תקשורת ומדיה

פרקליט המדינה: "שפל שערוץ 10 שידר את 'דיני נפשות' ואפשר זריית חול בעיניי הציבור"

שי ניצן תקף את הסדרה של אורנה בן דור וגם את 'צל של אמת' של HOT על רצח תאיר ראדה וטען כי "הפרקליטות תחת מתקפה". נשיאת העליון: "יוצרים כותרות דרמטיות בלי גיבוי עובדתי". ויש גם תגובות

אלכסנדר כץ |  5
שי ניצן (צילום עידן מילמן)
כנס לשכת עורכי הדין באילת מספק כותרות כפי שהוא עושה מדי שנה, כאשר פרקליט המדינה תקף את הסדרות שעוסקות בשלטון החוק. שי ניצן שם על המוקד את דיני נפשות של ערוץ 10, וצל של אמת ב-HOT.
"בימים אלו נמצאת הפרקליטות תחת מתקפה שמטיחים בה גורמים שאין בהם דבר וחצי דבר מהאמת", אמר ניצן. "יש שפל חסר תקדים של כלי תקשורת שאפשר סדרה מעין זו... הפרקליטות נמצאת תחת מתקפה מתמשכת שבמסגרתה מטיחים בה גורמים שונים, חלקם בעלי עניין, האשמות שונות שאין להן דבר וחצי דבר עם האמת", אמר כשהוא מכוון לעבר סדרת הדוקו 'דיני נפשות' של אורנה בן דור ששודרה בשבועות האחרונים בערוץ 10, שלטענתו "הייתה רצופה ורוויה השמצות חמורות חסרות שחר ומופרכות בעליל. כבר בקדימונים עשו יוצרי הסדרה שימוש בשילוב של אפקטים ויזואליים עם מוזיקה דרמטית שיחד עם חלקי ציטוטים שהוצאו מהקשרם הציגו את הפרקליטות כגוף מעורר אימה".
לדבריו, "3 פרקי הסדרה כללו השמצות קשות נגד הפרקליטות הן בכל הנוגע לתיקים ספציפיים למשל כאלה שהסתיימו בזיכוי, והן בצורה של טענות כלליות וסיסמאות חסרות שחר שהופרכו לחלל האוויר, לרבות בידי עבריינים מורשעים. מדובר באסופת סילופים ועיוותים המשווקים לציבור בצורת תחקיר טלוויזיוני שבמהלכו אבד הקשר בין הסדרה לבין האמת והעובדות".
ניצן לא נרגע והמשיך: "זהו שפל אולי חסר תקדים של כלי תקשורת מרכזי בישראל שאפשר שידורה של סדרה מעין זו. בלתי נתפס שערוץ טלוויזיה ארצי וחשוב מאפשר זריית חול בעיניי הציבור ומשדר ואף מקדם באופן אגרסיבי סדרה כה בעייתית המתחזה להיות דוקומנטרית שבה מסיתים את הקהל נגד הפרקליטות ומציגים אותה כמעין דיקטטורה אכזרית. מדובר בסכנה ממשית לדמוקרטיה. משפטים פליליים אינם תכנית ריאליטי שבה הציבור מבקש לסמס האם נאשם אשם או זכאי. לצערי תופעה זו הולכת ומתרחבת. כבר ראיתי שעיתונאים פרסמו סקר בו נשאל הקהל האם רומן זדורוב אשם או זכאי".
בשלב זה התייחס ניצן לסדרה 'צל של אמת' שעוסקת ברציחתה של הנערה תאיר ראדה בקצרין. "מיד אחרי 'דיני נפשות' הגיחה לעולם סדרה נוספת על רצח תאיר ראדה, שלא חידשה דבר, אלא עסקה כולה בחומרים ארכיוניים. הראיות שהביאו 6 שופטים להרשיעו בפסק דין של 300 עמודים, חלקם לא הוצגו כלל, חלקן תוך גימוד הבעייתיות שבהם".
ניצן התייחס לפרק הרביעי בסדרה שחושפת את עדותו של א"ח, בן זוגה לעבר של א"ק, שטען כי זוגתו סיפרה לו מיד לאחר רצח ראדה כי היא זו שעשתה את הדבר. "בלב הסדרה עדות שהוצגה כחדשה, אולם נבדקה ונשללה שנים קודם לכן", אמר ניצן. "לאותו האדם לא הפריע לגור 6 שנים תחת אותה קורת גג עם 'זאבה צמאת דם'. נמצא שהוא אינו יציב בנפשו, ונמצא כי היה לו מניע לפגוע בה ובעיקר נמצא כי יש ראיות סותרות. אך מדוע העובדות חשובות? הרייטינג גבוה, כולם מדברים על הסדרה ודי לנו בכך. אכן 'צל של אמת' ולא יותר".
נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור אמרה כי "לגיטימי לחלוטין לערוך תחקירים ולגלות גילויים שבעובדה. העיתונות החוקרת חשפה פרשיות חשובות במדינה, שאולי לא היו נחשפות אלמלא התחקירים. לעתים תחקירים עיתונאיים מניעים את גלגלי החקירה המשטרתית ומביאים לחשיפת מעשי שחיתות והענשת העבריינים. ואולם יש הבדל בין תקשורת חוקרת אמיתית לבין יצירת כותרות דרמטיות שנותרות בגדר כותרות בלבד בלי גיבוי עובדתי".
לדבריה, "כותרות המציירות 'צבע' במקום תשתית ראייתית על ידי הפרחת השערות נטולות בסיס עובדתי, אינן תורמות לגילוי האמת אלא רק יוצרות רושם מעוות שפוגע באמון של הציבור. מכאן ועד הצגה של הפרקליטות כאוסף אנשים חורשי רע ותופרי תיקים, שנקבצו יחד כדי להרשיע חפים מפשע ויהי מה, המרחק הוא רב".
היחסים בין הפרקליטות לערוץ 10 נמצאים גם כך במצב עדין במיוחד. כבר לפני כ-3 שבועות שלח דובר משרד המשפטים משה כהן מכתב למנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי בו טען כי "נשברו שיאים שליליים חדשים בכל הקשור לסילופים ועיוותים המשווקים לציבור בצורת תחקיר טלוויזיוני". בנוסף לתוכן המוצג בתחקיר של הסדרה של בן דור, הפרקליטות מעלה טענות על כך שלא קיבלה את זכות התגובה כראוי וכן טוענת להטעיה. 
 

"אבוי לאזרחים החיים במדינה בה העברת ביקורת נתפסת כסכנה לדמוקרטיה"

תגובת ארי פינס, יותם גנדלמן ומיקה תימור, יוצרי 'צל של אמת': "מדובר בסדרה דוקומנטרית ותוצאה של תחקיר מעמיק ויסודי שארך כ-3 שנים. ראשית אנחנו מצטערים שפרקליט המדינה סיווג אותנו בסוגה הלא נכונה. אין מדובר בתכנית ראליטי וצר לנו שפרקליט המדינה אינו מבדיל בין תכנית ריאלטי ליצירה דוקומנטרית. אבוי לאזרחים החיים במדינה שבה העברת ביקורת נתפסת כסכנה לדמוקרטיה. אנו חוששים לחיות במקום בו להעביר ביקורת מנומקת מהווה סכנה לדמוקרטיה. מי שחושב שחופש הביטוי הוא סכנה לדמוקרטיה ייתכן והבעיה נעוצה בו. הסדרה מספקת זוויות שונות לפרשה שלחלקן הציבור כלל לא היה מודע, ויותר מסוכן לומר שאסור שהציבור יידע על כך".
"חשוב להדגיש כי נציגת הפרקליטות התראיינה ממושכות לסדרה והיה לנו חשוב להביא את דבריה מבלי שאלו נערכו במגמתיות או שלא בהקשרן. יתרה מכך, הוקרנו בפני הפרקליטות מבעוד מועד כל החלקים בהם משתתפים לאישורם, וקיבלנו את ברכתם.
"המחשנו בסדרה עד כמה מלאכת ברירת האמת היא מלאכה קשה וכמה מייסרת היא המלאכה המוטלת על השופט בתיק כה מורכב. כמו כן, חלק מהמידע העובר בסדרה לעולם לא הועבר לכדי בית המשפט. אנחנו ממליצים לפרקליט המדינה לצפות בסדרה על 4 פרקיה ולשמוח על העניין הרב שמגלה הציבור בישראל במערכת החוק ולא לצאת כנגדו.
"אנו חוזרים ומדגישים כי ביצירתנו הדוקומנטרית אין כוונה לערער על החלטת בית המשפט העליון ואנו שמחים שהציבור בישראל מגלה התעניינות כה רבה בפרשה ומעלה ספקות לגבי מהלך החקירה שלה. נדגיש כי מטרת היצירה היא להעלות ספקות, ולא לקבוע אמיתות כפי שנרמז".
רינת קליין, מנהלת ערוץ 8 של HOT, ביחקשה להגיב גם כן: "אנו שמחים על הסערה הציבורית שהתעוררה בעקבות שידור הסדרה 'צל של אמת: מי רצח את תאיר ראדה?'. סערה זו מוכיחה יותר מכל את חשיבות היצירה הדוקומנטרית להמשך פעילותה של חברה דמוקרטית מתוקנת. יוצרי הסדרה לא חששו להעלות שאלות קשות ולהציג לציבור מספר נרטיבים המאפשרים לו להתמודד עם שאלת ה'אמת' וה'ספק'. אנחנו גאים ביצירה הדוקומנטרית הזו ומאמינים שהיא מייצגת במיטבה את תפקידה של הטלוויזיה הדוקומנטרית בישראל. אנו מצרים על ההתבטאות כי הסדרה מערערת על הדמוקרטיה בישראל ומאמינים שעיתונות היא נשמת אפה של הדמוקרטיה".
בערוץ 10 בחרו שלא להגיב. 
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    שיא השחיתות במדינה זה הפרקליטות
    שלטון הצחוק 04/2016/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שי ניצן וחבר מרעיו זה התגלמות של השחיתות הכי גדולה בחסות החוק כל ביקורת קטנה מוציאה אותם משיווי המשקל
    סגור
  • 4.
    מטייח ומתייפח שי ליצן .
    שוקי משעול 04/2016/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    2016-04-04 דקה 3:30 דקה 11:00 בתחקיר המצויין של נס לי ברדה בתוכנית עובדה ערוץ 2 מיום 2016-03-31 21:30 : מיליון דולר ביקש רונאל פישר בשביל לסגור בעסקה את התיק לאסי אבוטבול בזכות קשריו עם המאהבת שלו פרקליטת המחוז רות דוד , עדותו של עו"ד מנשה סלטון שותפו של עו"ד יורם חכם ועדותו של אסי אבוטובול עצמו !! לפי העדויות עו"ד חכם שהיה מצוי מאוד במערכת הקשרים והיחסים בתוך מערכת אכיפת החוק והמשפט בישראל יעץ ללקוח שלו אסי אבוטבול " קח את העסקה היא טובה " דקה 12:00 ,מהיכרותו את הנפשות הפועלות ידע עו"ד חכם בוודאות שהבטחות רונאל פישר תתממשנה .....!! תחשבו גם ... שעזות המצח להציע הצעה כזו לעבריין רוצח והסיכון שאם לא תושג עסקת טיעון כפי שהבטיח רונאל פישר יוציאו עליו חוזה מעיד על הביטחון המוחלט שרות דוד תשיג את העסקה בכל מחיר . תעשיית פשע של סחיטה בחסות החוק והיועמש לא חוקר ולא מעמיד לדין ... אתם מבינים כבר שאנחנו מדינת פשע ....פרשת ניסיון הסחיטה של רונאל פישר בזכות קשריו עם רות דוד הייתה בשנת 2008 ,( מבטל את ההתיישנות של מנדלבליט ) , היום אנחנו יודעים בוודאות על פי הודאתה של רות דוד וכאמור בדו"ח של מנדלבליט שאכן בין
    סגור
  • 3.
    גם אנחנו רוצים !!
    שוקי משעול 04/2016/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    2016-04-05 גם אנחנו רוצים ... ממש רוצים , מערכת משפט ופרקליטות עצמאים וחזקים אבל ....אנחנו רוצים אותם : ישרים , הגונים , מקצועים , שקופים נטולי פניות ואינטרסים , נקיים משחיתות ומבוקרים ביקורת אמיתית שתמנע תופעות פשע מאורגן כמו זו שנחשפה בפרשת רות דוד -רונאל פישר -איתן רוב . המבחן הראשון של מערכת המשפט והחוק בישראל הוא חקירה אמיתית של פרשת רות דוד והסקת מסקנות ....מה שלא קרה עד היום ולכן חוסר האמון של הציבור במערכת המשפט הולך וגובר @@ . זאת הסכנה האמיתית לדמוקרטיה בישראל !!! שוקי משעול חושף פרשות שחיתות ברשות המיסים ומערכת אכיפת החוק בישראל.
    סגור
  • 2.
    צל של אמת
    יואל 04/2016/04
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סוף סוף מישהו מנסה להראות אמת בצורה הברורה ביותר, וגם על זה מנסים לסתום את פיו! כל הכבוד ליוצרי צל של אמת אני רק מקוה שימשיכו לגלות עוד פרשיות מהצל של שקר לצל של אמת!!
    סגור
  • 1.
    השפל הוא שזה פרקליט המדינה שלנו!
    אזרחית 04/2016/04
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לא היו צריכים לשדר את התוכנית "דיני נפשות" גדי להבין שהמדינה שלנו הינה רפובליקת בננות בראשות פרקליט המדינה. מקרי גל בק, רונאל פישר ורות בן דודוזה רק בקצה המזלג, מספקים את כל התמונה הנוראית של מדינתנו. הגיע הזמן שאלו שיושבים למעלה יפסיקו לחשוב שאנחנו טמבלים.
    סגור