השוק

ירידה בהכנסות מימון הבנקים: צניחה של 7.4% ברבעון השלישי

לאחר שכבר בשנה שעברה החלה הריבית לעלות, בנקים רבים נכנסים להפסד של 14.8 מיליארד שקל בהכנסות מימון הבנקים. מה היא הסיבה המרכזית לירידה בהכנסות המימון?

מערכת ice | 
בנק לאומי, בנק דיסקונט
על רקע עליית הריבית אשר החלה כבר בשנה שעברה, הכנסות המימון של בנקים רבים נפגעו קשות. על פי "כלכליסט", התוצאות הכספיות של דוחות הרבעון השלישי של חמשת הבנקים המובילים בישראל, לא מביאות איתן בשורות טובות ונראה כי אלו הפסידו 14.8 מיליארד שקל, ירידה של 7.4% לעומת הכנסות הרבעון השני.
המעבר של חלק נכבד מכספי הציבור מהעו"ש לפקודונות, הינו הגורם הראשוני והמרכזי לירידה המשמעותית שחווים הבנקים בימים אלו. מלבד זאת, הבנקים מפסידים כסף רב  כי הם נאלצים לשלם ללקוחותיהם על הכספים בפיקודות. אותה פעולה, מצמצמת את הכנסות המימון של הבנקים.
על פי הנתונים, נכון לסוף ספטמבר,  היקף כספי הלקוחות אשר לא צוברים ריבית הסתכם ב-475 מיליארד שקל, מדובר בצניחה של 141 מיליארד שקל מתחילת שנה, שהם 22.9% מהכספים.
היקף הכספים שהצטברו בחשבונות העו"ש הגיע ליותר מ-600 מיליארד שקל, למעלה מ-10 כאשר הריבית במשק הייתה אפסית. אותו מצב, החל להשתנות כאשר הריבית התחילה לעלות באופן משמעותי כבר באפריל בשנה שעברה, עד שהגיעה ל-4.75%.
בזמנו, הבנקים לא היו משלמים ריבית ללקוחותיהם על הכספים בעו"ש, ואלו יכלו להפקיד את רוב כספיהם בבנק ישראל ולקבל בתמורה את הריבית בבנק המרכזי. כתוצאה מהצטברות כספים גדולה בעובר ושוב, עליהם בנקים רבים לא משלמים ריבית ובשל האינפלציה, הכנסות מימון הבנקים צנחו באופן משמעותי מ-מיליארד שקל ברבעון הראשון של שנת 2022 ועד ל־16 מיליארד שקל ברבעון השני לשנת 2023, מדובר בצניחה  של 55%.  
מלבד כל אלו, בנקים רבים הודיעו כי המלחמה הנוכחית נתנה את אותותיה בהיבט הכלכלי. בין היתר צוין כי מפרוץ מלחמת "חרבות ברזל", נרשמה האטה במעבר הכספים מהעו"ש לפיקדונות, בין היתר בשל העובדה כי בימים אלו, ניהול פיננסים אינו נמצא בראש מעייניהם של רבים מלקוחות הבנקים. סיבה נוספת לכך, נובעת מהרצון של רבים מלקוחות הבנקים להותיר את הכספים נזילים למקרה חירום.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה