתחום המשכנתאות שנמצא תחת מגבלות הרגולציה; גורמים רגולטורים: פעילות המשכנתאות של החברה נבדקת
ניצן כהן |  4
מימון ישיר משכנתאות (צילום ויקיפדיה/ ענבל מרמרי, מתוך אתר gov, רמי זרניגר)
מימון ישיר מנסה לאתגר את הרגולציה הפיננסית הישראלית. נתחיל מהסוף: החברה תנסה לגייס היום 250 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח וזאת 3 ימים בלבד לאחר שהנפיקה מניות בהיקף כספי כולל של 130 מיליון שקל כך שבסך הכל תנסה החברה להגדיל את מצבת המזומנים בקופה שלה ב-380 מיליון שקל בשבוע אחד.
ל-ice נודע כי בשיחות עם משקיעים מוסדיים אמרו במימון ישיר כי הם מעוניינים להשתמש בכסף כדי להתחיל את פעילות המשכנתאות שלה זאת בתקופה בה הרגולציה הפיננסית הישראלית מנסה להגביל את המימון לפעילות משקיעים בתחום הנדל"ן כדי לצנן מעט את השוק - ולו לטווח קצר בלבד.
 
בשיחות עם גורמי רגולציה כלכלית בכירים ניכר כי הם מוטרדים מהגיוס של מימון ישיר ומהכניסה שלהם לתחום המשכנתאות בתקופה כזו. נזכיר כי בשל העובדה כי עולם המשכנתאות מפוקח, מבוקר ובאופן יעיל מאוד על ידי הפיקוח על הבנקים, חברות הביטוח מפוקחות ומבוקרות על ידי המפקח על הביטוח ושוק ההון הרי שחברות כמו מימון ישיר נופלות בהגדרה השיורית - קרי תחת פיקוחו של הממונה על שוק ההון והביטוח.
נעצור לרגע ונסביר את הדברים: הריבית האפסית גרמה לכך שמששקיעים (ולא רק) מסתערים על שוק הנדל"ן וגורמים לעלייה מחירים דו-ספרתית מידי שנה. הרגולציה הכלכלית נזעקה ולמרות שברור כי התערבות בשוק הזה היא בוטה, הרי שהוחלט לצנן מעט את הביקושים לטווח הקצר, וזאת עד שהממשלה החדשה תוציא לפועל את התוכניות שמטפלות בצד ההיצע.
הרגולטור הראשון שהתעשת היה הפיקוח על הבנקים שהורה על שורה של מגבלות על מתן משכנתאות למשקיעי הנדל"ן (כמו מגבלת הון עצמי, שעבדו דירה נוספת שתשמש בטוחה להון עצמי וכד'). המפקח על הביטוח הוא השני שנכנס לתמונה והחל בבדיקה עד כמה הוא יכול להוציא הוראה דומה לזו של הפיקוח על הבנקים, או משהו בסגנון הזה (אם בכלל).
וככה נוצר מצב בו הבנקים לא יכולים לתת משכנתאות ברוחב לב למשקיעי הנדל"ן, חברות הביטוח - כרגע כן והנה נכנסת מימון ישיר לתמונה משל היא אינה מפוקחת על ידי אף גורם וזו החברה שהמציאה את ה"הלוואה לכל מטרה" שיצרה לחצים אינפלציוניים לא בגלל גודל התיק אלא כי הוא מצא את דרכו על כל רמות הסיכון הנלוות אליו למאזנים של חברות כרטיסי האשראי (כמו ישראכרט), המשקיעים המוסדיים (הפנסיות של הציבור) וכן הלאה.
המצב הזה גם יוצר אנומליה והיא שבגלל שהבנקים לכאורה נזרקים החוצה מהמשחק הרי שהתחרות בענף (צד ההיצע) נפגעת דרמטית מה שייצור בסבירות גבוהה עלייה בריביות, עלייה שאינה מוצדקת אלא היא תולדה של זריקת מתחרים מהענף.
מימון ישיר תוקעת למעשה אצבע בעין של הרגולציה הכלכלית הישראלית והבכירים בתחום אומרים ל-ice בשיחות סגורות שפעילות המשכנתאות של מימון ישיר נבדקת ותיבדק לעומק והרגולציה לא תהסס להתערב בפעילות הזו של החברה שלכאורה אינה נתונה לרגולציה אפקטיבית אך תגיע מהר מאוד לפנסיות של הציבור או בדלת האחורית למערכת הבנקאית (שעשויה לרכוש את התיקים הללו).
"לו תיקי ההלוואה לכל מטרה ותיקי המשכנתאות היו נשארים במאזן של מימון ישיר, יכול להיות שהצורך בהתערבות של הרגולציה היה מינורי יותר, אבל מההיכרות שלנו עם הפעילות הזו של החברה יש לבחון התערבות אגרסיבית יותר" אמר ל-ice גורם רגוליטורי בכיר.
ממימון ישיר לא נמסרה תגובה וזו תובא כשהיא תימסר.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ריביות רצח
    משה 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף אחד בתקשורת לא מציין את העובדה שמימון ישיר משכה את הערעור בגין תביעה ייצוגית שהוגשה כנגדה ואושרה המחוזי ת''א
    סגור
  • 2.
    הגיע הזמן
    עו"ד 12/2021/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהרגולטור לא ינעץ את שיניו בכל דבר, לשם כך קיימים גופים מוסדיים ובנקים שמפוקחים. פיקוח של רשות ההון הוא די והותר, יש לתת לאנשים שלא יקבלו בהכרח משכנתאות בבנקים את האופציה לקחת הלוואות אחו אפילו שהריביות יהיו גבוהות יותר. יודגש שהכסף שמימון ישיר מגלגלת בתחום המשכנתאות אינו קשור בכלל לכסף של הציבור.
    סגור
  • ייצוגית
    משה 12/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חטפו ייצוגית בגין עמלת הקמה לא חוקית
    סגור
  • 1.
    פרופורציות - הסכום שגייסה מספיק בקושי לכמה מאות משכנתות (ל"ת)
    דנידין 12/2021/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור