תקשורת ומדיה

סקר הדוברים: מי אמין וזמין - ומי אחרון בכל הפרמטרים

לא מעט משרדי ממשלה ויחידות סמך דורגו בסקר הדוברים במגזר הציבורי של תומר אביטל, שאייס מפרסם היום. בחלק ממחלקות הדוברות חייבת להתבצע עבודת חריש עמוקה בכדי לשפר את התפקוד וההתנהלות. אז הנה התוצאות
אלכסנדר כץ |  10
דוברים שלא מגיבים, אחרים שדורשים תעודת לע"מ לפני שמתחילים לדבר איתך, ויש גם את אלה שמגלגלים אחריות לאחרים ועולם לא מקיימים תדרוכים. אייס מפרסם זו הפעם השלישית את סקר דירוג הדוברים במגזר הציבורי, מיזם שהחל לפני 4.5 שנים על ידי תומר אביטל ורותם סלע, ומאז צובר תאוצה.
לפני כמעט שנה פרסמנו את הדירוג הקודם, אליו כבר הצטרף ארגון העיתונאים. השנה המיזם שנועד לייצר שקיפות ביחס לתפקודם של הדוברים ולעודד תחרות ושיפור השירות בכל הקשור למקצועיותם, יעילותם ומידת האתיות שלהם, זוכה גם לתמיכתה של לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ).
אז היום (יום ג') נפרסם את תוצאות הסקר השלישי, שנה לאחר הסקר השני וכ-5 שנים לאחר הראשון. בקיץ שעבר הוטמע הסקר בפעילות של ארגון העיתונאים. יחד עם אביטל, ריכזה את העבודה על הסקר גם ד"ר ענת באלינט, אחראית תחום חופש עיתונות בארגון העיתונאים. לסקר מסייע בהתנדבות גיל פלדמן - יועץ סטטיסטי ומומחה לכתיבה וניתוח של שאלונים, שמטפל בעיבוד הנתונים, ועל כך נתונה לו התודה. את הסקר יוזם ומרכז תומר אביטל.
לקראת סקר הדוברים החדש הצטרפה גם לע"מ בניסוח ובמטודולוגיה. כמו כן הוטמעו הערות הדוברים לגבי הסקר הקודם ובסקר זה יהיה יחס לגודל מערכי הדוברויות. "בעזרת סקרים תקופתיים נוכל לא רק להשוות בין הדוברים אלא גם להשוות בין הביצועים של כל דובר על ציר הזמן ולזהות מגמות שיפור או הרעה", נכתב לחברי ארגון העיתונאים שהוזמנו לענות על הסקר.
בסך הכל התקבלו בסקר הנוכחי 202 דירוגים עבור 43 משרדים ויחידות סמך, מדובר על ירידה קלה מ-212 דירוגים שהתקבלו בשנה שעברה. 55% מהמדרגים השנה היו עיתונאים ו-45% עיתונאיות. הגיל הממוצע הוא 41 עם ותק של כ-15 שנים במקצוע ו-7 שנים מול המשרד אותו בחר העיתונאי לדרג.
חשוב להדגיש: הכתבים דירגו כל משרד לפי סולם בין גרוע מאד לטוב מאד לפי שלל קריטריונים. אין משמעות לגודל המשרד ו/או מחלקת הדוברות לבין הדירוג. כמו כן, העיתונאים נשאלו לגבי עשרות משרדי ממשלה ויחידות סמך ואנחנו מפרסמים רק את התוצאות לגבי אלו שהתקבלו יותר מ-5 דירוגים לגביהם של עיתונאים שמסקרים את התחום עליהם אותם משרדים ויחידות אחראיים.
הנתונים הבאים מציגים את המשרדים להם היו 5 מדרגים ויותר בכל תחום
-הציון הגבוה ביותר: רשות העתיקות.
-הציון הנמוך ביותר: משרד התחבורה ובטיחות בדרכים

-הציון הגבוה ביותר: רשות העתיקות
-הציון הנמוך ביותר: משרד התחבורה ובטיחות בדרכים

-הציון הגבוה ביותר: רשות העתיקות
-הציון הנמוך ביותר: משרד התחבורה ובטיחות בדרכים

-הציון הגבוה ביותר: משרד החקלאות ופיתוח הכפר
-הציון הנמוך ביותר: משרד התחבורה ובטיחות בדרכים

-הציון הגבוה ביותר: רשות העתיקות
-הציון הנמוך ביותר: משרד התחבורה ובטיחות בדרכים ומשרד ראש הממשלה

-הציון הגבוה ביותר: רשות העתיקות
-הציון הנמוך ביותר: משרד התחבורה ובטיחות בדרכים

-מחלקת הדוברות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר מקפידה הכי הרבה על עיסוק בנושאים מקצועיים בלבד
-מחלקת הדוברות של משרד התחבורה ובטיחות בדרכים מקפידה על הנושא הכי פחות

-מחלקת הדוברות של רשות העתיקות מקפידה הכי הרבה לפרסם כל דבר שיש בו עניין לציבור
-הדוברות של משרד התחבורה ובטיחות בדרכים מקפיד על כך הכי פחות

-מחלקת הדוברות של רשות העתיקות נוהגת הכי הרבה באופן שוויוני
-הדוברות של משרד התחבורה ובטיחות בדרכים נוהגת באופן הכי פחות שוויוני

-הדוברות של רשות העתיקות נוהגת בכבוד ובהוגנות כלפי העיתונאים ברמה הכי גבוהה
-הציון הכי נמוך בהיבט זה הוא של דוברות משרד התחבורה ובטיחות בדרכים
בסקר גם נבחנה השפעת הפנייה שלא לצורך לחוק חופש המידע. 13% מהמשיבים דיווחו כי הפנו אותם שלא לצורך לחוק חופש המידע, בעוד שרוב גדול של 87% מהמשיבים דיווחו כי הם לא הופנו. נתון מעודד. 

עורכי סקר הדוברים מזכירים כי "על מערכי הדוברות לדעת כי הפנייה שלא לצורך לחוק חופש המידע פוגעת בציון שביעות הרצון. משיבים שדיווחו כי לא הפנו אותם לחוק (ציון 3.7, ציון טוב) מרוצים הרבה יותר ממשיבים שציינו כי הפנו אותם שלא לצורך לחוק חופש המידע (ציון 3.0, ציון נמוך).
26% מהמשיבים ציינו כי נתקלו מעת לעת בהתנהגות לא ראויה מצד דוברות המשרד. 74% דיווחו כי לא נתקלו מעולם בהתנהגות כזו.

משיבים שלא נתקלו מעולם בהתנהגות לא ראויה מרוצים הרבה יותר (ציון 4.0) ממשיבים שנתקלו לעיתים (ציון 2.9) או בתדירות גבוהה (ציון 2.0).

"מתסכל כשאנשים ששכרם יוצא מכיסנו מתחמקים מתשובות"

לסקר גם התקבלו כ-77 תגובות מילוליות. על דוברת האוצר למשל כתב אחד המדרגים "הדוברת מאד מקצועית, אמינה והגונה", אך אחר ציין: "משרד ממשלתי שנותן בלעדיות לעיתונאים הוא בלתי ראוי". על דובר משרד הבריאות נכתב: "נכנס דובר חדש והדבר ניכר במידת הבקיאות בחומר. לזכותו ייאמר שהוא קצת יותר זמין".
על דוברת משרד הפנים: "יפה שי תמיד עונה במהירות. טורחת לברר ולוודא ואף פנויה להסבר או כיוון אישי טלפונית המקרה הצורך. תמיד באדיבות ונועם".
על הנהלת בתי המשפט כתב אחד העיתונאים שענה על השאלון: "מקצוענים, אדיבים ומספקים שרות ענייני ומהיר". דוברת הרשות לניירות ערך קיבלה גם היא מחמאות. מאידך על דוברות משרד התקשורת נכתב: "הודעות לעיתונות שמנוסחות בצורה מסורבלת שאינה מונגשת לציבור הרחב ואינה לפי הכללים. אוהבת להפנות לגופים אחרים למרות שהדברים באחריותה".
על מבקר המדינה: "תגובות לקוניות". על נציבות שירות המדינה: "משתדלים לא להגיב". על דוברות משרד החקלאות: "הדוברת דפנה לא מצרפת את מכריי שעוסקים בתחום הניו-מדיה ולהם יש חשיפה גבוהה מאד... לוחצת על החזקת תעודת לע"מ, בעוד שמשרדים רבים כבר הפסיקו לבקש זאת. חבל שמקשה".
על דוברות משרד ראש הממשלה כתב עיתונאי: "לא עונים לעניין, לא מקיימים תדרוכים, לא נגישים". אחר הוסיף: "הם שולחים לברר במשרדי ממשלה אחרים בעוד שכולם טוענים שמשרד רה"מ היחידי שיש לו את הנתונים.. לא מקיימים תדרוכים, לא נגישים".
על המשטרה ציין אחד הכתבים כי היא "ממדרת עיתונאים מסוימים". מעניין אם אותו כתב התכוון ליניב קובוביץ', שבדיוק השבוע חשפנו באייס כי הוא עוזב את התחום לטובת הכתב הצבאי בהארץ


תומר אביטל אמר על ממצאי הסקר: "מתסכל כשאנשים ששכרם יוצא מכיסנו מתחמקים ממתן תשובות. מטריף במיוחד כשדוברי משרדי ממשלה – שתפקידם להנגיש את המידע ששייך לנו – מונעים מאתנו גישה. כמובן שלא מעט דוברים עושים עבודה נפלאה ומעוררת השראה. אצל אחרים הידיים כבולות על ידי המנכ"ל או השר. אבל יש גם כאלו שעובדים נגד הציבור, מה שיוצר תמונת מציאות חלקית ומעוותת. כדי להאיר את הפינה הזו יצרנו דירוגים לדוברי הממשלה. המטרה? לשפר את השירות והמידע הניתן לעיתונאים - וכך לציבור הרחב".
לדברי אביטל, "לדוברויות שמדורגות בראש יש הרבה במה להתגאות- ומה ללמד. אבל אני גם מבקש לשבח את דוברות משרד החינוך. אמנם היא דורגה נמוך - אך אנשי הדוברות במשרד החינוך עושים מעל ומעבר ללמוד את הממצאים ולהבין כיצד להשתפר בדירוג הבא - וזה כל הרעיון מאחורי המיזם".
מנהל לע"מ ניצן חן: "דוברי משרדי הממשלה מחויבים במתן שירות אמין, מקצועי ויעיל לעיתונאים שתפקידם לספק מידע לציבור ולייצג את האינטרס הציבורי.  עם זאת, בעידן הדיגטאלי  כשכל בלוגר  או בעל פוסט בפייסבוק רואה עצמו כעיתונאי יש לקבוע אמות מידע ותעדוף במתן המידע  אחרת הדובר  יימצא את עצמו מופעל ומטורטר  24 שעות ולעיתים שלא לצורך".
משה רונן, רכז חופש העיתונות מארגון העיתונאים: "לדוברים ולעיתונאים תפקיד משותף: ליידע את הציבור ולהעביר לו מידע. הסקר נועד להמריץ את  הדוברים לעשות את עבודתם באופן טוב יותר ומהיר יותר. תודה לכל העיתונאים שהשתתפו בסקר. אנו מקווים שבסקר הבא תהיה השתתפות ערה יותר של מדרגים - ותוצאות טובות יותר מבחינת הדוברים".
 
תגובות מהמדורגים בקצוות הסקר

ממשרדי התחבורה וראש הממשלה שדורגו בתחתית הרשימה לא נמסרה תגובה. במשרד החינוך מסרו כי הם לומדים את הממצאים.


 המשרד שבתחתית הרשימה. שר התחבורה ישראל כץ (צילום: ששון תירם)
מהמשטרה שדורגה גם כן בתחתית, נמסר: "משטרת ישראל פועלת כל העת להנגיש לציבור מידע רלוונטי ועדכני, ולשקף את פעילותה לציבור בעיקר באמצעות כלי התקשורת. עובדה היא כי משטרת ישראל היא כיום הגוף הממשלתי שמפיץ הכי הרבה מידע לכלי התקשורת בישראל. מדי שבוע מפיצה דוברות המשטרה לכלי התקשורת השונים מאות הודעות בנושאים מגוונים, תוך איזון מתמיד בין שקיפות המידע וזכות הציבור לדעת לבין ערכים חשובים לא פחות של צנעת הפרט, טובת החקירה ושמירה על שלום הציבור ובטחונו. מתוך הבנת תפקידם וחשיבותם של כלי התקשורת במדינה דמוקרטית, המשטרה פועלת כל העת למתן שירות אמין, אדיב, מקצועי ויעיל לפניות כתבים המסקרים את פעילותה, בכל שעות היממה ובכל ימות השנה. משטרת ישראל תמשיך למסור לציבור מידע רלוונטי, מוסמך ואחראי, הן באמצעות כלי התקשורת והן באמצעות ערוצי הניו מדיה של המשטרה".
דוברת רשות העתיקות יולי שוורץ שדורגה במקום הראשון מסרה: "עתיקות הן החדשות החדשות. אני גאה להשתייך לקבוצה האיכותית של דוברי המגזר הציבורי. מאוד חשוב לנו, ברשות העתיקות, לחבר את הציבור לאוצרות הארץ הזו, ובזכות שיתוף הפעולה המצוין עם העיתונאים אנחנו מצליחים, ביחד, להנגיש את ההיסטוריה ולהגיע לכל בית בישראל ובעולם".
מדוברות בנק ישראל שדורגה גבוה ברשימה נמסר: "אנו גאים על כך שהעיתונאים המסקרים את בנק ישראל רואים בדוברות בנק ישראל תמונת ראי של הבנק  עצמו - גוף המקפיד על סטנדרטים מקצועיים גבוהים, שרואה לנגד עיניו בכל עת את טובת המשק והציבור הרחב אותו הוא משרת. נמשיך לחתור ולהשתפר כדי להסביר את מדיניות הבנק לציבור, דרך כלי התקשורת, בצורה היעילה, המהימנה, והמקצועית ביותר".
וממשרד החקלאות שגם כן דורג בראש הרשימה נאמר: "מרגש לראות את התוצאות, ומחזק את הרצון להמשיך ולשמש כ"משרתת ציבור" שבראש ובראשונה נותנת שירות לציבור הרחב באמצעות כלי התקשרת. בשנים האחרונות הציבור מבין שמשרד החקלאות הוא הרבה יותר מפירות וירקות, ומהווה שחקן מרכזי בתחומים רבים הרלוונטיים לכולנו מזון, צרכנות, בריאות הציבור ועוד ועוד".
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    איפה אפשר למצוא את הדירוג המלא???? (ל"ת)
    אילה 09/2017/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    שמיים וארץ בין דוברי ממשלה למשרדי יחצ
    אלי 09/2017/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    במשרדי ממשלה מרשים לעצמם לזלזל בעיתונאים השכם וערב ולעשות מה שבא להם. במשרדי ממשלה משתינים מהמקפצה והכי עצוב זה כשהם פונים לעיתונאי או נותנים לו ידיעה בלעדית הוא עומד דום. בחברות פרטיות אין דבר כזה לא לענות לפנייה של עיתונאי בתוך דקות, עיתונאי רוצה תגובה מחברה X בתוך כמה רגעים כבר ההנהלה מקבלת עדכון בווטסאפ. פשוט הזייה אחת מהלכת דוברים ממשלתיים והכי עצוב שעוד רבים על הבינוניות הזו במקומות אחרים. הזייה.
    סגור
  • 5.
    מה קורה במשרד התחבורה? (ל"ת)
    מורן 09/2017/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    השוואה בעייתית
    שרית 09/2017/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איך אפשר להשוות בין דוברות רשות העתיקות לבין משטרת ישראל, משרד רוה״מ וכו..? ברור שעיתונאים שחיים מסיפורים, פרשיות, אירועים חריגים יתקשו לקבל זאת מדוברות כמו דוברות המשטרה.. היא הרבה יותר הגנתית ולכן עבודת הדוברות היא הרבה יותר קשה..
    סגור
  • מוסבר בטקסט
    דן 09/2017/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חשוב להדגיש: הכתבים דירגו כל משרד לפי סולם בין גרוע מאד לטוב מאד לפי שלל קריטריונים. אין משמעות לגודל המשרד ו/או מחלקת הדוברות לבין הדירוג. כמו כן, העיתונאים נשאלו לגבי עשרות משרדי ממשלה ויחידות סמך ואנחנו מפרסמים רק את התוצאות לגבי אלו שהתקבלו יותר מ-5 דירוגים לגביהם של עיתונאים שמסקרים את התחום עליהם אותם משרדים ויחידות אחראיים.
    סגור
  • 3.
    מעניין לראות סקר הפוך - דוברים מדרגים את העיתונאים (אנונימי כמובן). (ל"ת)
    בני כהן 09/2017/27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • זה יהיה מעניין- מה אתם אומרים עיתונאים?? (ל"ת)
    יובל 09/2017/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    למה לא נבדק
    למה 09/2017/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המשרד לבטחון פנים הרשות למלחמה בסמים מהגרועים ביותר...
    סגור
  • כל הגורמים נבדקו
    אייל 09/2017/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אבל רק גופים (משרדים ויחידות סמך) להם הצביעו לפחות 5 עיתונאים, נכללו בתוצאות הסופיות.
    סגור
  • 1.
    דובר משרד התחבורה הוא ממצא ארכיאולוגי
    מעבר חציה 09/2017/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אבנר עובדיה שייך בכלל לרשות העתיקות הוא עתיק עוד מימי בר כוכבא והוציא הודעות על רשיון למרכבות. אולי הגיע הזמן לרענן לחדש. הבעיה שעלות ניתוחי הוצאת הלשון תעלה מיליונים. ולכן לא יוזז מתפקידו...דרך אגב הוא מקבל השכר הגבוה ביותר מבין כל הרשימה
    סגור