תקשורת ומדיה

גוגל חסמה סרטון נאצי ביוטיוב בישראל; ויש גם טוויסט בעלילה

גוגל מנסה להתמודד עם המשבר שלה מול המפרסמים בדרך מוזרה. סרטון בעל סממנים נאציים נחסם בישראל ועוד כמה מדינות, אך ממשיך לרוץ באין מפריע במדינות אחרות. אייס בדק ומצא משהו מעניין בקשר לסרטון הספציפי הזה
משה בנימין |  2
(עדכון 16:19) גוגל העולמית לא מוכנה להוריד את השאלטר על סרטוני השנאה ששוטפים את הרשת, מכתימים את יוטיוב ומרחיקים ממנה את המפרסמים. למרות המשבר העולמי הפוקד את החברה, שנתפס על ידי רבים כחמור ביותר מאז היווסדה, הפתרון של גוגל הוא סלקטיבי, מתחמק ומנסה להחביא את האמת המרה במקום להתמודד איתה.
ביממה האחרונה החליטה ענקית האינטרנט ליישם מדיניות חדשה בנוגע לסרטונים בעלי תוכן אנטישמי מובהק באמצעות חסימת התכנים במדינות נבחרות במקום להסירו מהאוויר. כך למשל סרטון שבו מופיעים דגלים נאציים, תמונה של היטלר מצדיע ומונולוגים נוטפי אנטישמיות ושנאת זרים נחסם לצפייה בישראל, גרמניה, צרפת, איטליה ומדינות נוספות אך הותר לשידור במדינות אחרות. השאלה המתבקשת שנשאלת היא - האם אנטישמיות היא תוכן ראוי במקום מסוים אך במקום אחר לא? ומי המחליט? 
בלוגר שמפעיל ערוץ יוטיוב תחת השם Dolan darker העלה בחשבון הטוויטר שלו ציוץ ובו צילום מסך של החלטת יוטיוב/גוגל לחסום לצפייה סרטון שלו שבו הופיע מאחוריו דגל עם סמל נאצי ותמונת היטלר. בסרטון מדבר הבלוגר (במה שנראה כמו סרטון ערוך) על שנאת שחורים ומהגרים בארה"ב. הבלוגר צירף גם את הודעת יוטיוב על חסימת התוכן לצפייה במדינות נבחרות. 
(עדכון) מבדיקה של מערכת אייס עם הבלוגר שממוקם בניו זילנד עולה שהסרטון שבו הוא "נושא נאום" כנגד שחורים, הוא בדיחה (לא מצחיקה) שלו ש"נועדה להמחיש כיצד התקשורת מוציאה דברים מהקשרם" כך לדבריו. מסתבר שהוא ניסה והצליח מעל למשוער, אך עם זאת, זה לא משנה את ההחלטה התמוהה של גוגל שעדיין מתבססת על כך שהסרטון נושא אופן אנטישמי ולכן הוחלט להסיר אותו ממדינות מסוימות בלבד.   

כאמור, וכפי שמצוין בהודעת גוגל לבלוגר: "קיבלנו תלונות כנגד הסרטון שלך ולאחר בדיקה הוחלט כי הסרטון ייחסם לצפייה במדינות הבאות: אוסטריה, שוויץ, צ'כיה, גרמניה, צרפת, איטליה, פולין..." ועוד. בין מדינות אלו למשל לא ניתן למצוא את ארה"ב, בריטניה, ספרד, קנדה ועוד רבות - האם זה אומר שעל פי החלטת גוגל במדינות אלו מותר השימוש בסמלים נאציים ואמירות אנטישמיות ו/או שנאת שחורים? לגוגל הפתרונות.
על פניו נראה שהחברה עושה ככל שיכולתה כדי לצעוד על קו התפר הדקיק שבין חופש ביטוי לסינון תכנים, בצורה כזו שתאפשר לה להמשיך להרוויח ממודל ההכנסות מפרסומות, גם מתכנים שאינם מקובלים או ראויים ומנגד, להיות "בסדר" עם המפרסמים הגדולים שכרגע נוטים לשבת על הגדר ולחכות להתפתחויות. 
החסימה לצפייה מישראל מותירה בעינה את האפשרות שקמפיינים בינלאומיים של חברות ישראליות המטרגטים קהל בחו"ל יופיעו על גבי הסרטון הספציפי הזה בעל הסממנים הנאציים. בנוסף, ניתן לראות כיצד פרסומות ישראליות מופיעות על גבי תכנים אחרים באותו ערוץ יוטיוב שהעלה את הסרטון החסום, דהיינו, אותו בלוגר שלכאורה מוקצה מחמת אנשטישמיות יכול להרוויח כסף מחברות ישראליות באמצעות תכנים אחרים שבבעלותו. מה שנקרא יד אחת חוסמת ויש שנייה משלמת, בכסף ישראלי. 
מגוגל ישראל נמסר בתגובה: "אנחנו לא מגיבים על סרטונים ספציפיים אבל כמו שהכרזנו, התחלנו בבחינה מעמיקה של מדיניות הפרסום שלנו ואנחנו מתחייבים פומבית להטמיע שינויים שיאפשרו למותגים שליטה טובה יותר על היכן יופיעו המודעות שלהם. בנוסף אנחנו גם מעלים את הרף בכל הנוגע למדיניות המודעות שלנו בכדי לשמור טוב יותר על המותגים של המפרסמים שלנו".
תגיות יוטיוב
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שנה
    נופר 04/2017/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שעלה של דגל
    סגור
  • 1.
    שנה
    נופר 04/2017/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שעלה של דגל
    סגור