השוק

הבנקים עדיין חוגגים: כמה עמלות משלמים הישראלים על החשבונות?

העלות הממוצעת להחזקת חשבון בבנק עומדת על כ-24 שקל בחודש, ירידה של 11.5% בהשוואה לעלות בשנת 2019; עיקר העמלות שנגבות ממשקי הבית והעסקים הקטנים הן עמלות ניירות ערך
ניצן כהן | 
בנק ישראל מגביל את הבנקים בגביית עמלות פירעון מוקדם (צילום רמי זרניגר, יוסי זלינגר, יחצ גדי דגון, יחצ-אבשלום ששוני , אורן דאי)
בנק ישראל העביר היום באמצעות המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, את ניתוח העמלות הבנקאיות לוועדת הכלכלה של הכנסת. מהנתונים שהעביר המפקח על הבנקים לוועדה עולה כי שליש מהעמלות ששולמו על ידי משקי הבית והעסקים הקטנים למערכת הבנקאית במחצית הראשונה של שנת 2021 הייתה עמלה שקשורה למסחר בניירות ערך.
בסך הכל נרשמה ירידה של 45% בתשלומי העמלות שמשלם הציבור לבנקים מאז הושקה הרפורמה בתחום בשנת 2008. בפיקוח על הבנקים מייחסים את הירידה הזו, בין היתר, למכלול המצטבר של פעולות הפיקוח בנושאי עמלות מגוונים בשנים האחרונות. הירידה במחצית הראשונה בשנת 2021 ממשיכה מגמה זו, אך גם מושפעת במידה רבה ממשבר נגיף הקורונה אשר המשיך לתת את אותותיו בפעילות המשק ומשקי הבית בתקופה זו.
 
עיקר הסכום ששולם על ידי הציבור, יחידים ועסקים קטנים, על עמלות בנקאיות נובע מפעילות בניירות ערך (33%), ולאחריו עמלות בגין ניהול חשבון עובר ושב (19%), אשראי (16%) וכרטיסי חיוב (16%).
העלות הממוצעת של ניהול העו"ש והחזקת כרטיסי חיוב לחשבון במחצית הראשונה בשנת 2021 עלתה בשיעור של כ-6% ביחס לעלות הממוצעת בשנת 2020 ועומדת על 23.8 שקל לחודש, וירדה בכ-11.5% ביחס לעלות ב-2019, טרם תקופת הקורונה, עת עמדה על 26.9 שקל.
עלות זו מורכבת מ: עלות ניהול העו"ש הסתכמה ב-10.7 שקל, ירידה של כ-5.5% בהשוואה ל-2020 הנובעת בעיקר מירידה של כ-35% בכמות פעולות של החזרת חיוב מסיבת "אין כיסוי מספיק". כמו כן, המשיכה מגמת המעבר לביצוע פעולות בדיגיטל, שתורמת גם היא להוזלת העלות. בעשור האחרון ירדה עלות ניהול העו"ש בכ- 47%.
עלות כרטיסי חיוב הסתכמה ב-13.1 שקל, עלייה של כ-18% בהשוואה ל-2020. העלייה נבעה בעיקר מגידול בהכנסות מעמלות עסקאות ומשיכות במט"ח, זאת עקב חזרת המשק לשגרה מסוימת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד שבה פרץ משבר הקורונה. 
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן אמר כי: "אני שב וקורא לציבור לעשות שימוש בערוצים ישירים ובאמצעים דיגיטליים ולבחון את כדאיות שירות המסלולים עבורם, ובכך לחסוך בעלויות. בתוך כך הפיקוח דואג במגוון דרכים לאוכלוסיות שעלולות לגלות קשיים בתפעול אותם האמצעים הישירים, כדי לשמור על רמת שירות גבוהה גם עבורן.
"כמו כן, אני קורא לציבור להשוות את איכות ועלות השירותים בין הבנקים השונים, ובכלל זאת לעשות שימוש בדוח "ת"ז הבנקאית" שצפוי להיות מוצג ללקוחות באתרי הבנקים ב-28 בפברואר. עוד ראוי לציין שלפני חודשים מספר הושקה המערכת שמאפשרת ניוד לקוחות בקלות ובנוחות, עליה שקד הפיקוח במשך תקופה ארוכה.
"המערכת עומדת כעת לרשות הלקוחות וביכולתה לסייע לקידום התחרות ורווחת הצרכן הבנקאי. בימים אלה בהם משבר נגיף הקורונה עדיין נותן את אותותיו, אני קורא למערכת הבנקאית לנקוט ביתר רגישות, בפרט בעיסוק בנושאים צרכניים שהינם בלב הרגישות הציבורית, כדוגמת מחירי השירותים הבנקאיים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה