תקשורת ומדיה

חרם המודעות: הפלס מאיים לתבוע משרדי פרסום דתיים

לטענת עו"ד של העיתון, הסיבות לחרם המודעות נובעות מהרצון לחסל מתחרה שאינו בעל השתייכות פוליטית מפלגתית הכפופה לשליטת העיתון 'יתד נאמן'
משה בנימין | 
משרדי עיתון הפלס בירושלים (צילום: אלכסנדר כץ) (צילום אלכסנדר כץ))
לאחר שתומכיהם הציקו בטלפונים לאנשי שיווק ומנכ"לים מהמגזר הכללי וכשבאמתחתם סאגה ארוכה שכללה גם תלונות במשטרה כנגדם ומעצרים של חלקם, עיתון הפלס משנה אסטרטגיה ומפגינים יצירתיות במלחמת ההתשה שלהם למען הפניית תקציבי פרסום לעיתון החרדי. במסגרת זאת, נשלחו השבוע ל-5 משרדי הפרסום המובילים במגזר הדתי-חרדי מכתבי התראה לפני נקיטה בהליכים משפטיים כנגדם בגין "חרם הפרסום" להגדרתו.  
לפני 3.5 שנים חשף אייס את תופעת ההטרדות של בכירים בשוק הפרסום ובמשק, על ידי פעילים לכאורה של עיתון הפלס, שהובילה ל-2 גלי מעצרים – האחרון שבהם לפני מספר חודשים - ולכתבי אישום. קבוצת הפעילים הטרידה בכירים במשק הישראלי, בהם מנכ"לים של חברות מסחריות, סמנכ"לי שיווק, ובכירים בשוק הפרסום, ב"גל" של צלצולים לאורך כל שעות היום והלילה, בדרישה שיפרסמו בעיתון הפלס. הוגשו מספר תלונות במשטרה, במקרה אחד של מנהל לפ"מ באותה עת גדי מרגלית – אף הוגשה תלונה על איום ברצח.
עולם הפרסום במגזר החרדי סער בעקבות הפרשה, שנולדה מאותו חרם מודעות שהטיל לכאורה עיתון יתד נאמן על הפלס. כעת בפלס החליטו לעבור ממגננה למתקפה, ובכירי העיתון קיימו התייעצויות עם משרד עו"ד אדלשטין-ברמן, והערכה הייתה כי כי קיימת עילה מבוססת לתביעות משפטיות, שכן "החרם המדובר הנו תופעה חריגה וחסרת תקדים שמהווה הפרה גלויה של החוק", כך לדבריהם.
משרדי הפרסום שאליהם שוגר המכתב הם אפיקים בבעלות יגאל רווח, בולטון פוטנציאל בבעלות אברהם בריסק, מימד של יעקב שטרן ומנחם הורביץ, גל אורן של מאיר גל ואורן אלימלך, ובראשית בבעלות נחום בנדיקט ומרדכי קוטיינר.
"בטרם נקיטה בהליכים משפטיים אני פונה אליכם, יחד ולחוד, בשם מרשתי, חברת בטאון עולם התורה הפלס בע"מ, בדרישה לפרסם באופן שוויוני בעיתון הפלס. פנייה זו באה נוכח השתתפותכם בחרם מתואם על מרשתי, שיש בו משום הפליה שלא כדין, עוולה מסחרית של התערבות בלתי הוגנת והגבל עסקי אסור" כך תוכן המכתב. "התנהלות בלתי חוקית זו מסבה נזקים שנתיים של מיליוני שקלים למרשתי ונזקים קשים נוספים לקוראי העיתון" נכתב עוד.
"למרבה הצער, גם משרדי הפרסום במגזר החרדי, שאותם אתם מנהלים, משתפים פעולה באופן אקטיבי עם מסע ההסתה נגד עיתון הפלס, והם נמנעים מהעברת פרסומים לעיתון. זאת גם במקרים, שבהם הגופים המפרסמים אינם מבקשים זאת" כותב עו"ד ברמן ומוסיף עוד: "יתרה מכך, בידי מרשתי ראיות לכך שבמקרים שבהם ביקשו חברות מסחריות לפרסם בעיתון הפלס, משרדי הפרסום שבניהולכם סירבו לעשות כן". 
לטענת עורכי הדין של 'הפלס', הסיבות להימנעות המשרדים מפרסום בעיתון הפלס "ידועות לכל" ואינן נובעות משיקולים עניינים או מסחריים לגיטימיים אלא מתוך ניסיון פסול לחסל מתחרה עסקי ולהשתיק כלי תקשורת מחמת השתייכות לקבוצה דתית בעלת השקפת עולם עצמאית, עמדה פוליטית והשתייכות מפלגתית שאינן כפופות לשליטת העיתון יתד נאמן". 
עוד טוענים עורי הדין של 'הפלס' כי גם הטיעון של ציות לרבנים ניתן להפרכה, שכן "למשל, למרות פסק הלכה שלגביו שרר קונצנזוס בקרב כלל הרבנים, לפיו אין לפרסם באתרי אינטרנט חרדיים, לא נמנעתם מלעשות כן. בדומה, למרות פסק הלכה שניתן על ידי גדולי התורה ובראשם גדול הדור הבלתי מעורער בזמנו, הרב אלישיב, לפיו אין להכניס לבית את השבועון 'משפחה' ואין לסייע בידם בכל אופן שהוא, לא היססתם להמרות את פיו ולפרסם מודעות בשבועון זה".
"נכון לעכשיו גישת המשרדים שאליהם נשלחו המכתבים נוטה להתעלמות וחוסר תגובה במטרה שלא להיגרר לתוך הפרובוקציה וכך להעניק ל'הפלס' לגיטימציה", כך לדברי גורם בשוק הפרסום החרדי. גורם נוסף אומר שלא לייחוס כי "נראה שהפלס שחושש מכך שהמשטרה צפויה להגיש נגד בכיריו כתבי אישום מנסה לייצר ספין של הרגע אחרון כדי להסיט את האש מכיוונו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה