השוק

מחיר הנפט יזנק בעקבות המלחמה: התרחישים האפשריים - והסיכויים

ראש סוכנות האנרגיה הבין-לאומית מזהיר כי המערכה שישראל מנהלת בעזה עלולה להביא לעלייה בתעריפים: "חדשות רעות עבור האינפלציה". מעורבות איראנית במערכה עלולה לזעזע את כל השוק. המסר המרגיע: תפוקת הנפט האמריקני נמצאת בשיא של כל הזמנים. וגם: כיצד סעודיה מושפעת מהעניין?
מערכת ice | 
מחיר הנפט יזנק בעקבות המלחמה (צילום shutterstock, פלאש 90/ מיכאל גלעדי, עטייה מוחמד)
על רקע מלחמת חרבות ברזל, המערכה שישראל מנהלת ב-16 הימים האחרונים בעזה ועלולה לסחוף מדינות נוספות במזרח התיכון, וחמישים שנה לאחר אמברגו הנפט הערבי של 1973, קיים חשש כי המשבר טומן פוטנציאל ליצירת הפרעות באספקת הנפט ולהעלאת מחירים. מומחים שהתראיינו לסוכנות הידיעות AP מסייגים כי בכל זאת אין לצפות לעליות מחירים ניכרות ולתורי ענק בתחנות דלק כפי שהיו אז.
מובן ששווקי הנפט מושפעים לרעה ממלחמת ישראל בחמאס. מלכתחילה השוק נמצא תחת לחץ בשל קיצוץ התפוקה שסעודיה ורוסיה מספקות, לצד עליית תחזית הביקוש בסין. ראש סוכנות האנרגיה הבין-לאומית (IEA) פתיח בירול טוען כי השווקים צפויים להישאר תנודתיים וכי המלחמה תגרום לעליית מחירי הנפט. "אלה כבר חדשות רעות עבור האינפלציה", מציין בירול.
 
בירול מחדד כי מדינות מתפתחות נוספות שמייבאות נפט ודלקים אחרים תושפענה ביתר שאת מעליית המחירים. נכון ליום שישי, חבית נפט מסוג ברנל נסחרה ב-93 דולר, לעומת 85 דולר ב-6 באוקטובר. עם פרוץ המלחמה, מחיר חבית נפט האמיר ל-96 דולר עד שירד מעט. "על מנת שנראה שינוי עקבי (במחירים), צריכה להיות הפרעה משמעותית לאספקה", אמר אנדרו ליפו, נשיא חברת הייעוץ Lipow Oil Associates השוכנת בטקסס. 
ומה לגבי איראן? בישראל הולך וגובר החשש כי המלחמה תביא למעורבותה של המדינה בדרך כזו או אחרת. טהרן מחזיקה בעתודות נפט הגדולות בעולם ותפוקת הנפט של המדינה מוגבלת בשל הסנקציות הבין-לאומיות המוטלות עליה. עם זאת, איראן ממשיכה לייצא נפט לסין ולמדינות נוספות. כל נזק לתשתיות נפט איראניות בשל תקיפה צבאית ישראלית עלול להזניק את מחירי הנפט העולמיים.
 
עם זאת, גם ללא תקיפה, יש בכוחה של פעולה כגון סגירת מיצרי הורמוז שנמצאים מדרום לאיראן כדי לזעזע את שוק הנפט כיוון שחלק גדול מהאספקה העולמית עובר בהם. אף על פי כן ולמרות הכל, תפוקת הנפט האמריקני נמצאת בשיא של כל הזמנים. המשרד למינהל מידע האנרגיה, ששייך למשרד האנרגיה, דיווח שייצור הנפט האמריקני בשבועות הראשונים של אוקטובר הגיע ל-13.2 מיליון חביות ביום, שהן 100 אלף מעל השיא הקודם מ-2020.  
לדברי אנליסט בתחום הסחורות של קומרצבנק, מעורבות איראנית במלחמה עשויה לשנות את התמונה ואת עמדת ארה"ב. במצב כזה נשאלת השאלה איך תגיב סעודיה להגבלות על יצוא הנפט מאיראן, ולפי אנליסטים הסעודים אמנם יהיו מרוצים מעליית מחירי הנפט, אך הם אינם מעוניינים שתהיה חדה מדי באופן שיגביר את האינפלציה, יאלץ בנקים מרכזיים להעלות ריבית ולהוביל למיתון אפשרי במדינות צרכניות שיגביל את צריכת הנפט מצידן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה