בארץ

משה נסים: "מבחינה מדינית, ביטחונית והיסטורית - אוסלו היה משגה פטאלי"

השר לשעבר בממשלות ישראל והאופוזיציונר הלוחם בממשלת רבין, משה נסים, אומר בריאיון ל-ice כ: "רבין לא ידע על המו"מ החשאי מאחורי אוסלו, אחרת היה עוצר את התוכנית", ומי בליכוד הציע לבטל את הסכם אוסלו אחרי עליית נתניהו לשלטון ועצת הזהב שנתן נסים שניצחה את הבחירות | 30 שנה לאוסלו - פרויקט מיוחד

דוד זולדן | 
משה ניסים (צילום פלאש 90/ מרים אלסטר)
משה נסים כיהן יו"ר הנהלת הליכוד וחבר כנסת בליכוד בתקופה שבה הסכמי אוסלו החלו להתגבש. בשנת 1990, זמן לא רב לפני השבעת ממשלת רבין, מונה לתפקיד שר התעשייה והמסחר וסגן ראש הממשלה בממשלת שמיר. בשנות התשעים הסוערות היה ניסים אופוזיציונר לוחם בממשלת רבין, ובריאיון מיוחד ל-ice הוא  מדבר על התקופה ההיא וחושף סוד על רה"מ נתניהו שאצר במשך שנים. כשנתניהו המשיך לתמרן עם ההסכמים - נסים הצטרף לממשלתו וזו הייתה הקדנציה שחתמה את הקריירה הפוליטית שלו. 
30 שנה עברו מאז קיץ 1993 עם חתימת הסכם אוסלו. בסדרת כתבות וראיונות ננתח את ההסכם על רקע משמעותו לימינו, הכלכליות והפוליטיות, והאם ואיך שינה את פני המציאות הישראלית.
 
30 שנה להסכם אוסלו | פרוייקט מיוחד
כעבור שלושה עשורים: האם אוסלו היה משגה?
"זה היה משגה פטאלי, כמעט משגה היסטורי הייתי אומר. משום שאנחנו - כל ממשלות ישראל עד אז, שללו כל קשר עם אש"ף, עם המחבלים נקרא לזה. החל מו"מ שנתן הכשר לאש"ף והגיעו איתם להסכם שכמובן אש"ף לא קיים אפילו אפס קצהו מההסכם והמשיך בכל מעשי החבלה - כלומר, מבחינה מדינית, ביטחונית והיסטורית זה היה משגה פטאלי".
האם נתניהו היה צריך לבטל ב-1996 את הסכם אוסלו או טוב עשה שהמשיך עם ההסכם אבל ניסה לטרפד אותו? כלומר: במקום להגיד לאמריקנים לא הוא אמר כן, ועשה לא.
"אתה מעלה כאן נושא שאני אישית קבעתי אותו. כשעמדנו לקראת הבחירות של 96' ונתניהו כבר נבחר לתפקיד יו"ר הליכוד, הוא כינס את צמרת הליכוד והציג שאלה: אנחנו כעת הולכים לבחירות ומקווים ועל כל פנים רוצים לחזור לשלטון. מה נעשה עם הסכם אוסלו: האם נבטל אותו? ובכן ככה: כמעט כל הנוכחים, קודם יצחק שמיר, בני בגין ואחר כך כל הנוכחים אמרו שצריך לבטל".
"היה אחד, אני לא מכיר אותו אבל קוראים לו משה נסים. שאמר את הדברים הבאים: 'רבותי, זה הסכם בין-לאומי, לא נהוג ולא מקובל שממשלה שמחליפה ממשלה באה ומבטלת הסכם בין-לאומי. זה המצב שהוא לא מתקבל על הדעת, גם לא מקובל ולא נהוג'. אז אני אגיד לכם משהו אחר. אש"ף לא ממלא את אפס קצהו של הסכם. להיפך, נמנו 56 הפרות של אש"ף - ארגון המחבלים הזה שעמו היה ההסכם. וביניהם 3 או 4 הפרות דרמטיות, חמורות ביותר. אמרתי: הואיל והם מפרים את ההסכם, אנחנו לא נהיה מוכנים לנהל איתם מו"מ עד שיבטלו את ההפרות של ההסכם וכל עוד שהם לא מבטלים את ההפרות אין מקום, אין מו"מ ואנחנו עוצרים את ההסכם. לא מבטלים. עוצרים".
 
ואיך הגיב נתניהו?
"שמע את זה נתניהו ואמר לי, תראה משה, לישיבה הזאת לא באו כולם, חסרו שניים, שלושה. אני מבקש למען השם, אני מזמן עוד ישיבה ואתה תחזור על הדברים שלך. אני אומר לך משה, בזכותך, ניקח את הבחירות. נתניהו כינס עוד פעם את הפורום, אמרתי את הדברים שאמרתי, וזה מה שהתקבל. כך התנהג נתניהו כיו"ר רשימת הליכוד ומועמד לראשות הממשלה וקיבלנו את הבחירות. אני חושב שלו היינו אומרים: 'הסכם אוסלו בטל' לא היינו מנצחים את הבחירות ולא מפני שהציבור היה בעד ההסכם. זה לא היה מתקבל בעיני העולם והציבור הישראלי היה מתחשב בנתון הזה. אם כבר שאלת אותי תדע שבחרת שאלה שהיא אישית נוגעת בי".   
האם נכון הדבר שרבין רצה לעצור את ההסכם בגלל הפיגועים ופרס לחץ להמשיך בכל מחיר?
"אני אגיד לך משהו לגבי רבין. זמן קצר מאוד לפני הסכם אוסלו רבין שלא ידע עליו דיבר בחריפות בוועדת חו"ב נגד כל הסכם עם אש"ף. כשחברת כנסת ממפלגת העבודה, נדמה לי שזאת הייתה יעל דיין שדיברה על שיחה שהייתה לה עם טרוריסט בכיר במצרים. רבין שלל אותה בתכלית השלילה ואמר לה 'אני לא מסכים ולא ניתן לעולם אפשרות למגעים כאלה'. כמעט גינה אותה והנה בא הסכם אוסלו והוא חותם. אז מכאן תבין שהייתה נדרשת יציבות שלא נשמרה. רבין לא ידע על המו"מ החשאי מאחורי אוסלו. אם היה יודע לא היה אומר את הדברים הקשים נגד יעל דיין או שהיה עוצר את המו"מ".
אז מה גרם לרבין להתקפל מהתוכנית המקורית?
"רבין לא פעל אף פעם כדי לעצור את ההסכם או לבטל אותו בשום פנים. לפני בחירות 92', רבין דיבר בחריפות בוועדת חו"ב נגד כל דיבור עם אש"ף".
אתה לא הרבית לטוס לחו"ל אף שיכולת לנצל את מעמדך כשר. כשאתה רואה היום פוליטיקאים בשחקים, מה עובר לך בראש?
"היום הכנסת בשפל, במדרון, אני הייתי בקושי טס. בפעם הראשונה שנסעתי לחוץ לארץ זה היה כשהייתי שר האוצר, באין ברירה. בהתנהגות מאוד לא פרלמנטרית ואני מדבר בלשון עדינה. היה מקום להשתמש במילים קשות יותר. הכנסת היום היא במצב בלתי נסבל. אין מורא פרלמנטרי, אין התנהלות פרלמנטרית, יש קטטות, יש מריבות, יש צעקות, תסלח לי - מביכות". 
האם נשקפת סכנה לקיומה של מדינת ישראל?
"אין סכנה חלילה לקיומה של מדינת ישראל, שום סכנה, וכל מי שמדבר או הוגה או חושב או רק אומר את הדברים מן השפה ולחוץ, טועה, מטעה ומזיק".
אז אתה אופטימי?
"לא אמרתי שאני אופטימי. אתה שאלת שאלה: האם יש סכנה לקיומה של מדינת ישראל ועל זה עניתי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה