השוק

האם "עסקת העשור" בהייטק על סף ביטול?

לפי דיווח חדש, גורמים בחברות שחתמו ביניהן על אחת מעסקאות הרכישה הגדולות בהיסטוריה כבר לא מאמינים שהעסקה תצא אי פעם לפועל. מה הם רוצים לעשות במקום זה?
יאיר מור | 
לחיצת יד (צילום pexels)
אחת מהעסקאות הגדולות בהיסטוריה של עולם הטכנולוגיה בדרך לביטול: בלומברג מדווח היום (שלישי) כי בענקית השבבים Nvidia ובתאגיד הענק היפני SoftBank מתכוננים לאחרונה לאפשרות לפיה עסקת הענק עליה חתמו החברות ב-2020 סביב חברת טכנולוגיית השבבים ARM לא תצא לפועל.
מקור באנווידיה אמר לאתר חדשות הכלכלה כי החברה כבר החלה לומר למשקיעים כי היא אינה מאמינה שהעסקה תצא אי פעם לפועל, בעוד מקור בסופטבנק אמר כי בתאגיד קיימים רבים שכלל לא רוצים שהעסקה תעבור, ומעדיפים להנפיק את ארם בבורסה.
 
כזכור, ב-2020 חתמו שתי החברות על הסכם לפיו סופטבנק היפנית, שמחזיקה בשנים האחרונות בבעלות מלאה על חברת השבבים ארם, תמכור אותה לאנווידיה תמורת כ-40 מיליארד דולר. בזמנו מדובר היה בעסקת הרכישה השלישית בגודלה בהיסטוריה, אך בינתיים המצב השתנה – מצד אחד, מניות אנווידיה המריאו מאז הסיכום על העסקה והעלו את שווי העסקה למקום השני לכל הפחות, ומצד שני בשבוע שעבר הודיעה מיקרוסופט כי היא רוכשת את ענקית המשחקים אקטיוויז'ן בליזארד תמורת כ-68 מיליארד דולר, עסקה שהפכה מייד לגדולה בהיסטוריה והורידה את כל היתר בדירוג.
עוד לפני שיבשה הדיו על ההסכם הובעה התנגדות רבה לעסקה: ארם היא החברה המפתחת את השבבים לכל מכשיר ביקום, החל מפריטים זעירים כגון שעונים ועד פריטים ענקיים כמו שרתים ומטוסים. את זכות השימוש בתוכניות לשבבים היא מוכרת לכל יצרנית שבבים המעוניינת בכך – אך אם אנווידיה, שהיא אחת הלקוחות הגדולים של ארם, תהיה הבעלים שלה, חוששים הלקוחות האחרים שהיא תשמור את התכנונים המתקדמים לעצמה ותמכור להם רק טכנולוגיות מיושנות או נחותות, כדי לשמור על עליונותה בשוק. קבוצה של חברות המעורבות בתעשיית השבבים, שכוללת את מיקרוסופט, אמזון, קוואלקום ואינטל, הביעה התנגדות לעסקה. הרשויות בארה"ב (בה ממוקמות אנווידיה וכל המתנגדות שהוזכרו), בריטניה (בה ממוקמת ארם), אירופה וסין חוקרות את העסקה, ובבריטניה אף הכריזו שני רגולטורים כי אין כמעט שום אישור שיאשרו את העסקה.
דובר אנווידיה, בוב שֶרְבּין, מסר בתגובה לבלומברג כי "אנו ממשיכים להחזיק בעמדות שהובעו בפרטי פרטים במסמכים האחרונים שהגשנו לרגולטורים – שהרכישה הזו מספקת הזדמנות להאצה של (עסקי) ARM ולהגביר את התחרות והחדשנות".
דובר סופטבנק הסתפק בתגובה קצרה, לפיה "אנו עדיין מלאי תקוה שהעסקה תאושר".
מניות שתי החברות ירדו במסחר בוול סטריט בכ-5% בממוצע.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה