תקשורת ומדיה

הסכם קיבוצי ראשון בוואלה: הטבות כלכליות ותקנון אתיקה

על רקע פרשת וואלה, נחתם הסכם שמעניק הטבות לעובדים על בסיס ותק, שכר מינימום גבוה מהחוק, תקופת השתפרות לפני פיטורים ואימוץ תקנון האתיקה של מועצת העיתונות
אלכסנדר כץ |  2
בית וואלה (צילום מערכת אייס)
אחרי תקופה ארוכה של משא ומתן, הנהלת וואלה - אחד מ-2 האתרים הגדולים בישראל, חתמה על הסכם קיבוצי ראשון לתקופה של 3 שנים עם עובדיה, באמצעות ארגון העיתונאים. ההסכם שנחתם כולל שורה של סעיפים שמשפרים את תנאי ההעסקה ואת היציבות התעסוקתית, ולצד זה הוא לא פוגע בשום הטבה קיימת וכל עובד משמר למעשה את כל יתר תנאי ההעסקה שלו שאינם זוכים להתייחסות בהסכם, ובתוך זאת גם על שכרו האישי.
אז מה כולל ההסכם החדש? נקבע שכר מינימום גבוה מהחוק בהסכם שמסדיר שכר לכל תפקיד במערכת העיתונאית. שכר המינימום בכל תפקיד עולה ב-10% לעובדים עם ותק של מעל 3 שנים, וב-10% נוספים לעובדים עם ותק של 5 שנים ומעלה. לדוגמה: שכרו של כתב עם ותק של 5 שנים לא יפחת מ-7,800 שקלים, שכרו של עורך עם ותק של 5 שנים – לפחות 7,200 שקלים ושכרו של צלם עם ותק זהה – מינימום 9,000 שקלים בחודש. בארגון העיתונאים אומרים כי מדובר בטבלה שתמנע שחיקה של שכר במערכת וואלה ואף תוביל להעלאות שכר אצל העיתונאים שנמצאים בתחתית סולם השכר בכל אחד מהתפקידים. בנוסף, עובדי החברה יקבלו עדיפות בגישה לתפקידים שמתפנים במערכת.
תקופת השתפרות לפני פיטורים: במקרה בו ההנהלה שוקלת את סיום העסקתו של עובד מסיבות של אי התאמה, יקבל העובד תקופת השתפרות. עובד בוותק של בין שנתיים ל-5 שנים יקבל תקופת השתפרות של 30 יום. עובד בוותק של 5 שנים ומעלה יקבל תקופת השתפרות בת 60 יום. עובד שישתפר בתקופה בהתאם לדרישות ההנהלה יהיה מוגן מפיטורים.
בנוסף עיתונאי שיידרש להיות בכוננות יהיה זכאי לקבל מנוחת פיצוי מגובה שליש משעות הכוננות שביצע בפועל. לדוגמה: על כוננות של 24 שעות יקבל העובד 8 שעות מנוחה, שלמעשה שוות ליום חופשה. אם עיתונאי בכוננות הוקפץ להגיע למערכת, אז בנוסף למנוחת הפיצוי על שעות הכוננות, הוא גם יקבל תשלום בגין עבודתו בפועל. 
לעיתונאים עם ותק של עד 5 שנים יינתן יום חופש נוסף מעל לקבוע בחוק. לבעלי ותק של 5 שנים ומעלה יינתנו 2 ימי חופש נוספים מעבר למה שנקבע בחוק.  בנוסף יינתנו ימי חופשה באירועים מיוחדים לרגל נישואים, בעת לידה, ברית מילה/בריתה ועוד, ואילו ימי מחלה בשיעור של 100% יינתנו החל מיום המחלה הראשון, כאשר כל עובד יוכל לנצל 10 ימי מחלה לצורך טיפול בילד חולה, במקום 8 שנותן החוק.
עובד בוותק של שנתיים ומעלה יקבל קרן השתלמות שאליה יופקדו 2.5% מצד המעסיק. לעובד בוותק של 5 שנים ומעלה יופקדו 5% מצד המעסיק.  בנוסף, באירועים משפחתיים ואישיים יקבלו העובדים שי מהחברה בשווי שלא יפחת מ-150 שקלים. כמו כן כל עיתונאי יהיה זכאי אחת לשנה לצאת ליום השתלמות שייחשב כיום עבודה בשכר.
בנוסף לתנאי העסקה, הנהלת וואלה התחייבה לפעול בהתאם לתקנון האתיקה של מועצת העיתונות. מדובר בהישג שהופך את האתיקה העיתונאית להוראות בעלות מעמד משפטי מחייב ומחזק את החופש העיתונאי במערכת וואלה. כזכור, בשבוע שעבר אימץ גלובס תקנון אתיקה עצמאי הנוגע לסיקור הליכים פליליים שעיקרו התייחסות לחשודים כאל חפים מפשע עד שלא תוכח אשמתם.
ההסכם הזה מגיע על רקע הסערה בוואלה – בין היתר עם חקירת תיק 4000 במסגרתו נטען כי האתר העניק סיקור מלטף לראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, וזאת בשל הקשרים החבריים בין בעלי בזק ו-וואלה שאול אלוביץ' לבני הזוג נתניהו.  כזכור, במהלך עדותו של מנכ"ל וואלה אילן ישועה, עלה כי ישועה הקליט שיחות שניהל על אלוביץ' בכל הנוגע להתנהלות בוואלה. על פי הערכות, ישועה צפוי לעזוב את וואלה עד סוף השנה, למרות שבזק פרסמה הודעת הכחשה נחרצת לנושא. עורך וואלה אבירם אלעד - ששמו עלה בתיק 4000 כמי שאלוביץ' דרש לפטרו בשל הסיקור של בני הזוג נתניהו – הודיע לאחרונה על עזיבת האתר.
כעת מוסר מנכ"ל וואלה ישועה כי הוא מברך את העיתונאים בוואלה ואת ארגון העיתונאים של ההסתדרות על חתימת ההסכם "ועל משא ומתן שנוהל תוך אחריות והוגנות וללא כל משבר ביחסי העבודה ובהתנהלות החברה". לדבריו, "לצד טיפוח זכויות העובדים, שומר ההסכם על סמכויות הניהול המלאות בידי ההנהלה ומבטיח את יציבות החברה והגמישות הניהולית הנדרשת גם בהקשר לתהליך המכירה בו מצויה כרגע החברה. הכללת תקנון אתיקה מקצועית  בהסכם מבטיחה חופש עיתונאי ואת עצמאות המערכת ומחזקת את החברה".
בוועד וואלה נמסר כי "לקראת העתיד המאתגר שעוד נכון לנו, אנחנו שמחים מאוד שהגענו להסכמות עם הנהלת החברה. הבסיס של כל חברה הוא ההון האנושי שלה, וכעיתונאים בעלי עין ביקורתית על המתרחש במדינה ובכלל – אנחנו מאמינים שכלי תקשורת צריך להוות דוגמה ליחסי עבודה תקינים, ואנחנו גאים שההסכם משקף את אותה אמונה. ההסכם שנחתם היום מהווה אבן דרך ובסיס לנאמנות בין הנהלת החברה והעובדים, וכולנו תקווה שהכללת פרק האתיקה של מועצת העיתונות בהסכם מהווה הוכחה לנאמנות של אתר וואלה כלפי הגולשים שלו".
המשא ומתן לווה על ידי היועצים המשפטיים של ארגון העיתונאים, עורכי הדין אמיר בשה וד"ר מורן סבוראי. את החברה ליוו עורכי הדין אוהד גלעדי ושירלי רזניק האוזר ממשרד נחום פינברג ושות'.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מאוחר מדי. הרבה כשרונות ברחו או הועזבו
    ג. 09/2018/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אבל טוב שאבירם אלעד בחוץ.
    סגור
  • 1.
    רק בוואלה עורך מרוויח פחות מכתב
    דלית 09/2018/12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בגלל זה ככה נראה התוכן
    סגור