תקשורת ומדיה

עיתונאים על שביתת דוברי הכבאות: "עלולה לעלות בחיים"

כ-300 כבאים המשמשים בתפקידים נוספים בשירות - כגון דוברים, שובתים בחודשיים האחרונים ואינם מוציאים הודעות. כתבי חיפה והצפון פנו לנציב הכבאות ומבקשים התערבותו
אלכסנדר כץ |  2
כבאים נלחמים בשריפה (צילום ארכיון: עמוד הפייסבוק של דוברות כבאות והצלה מחוז חוף)
שביתת דוברי הכבאות עשויה להוביל לפגיעה בחיי אדם - כך כותבים עיתונאים במכתב שהעבירו הבוקר (יום א') לנציב כבאות והצלה רב-טפסר דדי שמחי, והגיע לידי אייס. הכתבים דורשים מהנציב במכתב שהעתק שלו הועבר גם לשר לביטחון פנים גלעד ארדן, לפעול כדי להגיע לפתרון שיאפשר את פעולתם של הדוברים, שהם למעשה כבאים בפועל שעושים "על הדרך" גם את עבודת הדוברות. לאייס נודע כי עיתונאים נוספים החברים בתאי כתבים ברחבי הארץ, מנסחים מכתבים דומים שיישלחו בהקדם.
כפי שפורסם באייס, מזה כחודשיים שדוברי שירותי הכבאות שובתים כחלד משביתה גדולה יותר שכוללת כ-300 כבאים העוסקים בתפקידים נוספים בארגון. סכסוך העבודה עצמו אושר על ידי ההסתדרות. שירותי הכבאות מעסיקים דובר ארצי בתקן מלא - יורם לוי. תחתיו עובדים 7 דוברי מחוזות שמנהלים עוד עשרות דוברי מרחבים, כולם כבאים במשרה מלאה שעוסקים בכיבוי, ובמקביל מדבררים בהתנדבות את פעילות המחוז או המרחב עליו הם מופקדים.
לאורך השנים התקיימו מגעים בין דוברי הכבאות לבין הנציב, והצדדים הגיעו להבנה שלפחות למחוזות יהיו דוברים בתקן. גורמים בשירותי הכבאות טוענים כי נציבות שירות המדינה אף אישרה לפני שנה את 7 התקנים, אבל מאז לא נרשמה התקדמות. מסוף חודש מארס חדלו עשרות הדוברים מעבודתם התקשורתית, ומתמקדים בעבודה המקצועית שלהם ככבאים. במידע ועיתונאי מתקשר אליהם, הם מפנים אותו לדובר הראשי של שירותי כיבוי אש. קבוצות הוואטסאפ האזוריות והמחוזיות שמפעילים הדוברים, שקטות בתקופה הזאת ואינן מתעדכנות.
במכתב לרב-טפסר שמחי, כתבו הכתבים האזוריים החברים בתא כתבי חיפה ובתא כתבי הצפון, כי "אנו מבינים את דרישות הדוברים לתגמול נאות, תקנון וכדו' ולא מתערבים במשא ומתן ביניכם לבין הדוברים - אך דורשים את החזרת מערך הדוברות לכשירות בהקדם המיידי". לדבריהם, "מעבר לפגיעה בהעברת מידע רשמי ומהימן לציבור באמצעות כלי התקשורת, הרי שהדבר עלול גם לעלות בחיי אדם בשל המשבר הזה שלא מאפשר לעדכן את הציבור על שריפות גדולות, הנחיות באירועי שריפה ועוד. מיותר לציין כמובן עד כמה עבודת הכבאים הראויה לא זוכה לתשומת הלב בשל השבתת המערך".


מכתב העיתונאים
העיתונאים נותנים מספר דוגמאות למקרים בהם דוברות הכבאות לא נתנה מידע על אירועים מסוכנים, כגון שריפה שפרצה בסמוך ליפיע ולמגדל העמק ודרשה פינוי תושבים "וסיכנה חיי אדם אך לא זכתה לכל דיווח ועדכון מוסמך מכם כגורם רשמי", ושריפת 2 בתי מגורים במרכז צפת".
"עבודת הדוברים במרחבי הכיבוי השונים במחוז צפון וחוף הייתה במשך שנים טובה, מקצועית, אמינה ומהירה", כתבו העיתונאים. "הם מוכיחים את עצמם שוב ושוב ובמיוחד באירועי השריפה בזכרון יעקב ובחיפה לצד אירועים נוספים ומשמעותיים שבהם עמדו ונתנו מידע מהיר וזמין... בשם כל כתבי תא חיפה ותא צפון אנחנו דורשים את התערבותך המיידית לסיום".
על מכתב זה חתומים עיתונאים ממגוון כלי תקשורת, והם אחיה ראב"ד (ynet), אלי אשכנזי ועדי חשמונאי (וואלה), אלי לוי וסמי עבד אל חמיד (חדשות 10), פוראת נסאר וגיא ורון (חדשות 2), דני ברנר ודניאל סיריוטי (ישראל היום), יאיר קראוס (NRG מקור ראשון), יואב איתיאל (רדיו חיפה ו'פוסטה'), יואב מינץ (רדיו צפון), יוני הללי (מעריב), ליאור אל חי (ידיעות אחרונות), רובי המרשלג, מיכל וסרמן וניצן גלוסמן (תאגיד השידור כאן), נעה שפיגל (הארץ) וקובי מנדל (גל"צ).
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אל תדאגו
    סמי הכבאי 06/2017/04
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הכל בסדר
    סגור
  • תגמול לדוברים
    חרטטה 06/2017/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין ספק שמגיע לדוברי הכבאות תגמול על עבודתם.. ולא משנה כמה הם מרוויחים ככבאים והם מרוויחים הרבה. אבל כל מי שעובד מגיעה לו תמורה עבור עבודתו. משום מה יש לי הרגשה, שהדוברים הללו ביקשו מהעיתונאים הללו החתומים על המכתב לשלוח אותו כדי ליצור לחץ על נציב כבאות והשר הממונה. תקנו אותי אם אני טועה...
    סגור