בארץ

זו העיר שמגדירה מחדש את המושג "פריפריה"

מחקר הלמ"ס המפורסם אחת לחמש שנים מראה כי הישוב הפריפריאלי ביותר בישראל הוא אילות, מנגד, העיר המרכזית ביותר היא גבעתיים
מערכת ice | 
נדל"ן בעליה (צילום shutterstock)
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה (שני) את מדד הפריפריאליות של יישובים בישראל לשנת 2020 המפורסם אחת לחמש שנים. מהלמ"ס נמסר כי מטרת המסמך היא לאפיין את היישובים ואת הרשויות המקומיות לפי מיקומם הגאוגרפי בטווח בין הפריפריאלי ביותר לבין המרכזי ביותר. עוד נמסר כי הניתוח נערך עבור 1,213 יישובים, מתוכם 201 עיריות ומועצות מקומיות ו-1,012 יישובים בתוך 54 מועצות אזוריות, לפי המפה המוניציפלית המעודכנת לשנת 2020.
לפי מחקר הלמ"ס, אילות (יישוב במועצה אזורית חבל איילות) הוא הישוב הפריפריאלי ביותר בישראל, שזכה ב- 2.548- נקודות בדירוג, הנמוך ביותר במדינה. בנוסף לכך  10 הרשויות המקומיות הפריפריאליות ביותר הן: אילת, חבל אילות, הערבה התיכונה, עין קנייא, מג'דל שמס, מצפה רמון, ע'ג'ר, בוקעאתא, מסעדה, מטולה.
מנגד גבעתיים הוא היישוב המרכזי ביותר בישראל. אחריו במדד התחתית מדד הפריפריאליות נמצאות: תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, ירושלים, קריית אונו, פתח תקווה, חולון, גני תקווה.
בהודעת הלמ"ס נכתב כי אזור פריפריאלי מוגדר כאזור מרוחק מאפשרויות (כגון שווקים, מקומות תעסוקה ושירותי בריאות), מפעילויות (כגון עבודה, לימודים, קניות ופנאי) או מנכסים הקיימים בכל האזורים, כולל באזור עצמו.
 
כמו כן ערך המדד מחושב כסכום משוקלל של שני מרכיבים: נגישות פוטנציאלית - במשקל של 2/3, וקרבה לגבול מחוז תל אביב – במשקל של 1/3. מרכיב הנגישות הפוטנציאלית מבטא את קרבת היישוב לכל אחד מכלל היישובים משוקלל בגודל האוכלוסייה שלהם, כאשר גודל האוכלוסייה מעיד על עוצמת האפשרויות, הפעילויות והנכסים ביישוב. מרכיב הקרבה לגבול מחוז תל אביב מבטא את המבנה המונוצנטרי של מדינת ישראל, כאשר מחוז תל אביב מהווה מרכז כלכלי ועסקי של המדינה.
כמו כן הוצג מדד הפריפריאליות של רשויות מקומיות לשנת 2020: עיריות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות. ערך המדד של מועצה אזורית מתקבל כממוצע של ערכי מדד היישובים בתוך המועצה, משוקלל בגודל האוכלוסייה שלהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה