השוק

יוזיל את הדלק? ליברמן טס לאזרבייג'ן לסגור ייבוא חלופי

שר האוצר אביגדור ליברמן טס היום לאזרבייג'ן על מנת לסגור הסכמי ייבוא חלופי, בעקבות הייבוא שהתמעט מרוסיה ואוקראינה. היבואנים הישראלים: "צעד פופוליסטי"
מערכת ice |  1
אזרבייג'ן (צילום נתי שוחט פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן טס היום (ראשון) לאזרבייג'ן, במטרה לקדם הסכמי ייבוא אלטרנטיביים. הצורך בייבוא חלופי נובע מהמלחמה המתחרשת באוקראינה שגרמה להפסקת חלק מהייבוא או האטה שלו, בייחוד במשאבי החיטה והנפט.
ליברמן המריא יחד עם בכירים ממשרדו לאזרבייג'ן, שכנתה של רוסיה ואיראן, במטרה לקדם חתימת ההסכמים לייבוא חיטה, נפט גולמי, ותוסף הדלק אוריאה. ממשרד האוצר נמסר כי הנסיעה הגיעה בעקבות המלצתה של הכלכלנית הראשית שירה גרינברג, ובעקבות העובדה שמדינות אירופה חתמו על הסכמים דומים עם אזרבייג'ן.
כזכור, מאז פרוץ המלחמה באוקראינה מחיר החיטה בכל העולם נמצא במגמת עלייה, מהסיבה הפשוטה שרוסיה ואוקראינה יחד מספקות אחוזים גבוהים יחסית של חיטה לעולם, ובישראל כמחצית מהחיטה מגיעה משתי המדינות הללו. בבורסה לסחורות בשיקגו נרשמה עלייה במחירי החיטה של 8% עד 10% ליום, והם הגיעו לשיא של עשור.
 
ואם זה לא מספיק, גם הונגריה, אחת מספקיות החיטה לישראל, הודיעה כי היא תצמצם את הייצוא שלה מתוך דאגה למזון של המקומיים, שביטחונם קודם. החשש העולמי הוא מהמשך המלחמה, שעלול לגרום למחסור עולמי בחיטה.
בעוד הם מרוויחים מהמחסור העולמי בעליית מחירים, יבואני החיטה טוענים כי מדובר בצעד פופוליסטי. לדבריהם אזרבייג'ן מייצרת בסך הכל 2 מיליון טון של תבואה, והיא יבואנית תבואות בהיקף של 1.3 מיליון טון. בנוסף, אין מעבר ימי בין ישראל לאזרבייג'ן, צריך להעביר את התבואה באופן יבשתי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ליברמן בא לעבוד ומביא תוצאות טובות (ל"ת)
    דניקו 04/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור