תקשורת ומדיה

האתרים העצמאיים שיעשו צרות למושחתים: חברו לוויזמאס והקימו מיזם עיתונות חוקרת

הרשת החברתית וויזמאס למשאלי עם וקביעת סדרי עדיפויות ציבוריים, תאגד את '100 ימים של שקיפות', 'המקום הכי חם בגיהנום', 'העחן השביעית', 'הפלוג' ועוד, שיגייסו כסף עבור יצירת תחקירים
אלכסנדר כץ | 
רועי בירגר ונתי יפת, בעלי wizmass (צילום רוי שפירא)
קבוצת אתרי עיתונות עצמאיים הקימה מיזם למימון והפקת תחקירים עיתונאיים וכתבות עומק שיציעו גולשים. היוזמה תתקיים באתר וויזמאס – רשת חברתית למשאלי עם וקביעת סדרי עדיפויות ציבוריים.
כפי שפורסם באייס לפני 3 חודשים, מאחורי וויזמאס עומדים נתי יפת - יזם חברתי ויועץ תוכן ובעברו עיתונאי, ורועי בירגר - מהנדס תוכנה בוגר הטכניון. השניים מתכוונים להשיק בשנה הקרובה את האתר גם באנגלית ובהמשך בשפות נוספות, במטרה להפוך את וויזמאס לרשת חברתית גלובלית, המהווה לדבריהם "התחלה של דמוקרטיה ישירה במדינות ובקהילות שונות".
לצד משאלי העם, ברשת כיוונו גם להשגת מימון המונים לטובת הקמה עתידית של מערכת תחקירים עצמאית שתציע תכנים למערכות התקשורת השונות. ועתה נראה כי מתגבש מהלך כזה. בהקמת המיזם החדש משתתפים ארגון 100 ימים של שקיפות שיזם העיתונאי העצמאי תומר אביטל, אתר העיתונות החברתי המקום הכי חם בגיהינום שייסדו עינת פישביין ואירית דולב, אתר ביקורת התקשורת העין השביעית, הבלוג הפוליטי הפלוג של טל שניידר, אתר הכלכלה האמיתית שהקים ערן הילדסהיים, ואתר האקטיביזם החברתי חדר מצב.
במסגרת המיזם קמה קרן שתגייס כספים ותסייע לגולשים שמעוניינים לחשוף שחיתות, מפגעים ועוולות. וויזמאס ואתרי העיתונות יאפשרו לגולשים להציע תחקירים ורעיונות לכתבות עומק, לדרג את ההצעות ולגייס את המימון הדרוש לכך. הקרן תאפשר הן לחזק את קולו של הציבור בסוגיות חשובות והן לחזק את העיתונות העצמאית בישראל.
יפת מסר כי "אנו חיים בעידן חכמת ההמון ומעורבות ההמון. וויזמאס רותמת את המגמה הזאת כדי לחולל מהפיכה בפוליטיקה, ואך טבעי שהאתר ייתן בית למיזם עיתונאי שבנוי על אותם עקרונות". לדברי תומר אביטל, "הקרן תממן עיתונאים חוקרים שיפעלו ישירות בשליחות הציבור ויתנו לו כלים לחקור בעיות ועוולות, ולחדש את פניה של העיתונות החוקרת, שנחלשה בלחץ ההון והשלטון".
פישביין מ'המקום הכי חם בגיהנום', מסרה כי "עיתונות עצמאית נמדדת גם ביכולת לשתף פעולה עם כמה שיותר גורמים, ולנטוש את המלחמות הישנות בין כלי תקשורת לטובת האינטרס המשותף - עבודה עיתונאית שרואה לנגד עיניה את הצדק, האמת והידע שמגיע לציבור". גם שניידר מצטרפת למיזם: "אני מקווה שהרעיונות היצירתיים  של תומר ילבשו פנים וצורות חדשים ויחשפו סיפורים עיתונאיים מובילים".
לדברי טאוסיג, עורך 'העין השביעית' שנקלע בשנה האחרונה לבעיה כלכלית, "המשבר הערכי והכלכלי שקברניטי התקשורת גרמו לו, גובה קורבנות כואבים מבחינה ציבורית. אחד מהם הוא הכרסום המתמיד בהיקף העיתונות החוקרת ובעצמאותה. קורבן אחר הוא כיסוי תחום התקשורת עצמו. ככה זה כשהעיתונות עוברת לגור בבית זכוכית. מהבור הזה, כלי התקשורת אינם יכולים למשוך את עצמם לבד - ולכן נדרש שילוב כוחות של כלי תקשורת עצמאיים".
הילדסהיים הוסיף כי "בתקופה בה התקשורת הופכת יותר ויותר לכלב השמירה של בעלי הון, שהשידור הציבורי נמצא בה בסכנת הכחדה, ושעיתונאים מוותרים על עקרונותיהם רק בשביל לשרוד, יש חשיבות עליונה לקיומו של צוות תקשורת עצמאי שפועל בשירות ובמימון הציבור". לדברי פעיל ארגון 'חדר מצב', יוסי שאול, "סוגיות רבות שנוגעות לרווחת הציבור אינן מגיעות לידיעתו, וגם כשזה כן קורה, לעתים מוצג נראטיב שמשרת דווקא את האינטרסים של בעלי ההון. על כך, אנחנו שמחים להשתתף במיזם שמחויב רק לציבור".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה