בארץ

דני יתום: "סמוטריץ' ובן גביר עלולים להביא בעתיד הקרוב להתלקחות ביו"ש"

האלוף במיל' וראש המוסד לשעבר דני יתום בריאיון ל-ice מזהיר מפני התנגשות יחסים עם ממשל ביידן: "ראש הממשלה חייב לעצור מידית את הרס היחסים עם ארה״ב ולפעול לשיקומם. הוא חייב להעדיף את טובת המדינה ולא לפחד מהימין המשיחי״
דוד זולדן |  7
דני יתום (צילום shutterstock, פלאש 90/ יוסי אלוני, יונתן זינדל)
היחסים שמחריפים בין ממשל ביידן לממשלת נתניהו מדאיגים את מי שכיהן כראש המוסד  האלוף במיל' דני יתום שבריאיון ל-ice משתף בדאגתו מפני הדרדרות ביחסים עם הידידה הגדולה שאת סופם מי יישורנו. וושינגטון סלדה משותפיו של רה"מ עוד לפני המלחמה וממשל ביידן המשיך לכל אורך הדרך להחרים גם את סמוטריץ' וגם את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. כשסמוטריץ' ביקר בוושינגטון במרץ 2023, הוא זכה לחרם מוחלט ולא פגש אף איש בממשל, וגם שגרירי ארה"ב בישראל נמנעו מכך. חרם דומה הוטל על השר בן גביר, שאמנם לא ביקש לבקר בארה"ב, אך אילו היה מבקש, ספק אם היה מקבל ויזה. האמריקנים גם נמנעו מלהזמין את השניים ואת חברי הכנסת שלהם לאירוע יום העצמאות ב-4 ביולי. האם מדובר במשבר חולף או בשינויי מגמות ביחסי ישראל - ארה"ב?תלוי את מי שואלים והיכן בוחרים למקד את המבט.
היחסים עם ארה"ב הם משבר חולף או מעידים על שינוי מגמה בעקבות העמדה הניצית שמוביל בן גביר בקבינט ובממשלה שמתנגשת עם האינטרס האמריקני?
"ארה"ב מחרימה את סמוטריץ' ובן גביר ובעלי התפקידים רשמיים בממשל מסרבים להיפגש איתם. הממשל רואה בהם גורמים כהניסטיים, משיחיים ופאשיסטיים שפעולתם מנוגדת להבנות וההסכמות בין ישראל לארה"ב ועלולה להביא בעתיד הקרוב להתלקחות ביו"ש אך נתניהו המשיך בשלו ולא נענה לבקשות הנשיא ביידן. כך התנהלו הדברים עד לשבת השחורה".
 
המשבר ההומניטרי ברצועה יכול היה לשמש מנוף לזירוז עסקת חטופים ואז באה ארה"ב והצניחה סיוע ומקלה על החיים האזרחיים ברצועה ובינתיים אנחנו מאבדים את היתרון הזה במו"מ התקוע. לא קצת מאכזב המהלך הזה של הנשיא ביידן? 
"הנשיא ביידן היה הראשון להושיט עזרה. עוד באותו ערב נשלחו לחלק המזרחי של אגן הים התיכון כלי שיט אמריקאים, כוחות מיוחדים ואף נושאות מטוסים. ביידן הבהיר בקולו שישראל לא תהיה לבד בניגוד לשואה ושהפעם ארה"ב לא תעמוד מנגד. הנשיא הוסיף והזהיר מדינות וארגוני טרור עוינים לבל ינצלו את הטבח ביישובי העוטף ויתקפו את ישראל, את דבריו הוא כיוון בעיקר לנסראללה וחמינאי, והיה והאזהרה לא תעזור, ארה"ב תשקול שימוש בכוחה הצבאי נגד תוקפי ישראל. ביידן הוא הנשיא האמריקאי המחויב ביותר לביטחון ישראל. הוא הגיע לביקור תוך כדי הלחימה ושוחח עם נתניהו כל יום, מעורב ובקיא במתרחש. ארה"ב סייעה רבות בהחזרת החטופות והחטופים בפעימות הקודמות ומנסה להביא למו"מ על שחרור נוספים. כמו כן, הממשל האמריקאי החליט על חבילת סיוע של לא פחות מ 14 מיליארד דולר. העסקה שאושרה בקונגרס כוללת הכפלת מספר המשגרים של 'כיפת ברזל' ואלפי מיירטים למערכות ההגנה הישראליות. מאז תחילת הלחימה ארה"ב מפעילה רכבת אווירית במסגרתה נחתו כאן אלפי טונות של ציוד צבאי".
ממה נובע התסכול בוושינגטון ממדיניות נתניהו?
"הנושאים שמעלה הממשל האמריקני בפני ישראל הם: פגיעה באזרחים ברצ"ע וסוגית הסיוע ההומניטרי, טיפול במצב המעורער של רש"פ חשש שישראל תשתלט על שטח ברצ"ע ותחליט שצה"ל יישאר שם לתקופה לא מוגדרת. תשובותיו של נתניהו מעוררות תסכול בוושינגטון, לפי נתניהו ישראל תשאיר כוח משמעותי בצפון רצ"ע למשך זמן לא קצר. ביחס לרש"פ טוען נתניהו שהיא מקדמת טרור ולכן לא תשתתף בפתרון הבעיות הנוגעות לגורלה של רצ"ע, בנוסף מדגיש ראש הממשלה את התנגדותו העזה לפתרון שתי המדינות. ביידן המתוסכל אמר דברים קשים ביותר על נתניהו באירוע התרמה בתאריך 12/12/23, לדבריו נדרש שינוי מהותי בעמדת ישראל אך עם הממשלה הזו קשה להתקדם".
 
בגלל שנתניהו אמר לא למדינה פלסטינית? האם הנשיא ביידן לא מבין שזה לא הזמן לדבר על מדינה פלסטינית בעוד אנחנו במלחמה וקוברים את מתינו?
"נתניהו אומר לא למדינה פלסטינית, אך בעתיד הוא לא יוכל להישאר בעמדתו, עמדה שמסכנת את היהודים בעולם ולא רק את ישראל. ישראל מתחילה לאבד את התמיכה הבינ"ל בגלל הפצצות חסרות אבחנה בעזה. ארה"ב לא מוכנה שישראל תכבוש מחדש את רצ"ע ואת יו"ש. ביידן תומך בחיסול החמאס ואמר זאת פעמים רבות. הוא תומך גם בפתרון שתי המדינות לשני העמים. באמירותיו הוא מבהיר לציבור בישראל כי נתניהו הוא לא האיש שצריך להנהיג את ישראל. למרות דרישות אמריקאיות נתניהו לא מציג את 'היום שאחרי'. ולכן ישראל לא תוכל להשיג את מטרותיה". 
אולי היחסים הבעייתיים עם ביידן תלויים בנשיא המתחלף ולא עם הממשל עצמו כמו המשבר שהיה בזמנו עם קלינטון אבל עם טראמפ היחסים התהפכו לטובה? 
״אנו זקוקים לארה״ב כדי לשחרר את החטופים, לבנות את ההסדרים שיאפשרו החזרת תושבי העוטף והצפון לבתיהם ולבנות את הציר הליברלי נגד הציר האיראני. ראש הממשלה חייב לעצור מיידית את הרס היחסים עם ארה״ב ולפעול לשיקומם. הוא חייב להעדיף את טובת המדינה ולא לפחד מהימין המשיחי״
 
האם לשיטתך אין מנוס מוועדת חקירה ממלכתית ובלתי תלויה?
"ישראל חוותה כישלון קולוסלי ומתקפת פתע רצחנית ואכזרית בהשתתפות כ3000 מחבלי חמאס על יישובי עוטף עזה, אופקים, אשקלון, שדרות, מסיבת הטבע 'נובה' והבסיסים הצבאיים בגזרה. המחבלים רצחו באכזריות בלתי נתפסת כ-1200 תינוקות, ילדים, חיילים וחיילות, שוטרות ושוטרים, מטף ועד זקן - וביניהם ניצולי שואה. המחבלים חטפו לרצועה כ-250 בני אדם, ירו בדם קר באנשים ונשים והותירו אחריהם מתים, פצועים, וחורבן. לכישלון זה ישנן סיבות שייחקרו בוועדות חקירה. חשוב ביותר להעלות על נס את גבורתם ואומץ ליבם של אזרחים ואנשי כוחות הביטחון למרות ההפתעה ועל אף היותם מעטים מול מחבלים רבים, הגנו בחירוף נפש על בני אדם רבים והצילו ממוות נפשות רבות".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    דני יתום הא כנראה יתום משכל (ל"ת)
    יעקב 03/2024/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    "ביידן תומך בחיסול החמאס" עלאק.
    נ. 03/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אז למה הוא מתנגד לכניסה לרפיח, מעוז חמאס והמקום האחרון ברצועת עזה שהחטופים יכולים להמצא בו?? ביידן תומך בביידן, ועכשיו כשקמו פתיתי השלג המטומטמים בקולג'ים בשקל של ארה"ב, ביידן ינסה לקנות אותם ברטוריקה אנטי ישראלית. "Don't" עלאק
    סגור
  • 5.
    במקומו הייתי סותם את הפה... עוד לשעבר פטפטן וקשקשן
    זד 03/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ראינו מה הוא שווה או מה שוות ההערכות שלו... אפס הבנה של המציאות...
    סגור
  • 4.
    אתה מנותק,מי זה הימין המשיחי?
    החתול במגפיים 03/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חילונים שגרים במרכז הארץ מצביעים לבן גביר
    סגור
  • 3.
    דני יתום אתה חסר הבנה עם הרבה התנשאות
    יהודי ישראלי פטריוטי 03/2024/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בקיצור אידיו.....ט
    סגור
  • 2.
    מספיק
    אלי 03/2024/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    די נמאס כבר עם נבואות השקר והשנאה
    סגור
  • 1.
    שמענו
    אורח 03/2024/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השמאל המטורף יאשים את העם שלו בכל הרע שיש בעולם. בינתיים, מי שהביא את כל הצרות הם הנאלחים עצמם.
    סגור