תקשורת ומדיה

לא רק הרייטינג בעייתי: ירידה בשיח ברשתות סביב 'האח הגדול'

לא בכדי הרייטינג העונה - הראשונה של רשת 13 - נמוך. מבדיקה של חברת Vigo עולה כי השיח בסושייאל סביב 'האח' ירד ב-60% ביחס לתקופה המקבילה בעונה הקודמת
אלכסנדר כץ |  5
האח הגדול, עונה 1, רשת 13 (צילום מסך רשת 13)
הרייטינג הנמוך של האח הגדול מתבטא גם בגזרה חשובה מאד בימינו: השיח ברשתות החברתיות. חברת הניטור ברשתות Vigo בדקה עבור אייס מה הייתה רמת השיח סביב המותג 'האח הגדול', ואיך נאמר זאת בעדינות, המצב לא טוב.
ב-3 השבועות הראשונים של העונה הנוכחית שלראשונה משודרת ברשת 13, נרשמו 13 אלף אזכורים ברשת סביב האח הגדול, ירידה חדה סביב העונה האחרונה ששודרה בקשת, בעידן ערוץ 2. אז מספר האזכורים סביב התכנית עמד באותו פרק זמן על 30 אלף. העונה הקודמת החלה בדצמבר 2016, ובסיומה הוכתר אביחי אוחנה כמנצח. מדובר על ירידה של כמעט 60%. 
העונה השביעית של האח הגדול, ששידורה החל באמצע דצמבר 2015, הניבה שיח ער בהרבה: על פי נתוני Vigo, השיח באותם 3 שבועות ראשונים של העונה בה ניצחה בסיומה שי מיקה יפרח, עמד על 70 אלף. כזכור, מדובר על עונה בה כיכב גם שי חי, עם תופעת הסושייאל "צבא האמת של שי חי".
לצד הירידה בחשיפה, יש לציין כי בעמודי הפייסבוק והאינסטגרם של 'האח הגדול' של רשת, ישנן 7-8 מיליון חשיפות מדי יום המעוררות שיח רב ברשת. החשיפה באינסטגרם עלתה בצורה משמעותית על פני פייסבוק, במסגרת מגמה עולמית של פייסבוק ושינוי האלגוריתם כך שהגולשים יחשפו יותר לחבריהם ופחות לעמודים מסחריים. גורמים בעולמות הדיגיטל מסבירים כי השיח ברשת באופן כללי קטן עם הזמן, ורוב השיח מתרחש בקבוצות – כך שחברות כמו Vigo ו-באזילה אינן מנטרות את השיח בקבוצות אלו.
הרייטינג הפושר עד נמוך של התכנית, הושפע מאד מהשיח החלש סביב התכנית. על פי הוועדה למדרוג בטלוויזיה, ב-7 הפרקים הראשונים של העונה הרייטינג עמד על 20.5% במגזר היהודי, כשמספר הצופים בכלל האוכלוסייה עמד על 574 אלף איש. הנתון הזה של 20.5% מתעתע – כי בפועל 2 פרקי ההשקה רשמו 29.2% ו-26.2%, ומאז הרייטינג ירד ל-16.5%-18%. ובסופו של דבר, ההכנסה המסחרית של התכנית היא נגזרת של הרייטינג - כאשר החשש הגדול ביותר ברשת 13 הוא לסיים את העונה עם גרעון גדול – שעשוי להגיע למיליונים רבים של שקלים, שיתווספו להפסדים שסופגים כל ערוצי הטלוויזיה המסחריים, בעיקר מאז הפיצול של ערוץ 2 והתווספותו של ערוץ מסחרי נוסף.
לפיצול בערוץ 2 יש השפעה על הרייטינג הנמוך יותר מהעונות הקודמות, וגם על השיח סביב התכנית, כשעל המסך ישנן אלטרנטיבות חזקות כמו ארץ נהדרת, שכבר הספיקה לנצח לפני כשבועיים את 'האח', ולהיות צמודה אליה בשבוע שעבר בפער של כנקודת רייטינג.
הפקת התכנית שנאלצת מספר פעמים בשבוע לקבל לסמארטפון את נתוני הרייטינג החלשים, ספגה זעזוע נוסף ברביעי שעבר עם עזיבתה של העורכת הראשית רווית ליאור-מנדל, מי שחתומה על העונה הנוכחית יותר מכולם, וזו שנכנסה לנעליים של יורם זק, שערך את התכנית כשזו שודרה בקשת. הסיבה המרכזית היא נתוני הרייטינג הבעייתיים שהניבו אכזבה ברשת 13, לצד בעיות בכוח האדם בעבודה על עריכת התכנית. ליאור-מנדל אף כתבה זאת בהודעת וואטסאפ ששלחה לגורמים: "הודעתי כבר פני יומיים (יום ב, א"כ) שלא אוכל להמשיך לבד בלי פתרונות ארגוניים ראויים. לצערי לא צלחו הניסיונות, לא ראיתי איך ניתן להמשיך מקצועית ופיזית. מה גם שהתוצאה לא תמיד הניבה את מה שטוב וראוי בעיניי מקצועית".
מנכ"ל Vigo רביב טל אומר כי "היקף העניין ב'אח הגדול' ברשתות החברתיות יורד גם בלי קשר למהות הזכיינית. יחד עם זאת, נראה שהזכיינית החדשה משקיעה פחות בזירות שבעונות הקודמות היוו את מוקד השיח, ומשקיעה פחות בקידום המותג. לדוגמה - קבוצת הפייסבוק 'האח הגדול – הקבוצה הרשמית', פורום 4Girls, העמוד של חנוך דאום, עמוד Status4Me ועוד. הירידה בהתעסקות במתמודדים וברכילויות בערוצים הדיגיטליים מובילה לירידה בעניין הציבורי באופן משמעותי".
אולם טל מציין גם כי "צריך לראות את התמונה המלאה, לפיה התענית מאבדת עניין מעונה לעונה ואינה מייצרת את היקף השיח שייצרה בעבר".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    קשת הטלוייזיה של ישראל (ל"ת)
    גולם בורחים מרשת 05/2018/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    אני דווקא צופה קבועה בתוכנית העונה!
    אפרת 05/2018/28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מאד אוהבת לצפות ולעקוב..
    סגור
  • 3.
    הפסקות שידור
    גל 05/2018/28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    יש יותר מידי הפסקות שידור . כל פעם שמתחיל להיות אקשן שמים לנו את תחתית הבריכה כך שממש אין טעם לשלם כסף על שעמום כזה.
    סגור
  • 2.
    דיירים
    לוי דוד 05/2018/27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    פשוט מאוד הכניסו דיירים ממש לא מענינים כדי להציל את העונה בזו צריך לעשות מידי הדחה של שלישיה ולהכניס 4 דיירים חדשים מענינים ואחד דחוף ימני קצוני
    סגור
  • 1.
    מי ליהק מתמודדים רדודים ומשעממים כל כך
    רשת שיט 05/2018/27
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הציבור לא רואה כי משעמם לו.נקודה.
    סגור