משפט

נשק לכל אזרח? ראש האגף לכלי ירייה התפטר; בן גביר: "נלחץ מהשמאל"

ישראל אבישר המכהן בתפקידו מ-2020 יסיים את תפקידו, על רקע החלטתו של השר לביטחון לאומי לאפשר הקלות מפליגות באישור רישיונות נשק. יו"ר עוצמה יהודית תקף: "מי שלא מבצע את המדיניות לא ימשיך". פקידים זמניים בחמ"ל ייעודי שהוקם בלשכתו האיצו בקשות מסוימות, כאשר מאז תחילת המלחמה פנו כ-255 אלף אזרחים
מערכת ice |  3
איתמר בן גביר (צילום יונתן זינדל/ פלאש 90)

ראש האגף לכלי ירייה במשרד לביטחון לאומי ישראל אבישר הודיע אמש (ראשון) על התפטרותו מתפקידו. ההחלטה מתרחשת על רקע מותו של יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנהרג בפיגוע בירושלים על ידי חייל מילואים לאחר שנטרל בעצמו את המחבלים שרצחו שלושה בני אדם. בשולי האירועים, השר לביטחון לאומי הודיע על כוונתו לאשר רשיונות נשק מבלי הסמכה חוקית, כאשר שלוחיו מקדמים פעולות שיזרזו את הוצאתו של המהלך לפועל.
"מדיניות השר לחלוקת כלי נשק לאזרחי ישראל העומדים בקריטריונים - ברורה והמשכית", מסרו בלשכתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. "מי שלא ממשיך לבצע את המדיניות בהתאם להוראות השר ולמפת האיומים ונלחץ בשל מתקפות השמאל בוועדות כאלו ואחרות - אכן לא יכול להמשיך כראש אגף כלי יריה שעה שישראל במלחמה וכי יש לחמש כמה שיותר אזרחים אשר עומדים בקריטריונים". 
 
"כל מי שמקבל נשק צריך אישור רפואי, אישור משטרתי, אבל נשק מציל חיים ומדיניות השר מרחיבה ולא מצמצמת", נמסר מטעמו של יו"ר עוצמה יהודית. "ישראל במלחמה וחייבים לצאת מהקונספציה". גורמים ביטחוניים רבים התריעו על כך שלחלוקת נשק לידיים אינן מתאימות עלולות להיות השלכות הרות אסון, לרבות על מקרי אלימות במשפחה וביניהם רצח נשים.
 
אלא שבהוראת בן גביר הוקם חמ"ל בלשכתו שעסק בבקשות לאישור נשיאת כלי נשק, תוך ניסיון לתעדף חלק מהן. הצוות כלל 82 עובדים, ביניהם צוות לשכת השר לביטחון לאומי, עובדי הכנסת ובנות שירות לאומי. כולם הוגדרו "פקידי רישוי זמניים", שהכשרתם לנושא כלי הירייה ארכה יום אחד, לעומת ההליך המקובל שנמשך כחודש ימים. 
ההערכה היא שאותם פקידים זמניים אישרו בשבועות האחרונים מאות עד אלפי רישיונות נשק לאזרחים, שלכאורה חלקם סופקו עבור בין היתר מי שלאו דווקא עומדים בקריטריונים לקבלתו. ואכן, עובדי הרישוי שהכשרתם אמורה להיערך חודש נדרשים לקיים בדיקה מעמיקה של המועמדים לנשיאת נשק, שכוללת בדיקת כשירות בריאותית ונפשית ומעקב אחר ההכשרות. 
 
ישראל אבישר הוא עובד המשרד לביטחון לאומי כבר שש שנים ומכהן בתפקידו משנת 2020. בדיון בוועדה בכנסת בשבוע שעבר, התייחס לסוגיית נשיאת כלי הנשק על ידי אזרחים. לדבריו, המשרד יבחן אם לפסול את הרישיונות שאישרו אנשי השר, וסיפר כי אנשיו חסמו את אפשרות החיפוש השמי במערכות, זאת לאור החשש כי חלק מהנציגים הללו נותנים העדפה ל"בקשות מסוימות".
 
מאז מינויו לתפקיד השר לביטחון לאומי בתחילת השנה הוא פועל לקדם הקלות מפליגות באישור רישיונות לנשיאת נשק, בגיבויו של רה"מ בנימין נתניהו. מאז פרוץ המלחמה בעזה האמירה כמות הבקשות לרישיון נשק ומספרה הגיע לכ-255 אלף, כאשר 20 אלף מתוכן אושרו רק בחודשיים האחרונים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    איתמר בן גביר
    לודה 12/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המדיניות היא אותה מדיניות, הדרך היא אותה דרך, מי שמפחד ולא מתאים, שלא יהיה! תודה לשר איתמר בן גביר!
    סגור
  • 2.
    איתמר בן גביר אוהבים אותך! (ל"ת)
    מייקי 12/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    לא עמדת במדיניות השר אז עכשיו מלכלכים? (ל"ת)
    אלכס 12/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור