משפט

תביעה: התכתבות בוואטסאפ אחרי העבודה נחשבת שעות נוספות?

עובדת שנהגה להתכתב עם הבוס שלה בענייני עבודה הגישה תביעה להכיר בשעות האלה כשעות נוספות ולקבל עליהן תשלום. בית הדין הבהיר מתי בדיוק ניתן לדרוש תשלום על התכתבויות בוואטסאפ עם העבודה, ומתי ניאלץ לספוג זאת על חשבון זמננו הפרטי
מערכת ice |  1
וואטסאפ (צילום pexels)
עובד שמתכתב עם המעסיק אחרי שעות העבודה יכול לדרוש על כך תשלום שעות נוספות? תביעה שהוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה עסקה בדיוק בעניין זה, הנוגע לרבים מאיתנו, והניבה תוצאות מסקרנות.
התביעה, שפורסמה ב-N12, עוסקת בעובדת שדרשה תשלום מהמעסיק שלה על המשימות שעשתה מחוץ לשעות העבודה, וכראייה לכך הציגה לבית המשפט את צילום שיחותיה עמו בוואטסאפ. אולם, לאכזבתה, קבע בית הדין כי אין להוכיח שעבדה באופן רציף, או שלא הייתה פנויה לענייניה האישיים בין ההתכתבויות.
 
עם זאת, בית המשפט הגדיר מתי התכתבות עם המעסיק מחוץ לשעות העבודה כן נחשבת עבודה: לדוגמה, עובד יכול לדרוש מראש להסדיר את התשלום עבור כוננות או מענה להודעות. וכן, אם מכשיר הטלפון שייך למקום העבודה, יתכן שיש ציפייה מצד המעסיק שהעובד יהיה זמין.
בית הדין כן הבחין בשאלה אם ההתכתבויות היו צפופות ורציפות ואז העובד זכאי לתגמול כי עסק רק בענייני העבודה - או שהיה מרווח ביניהן, ובמקרה כזה יש להניח שהעובד היה פנוי לדברים אחרים ולא זכאי לשכר.
עורכות הדין מיכל זהר ונועה פלר, שותפות במחלקת דיני עבודה במשרד נשיץ ברנדס אמיר, מציינות שכדי לזכות בתביעה חשוב שהעובד יציג הוכחה. אם עובד יציג התכתבויות רצופות וממושכות, או כאלה המעידות על המשך עבודה הכרחית בוואטסאפ לאחר שעות העבודה, יתכן שיוכל לקבל תשלום. אך התשובה שתאכזב עובדים רבים היא שעצם הציפייה מאיתנו להיות זמינים אחרי העבודה בוואטסאפ - לא מספיקה כדי לזכות בתשלום.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מכירת זמן פנוי
    גוריו אבא 05/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1. העובד מוכר למעביד מזמנו הפנוי! 2. כל עבודה זכאית לתמורה! 3. למעביד אין זכות לדרוש מהעובד להתנדב לעבודה ללא תמורה. 4. גם על כוננות משלמים. 5. לכן לדעתי על מעביד שמעסיק עובד, גם בדקות מועטות לאחר שעות העבודה, להגדיר מראש את מסגרת התשלום. אם ע"י תשלום עבור כוננות ואם ע"י תשלום עבורעבודה נוספת מהבית.
    סגור