השוק

רוסיה תפלוש לאוקראינה? כך זה ישפיע על השווקים

האמירה של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן כי רוסיה עלולה לתקוף את אוקראינה הובילה לירידות חדות במדדים, אך ההיסטוריה מלמדת כי המסחר בבורסה התגבר יחסית מהר על משברים מהסוג הזה. בישראל שיחררו אזהרת מסע, חברות התעופה תיגברו טיסות חזרה ומשלחות רבות ישובו לארץ | רוסיה עתידה לפלוש לאקראינה
מערכת ice | 
ולדימיר פוטין (צילום ויקיפדיה, יוטיוב/ ABC News)
כאשר ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, הזהיר אחר הצהריים ביום שישי כי רוסיה עלולה לתקוף את אוקראינה, אחרי הפרסומים כי צבא רוסיה מוכן להתחיל בפלישה אם יורה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הבורסה בארצות הברית הגיבה בירידות חדות במדדים המרכזיים: הדאו ג'ונס ירד ב-1.43%, S&P 500 ב-1.90%.  
פוטין ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחחו ביום שבת בטלפון בניסיון לצמצם את המשבר. ביידן אמר כי: "היה ברור שאם רוסיה תבצע פלישה נוספת לאוקראינה, ארה"ב יחד עם בעלות הברית ושותפיה יגיבו בנחישות ויטילו על רוסיה עלויות מהירות וחמורות".
מהן העלויות החמורות ומה אומרים האנליסטים? 
מחירי האנרגיה צפויים לעלות- מחירי האנרגיה צפויים להמריא במקרה של פלישה, וככל הנראה יעלה את מחיר הנפט הגולמי מעל רף ה-100 דולר לחבית לראשונה מאז 2014. הסיבה לכך היא המלאי המצומצם של הנפט לפי דו"ח שפירסמה סוכנות האנרגיה הבינלאומית.
כמו כן, תפקידה של רוסיה כספקית מפתח של גז טבעי למערב אירופה עלול לגרום למחירים באזור להמריא. בסך הכל, עליית מחירי האנרגיה באירופה וברחבי העולם תהיה הדרך הסבירה ביותר שבה פלישה רוסית תגרום לתנודתיות בשווקים הפיננסיים, אמרו אנליסטים.
 
ההשפעה של הפד- משרדי האוצר הם בין המקלטים הפופולריים ביותר למשקיעים במהלך התקפי אי ודאות גיאופוליטית כמו מלחמות, כך שלא היה מפתיע לראות את התשואות על פני העקומה ביום שישי אחר הצהריים. תשואות האוצר, שנעות בכיוון ההפוך של המחירים, היו חשופות לירידה לאחר הזינוק מיום חמישי בעקבות דוח האינפלציה בינואר, שראה שהסוחרים מתמחרים העלאות ריבית אגרסיביות על ידי הפדרל ריזרב.
אנליסטים ומשקיעים התווכחו כיצד הלחימה באוקראינה יכולה להשפיע על תוכניות הפדרל ריזרב להחמרת המדיניות המוניטרית.  אם אוקראינה תותקף "המלחמה תהפוך את התחזית לעוד יותר לא ודאית", אמר ג'יי הטפילד, מנהל השקעות ראשי בחברת Infrastructure Capital Management. אחרים טענו כי זינוק במחירי האנרגיה עשוי להדגיש את הדאגות של הפד בנוגע לאינפלציה.
המניות בארצות הברית התגברו בעבר על משברים כאלה- חוסר הוודאות והתנודתיות הנובעת מכך עלולים לגרום לגלישה גסה יותר עבור מניות בטווח הקרוב, אך אנליסטים ציינו כי מניות בארה"ב נטו להתגבר על זעזועים גיאופוליטיים מהר יחסית.
"אי אפשר למזער את המשמעות של החדשות של היום על החלק הזה של העולם ועל האנשים שהושפעו, אבל מנקודת מבט של השקעה אנחנו צריכים לזכור שאירועים גיאופוליטיים גדולים היסטורית לא הזיזו הרבה למניות", אמר ריאן דטריק, אסטרטג שוק ראשי ב-LPL Financial.
ההנחה ממשברים גיאופוליטיים בעבר עשויה להיות שעדיף לא למכור בפאניקה. לפי נתונים שנאספו על ידי נד דייוויס במחקר שבדק את 28 המשברים הפוליטיים או הכלכליים הגרועים ביותר במהלך ששת העשורים שלפני פיגועי ה-11 בספטמבר ב-2001: ב-19 מקרים, מדד הדאו היה גבוה שישה חודשים לאחר תחילת המשבר. הרווח הממוצע של שישה חודשים בעקבות כל 28 המשברים היה 2.3%. לאחר ה-11 בספטמבר, שהשאיר את השווקים סגורים למספר ימים, מדד הדאו ירד ב-17.5% בשפל, אך התאושש ונסחר מעל למה שהיה ב-10 בספטמבר, שישה שבועות לאחר מכן ב-26 באוקטובר.
ישראל מוציאה אזהרת מסע: משלחות ישראליות חוזרות ארצה, ישראייר ואל על מתגברות טיסות
ישראל עצמה הוציאה אמש (שבת) אזהרת מסע לישראלים שנמצאים באזור. משרד החוץ החליט להחמיר את אזהרת המסע שפרסם ולקרוא לאזרחים ישראלים לעזוב את המדינה. שר החוץ לפיד הורה על מעבר לעבודה במתכונת חירום. במשרד החוץ הוקם צוות ניהול ייעודי למשבר בראשות מנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז, המדווח לשר החוץ.
לפי הודעת משרד החוץ, שגרירות ישראל בקייב, בראשות השגריר מיכאל ברודסקי, ממשיכה לפעול עם צוות הדיפלומטים המלא שנשאר במדינה. האגף הקונסולרי במשרד החוץ יתגבר את השגרירות בעובדים נוספים על מנת להתמודד עם טיפול קונסולרי בחירום.
באזהרת המסע נכתב: "בעקבות המשך המתיחות והחשש מהסלמה, משרד החוץ קורא לאזרחים ישראלים השוהים באוקראינה לעזוב את המדינה בהקדם האפשרי. כמו כן, קורא משרד החוץ לאזרחים ישראלים המתכננים להגיע לאוקראינה בזמן הקרוב לבטל את נסיעתם בעת הזו. משרד החוץ ושגרירות ישראל באוקראינה קוראים לאזרחים ישראלים הנמצאים במדינה להירשם בסקר המצורף על מנת שיוכלו לקבל מידע מעודכן בזמן אמת".
בעקבות אזהרת המסע, הסוכנות היהודית הודיעה כי שליחים אשר משרתים באוקראינה במסגרת תכנית חפציב״ה של משרד החינוך יחד עם בני משפחותיהם.  עם זאת, השליחים הבכירים של הסוכנות היהודית ועובדי הארגון ישארו באוקראינה וימשיכו להעניק שירות לקהילה היהודית באזור.  בהמשך, היחידה הבינלאומית של זק"א הודיעה כי מתנדבי זק״א באוקראינה בכוננות לקראת אפשרות של מלחמה, מוקד זק"א תוגבר בשלוחה מקומית לסיוע במקרי חירום.
גם האגודה להתנדבות הודיעה כי בעקבות החשש מפלישת רוסיה לאוקראינה, בשבועות האחרונים התקיים קשר הדוק בין האגודה להתנדבות לבין משרד החוץ, הרשות לשירות לאומי אזרחי וכלל הגורמים האחראים לביטחון השליחים בתפוצות, ולאחר היערכות מצב מדינית וביטחונית הוחלט להורות למתנדבות השירות הלאומי של האגודה להתנדבות שנמצאות בשליחות באוקראינה לחזור מיידית ארצה והן ינחתו כבר מחר בנתב"ג.
חברות התעופה הודיעו כי הן יתגברו את לוח הטיסות מקייב. אל על מסרה: "בהמשך לפניית משרד החוץ אל על מתגברת את לוח הטיסות מקייב ותפעיל טיסות נוספות לקייב וממנה. בשלב זה התווספה ביום שני  טיסה מספר  LY2561 מנתב״ג וטיסת LY2652 מקייב. מחיר הכרטיס החל מ- 250 דולר (כרטיס מסוג לייט), ניתן לרכישה באתר אל על ואצל סוכני הנסיעות. טיסה זו נוספת על הטיסות הסדירות שכבר מופיעות בלוח הטיסות בימים ראשון וחמישי. ככל שיהיה צורך נוסף, אל על תבחן הוספת טיסות נוספות. אל על עומדת בקשר רצוף עם החטיבה הקונסולארית של משרד החוץ וחדר המצב ותפעל בהתאם להתפתחויות. שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל ויהודים באשר הם עומד לנגד עיננו, ונעשה ככל שיידרש על מנת לסייע לאלה הנקלעים למצוקה ולסכנת חיים".
מישראייר יצאה הודעה גם כן לפיה: "לאור ההתפתחויות באוקראינה ולאור פניות של ישראלים למשרד החוץ חברת ישראייר תוציא החל מיום ראשון ה-13 בפברואר עד ה 17 בפברואר (כל יום) טיסות חילוץ מקייב ומאודיסה להחזרת ישראליים הביתה. חברת ישראייר נמצאת בקשר רציף עם משרד החוץ ותעשה ככל שיידרש על מנת לסייע לישראלים לשוב  לישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה