השוק

כך פועל גולדקנופף להוזיל את מחירי הדיור - לציבור החרדי

שר הבינוי והשיכון משתף פעולה עם גורמים אחרים בממשלה כדי לסבסד את עלויות התשתיות ומחירי הקרקע בפרויקטים חדשים, אלא שמי שנהנה בעיקר מההחלטה הם בוחריו של יו"ר יהדות התורה. עתה הוא מקדם העברת מיליארד שקל נוספים לטובת הקמת שכונות חרדיות, כאשר כבר הושגו הסכמות עקרוניות מול בכירי משרד האוצר
מערכת ice |  5
יצחק גולדקנופף (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, ליאור מזרחי)
משרד הבינוי והשיכון מגריל דירות תמורת 800 אלף שקל, מחיר גבוה ב-30% ויותר מהעלות הנשחקת - משום שאלה המחירים אליהם התחייבו הקבלנים שזכו במכרז לבניית הדירות. מחירים אלה צופיים לרדת אמנם, אך לא ליעד השאפתני של משרד השיכון.. "זה אפשרי", מסבירים גורמים לכלי התקשורת, "אבל אלה רק הערכות לגבי מחירי הדירות שניתן אולי לקבל בפריפריה. עדיין אין תוכנית מגובשת, והיא תלויה במידה רבה ברצונו של משרד האוצר".
למעשה, מדובר ביכולתו של משרד האוצר לסבסד את עלויות הבנייה, כאשר שליש מהן למעשה מוקדשות לפיתוח: כבישים, מדרכות, תשתיות, אשפה ועוד. עלויות אלה, שהמדינה גובה מהיזמים ומעבירה לרשויות האמונות על הפיתוח, מגבילות את יכולתה של רשות מקרקעי ישראל להפחית את עלות הקרקע - מה שיוזיל אותה עבור הצרכנים כך שמחיר המטרה למעשה יוגדר מראש ליזמים.
 
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף ומנכ"ל משרדו יהודה מורגנשטרן פעלו כדי להשיג מהאוצר מימון מיוחד לצורך סבסוד תשתיות והוזלת מחירי הקרקע במכרזים. סכום שעמד בתחילה על 600 מיליון שקל ועלה בהמשך למיליארד שקל. סכום זה אפשר למכרזי קרקעות להצליח, בשעה שעליות הריבית של נגיד בנק ישראל אינן פוסקות. גורמים במשרד השיכון אף הסבירו ל"דה מרקר" כי מכרזים אלה לא היו מצליחים אלמלא סובסדו. 
אלא שהמגזר שנהנה מהחלטה זו הוא בעיקר זה שאליו משתייך השר גולדקנופף. כך למשל, משרד השיכון והבינוי העביר עשרות מיליוני שקלים מתוך תקציב הסבסוד כהחזר להוצאות פיתוח ליזם שרכש מכרז גדול לשכונה בעיר עכו. שכונה זו מיועדת, כמובן, לציבור החרדי. מי שהגיש את ההצעה היחידה למכרז הוא איש העסקים החרדי יצחק וולפסון, העומד מאחורי חברת וול סטון מבית שמש. 
 
שר הבינוי והשיכון פועל לקדם את ענייניו של בוחריו, גם בערי הפריפריה. חרדים רבים נכונים להתגורר בדיור מוזל בערים המרוחקות מהמרכז. מכרז של מחיר מטרה לחרדים שבו היזמים נדרשו לשווק דירות לזכאים תמורת כמיליון וחצי שקל לדירה כשל לאחרונה. מכרז דומה שנערך עבור הציבור הכללי רשם הצלחה. אלא שבמשרדו של גולדקנופף יפרסמו את המכרז לשכונה החרדית שוב - והפעם במחיר מסובסד שיקל על הרוכשים וגם ישפר את הרווח עבור הקבלנים.
עתה מדווחים ב"דה מרקר" כי אנשי משרד השיכון והבינוי לוחצים על משרד האוצר במטרה לאתר מקורות תקציביים נוספים. היעד הוא הכפלת התקציב לסבסוד המכרזים במיליארד שקל נוספים. שיח בין משרדי כולל את השרים והמנכ"לים של שני המשרדים, כאשר קיימות הסכמות עקרוניות - אולם על התקציב עצמו טרם התקבלה החלטה. משרד האוצר אינו מגיב וגורמים המעורים בפרטים מספרים אגף התקציבים אינו שש לאשר את ההחלטה החריגה שאמור להגיע לאישור קבינט הדיור, שהיה אמור להתכנס וטרם נקבע מועד לישיבתו הבאה. 

תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    דואגים לזוגות צעירים
    דני 09/2023/30
    הגב לתגובה זו
    9 0
    שר בשיכון דואג למי שסיכן את חייו למען המדינה ומארגן לו מחר זול ל גורים רק על הקומבינה הזאת היה צריך להפגין בקפלן זה הדבר המהותי ביותר של חוסר שיויון ושדידת כספי המיסים של הורי החיילים שמסכנים את חייהם והכסף עובר כמובן לחרדים בשקט בשקט הגיע הזמן שעל זה יעשו רעש במדינה
    סגור
  • 4.
    אחרי ששתו הם יונקים עם הקש
    אוריה 09/2023/29
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אנחנו נעבוד והם ילמדו תורה ויחלקו דולרים
    סגור
  • 3.
    יש מקור תקציבי מהנכים שיקחו מהם
    זיו 09/2023/28
    הגב לתגובה זו
    7 0
    לניצולי השואה לא נשאר מה לקחת
    סגור
  • 2.
    יפה
    שי 09/2023/28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפחות הוא דאג לציבור שלו והמנהיגים החילונים דאגו לציבור החילוני שבחר בו . בטח שלא
    סגור
  • 1.
    חוק גיוס
    יוסי ק 09/2023/28
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הטירלול הבא חוק הגיוס של גולד קוף
    סגור