תקשורת ומדיה

הקנס בדרך? פייסבוק לא משנה נהלים והאיחוד האירופי זועם

האיחוד האירופי הציב בפני פייסבוק אולטימטום עד לתום שנת 2018. במידה והחברה לא תבצע את השינויים הנדרשים יופעלו כנגדה סנקציות
משה בנימין | 
ענקית הסושיאל פייסבוק לא לומדת את הלקח, כך מסתבר. למרות דליפות המידע בפרשת קיימברידג' אנליטיקה, שהובילו את המייסד מארק צוקרברג להעיד בפני הסנאט, החברה טרם יישרה קו עם נהלי האיחוד האירופי ועשויה לשלם על כך בסנקציות, וכשמדובר באיחוד האירופי לא מדובר באיומי סרק כפי שיכולה להעיד על כך גוגל ואפילו פייסבוק בעצמה.
7 חודשים לאחר ש-ורה יורובה (Věra Jourová), הממונה על צדק, צרכנות ושוויון מגדרי מטעם האיחוד, דרשה מפייסבוק לשנות נהלים בהתאם לדרישות האירופיות בענייני שקיפות מידע, תנאי השימוש (הסרה או חסימה של תוכן וכו') בפני הגולשים, החברה לא עשתה זאת.
על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, יורובה אמרה: "למרות שפייסבוק התחייבה לבצע את השינויים עד חודש דצמבר, זה נגרר זמן רב וסבלנותי פקעה". יורובה ציינה כי חברה נוספת - airbnb - שהתבקשה לבצע שינויים הנוגעים למידע (מחירים) ועוד המוצג לגולשים, עשתה זאת לאחר שנתבקשה לפני 3 חודשים. יורובה הציבה בפני פייסבוק אולטימטום עד לסוף שנת 2018, לפיו במידה ולא תעמוד בדרישות, היא תדרוש כי האיחוד האירופי יפעיל סנקציות כנגדה. 
הגישה האירופאית כלפי תאגידי הענק האינטרנטיים כגון גוגל ופייסבוק הייתה חשדנית ודקדקנית מאז ומתמיד. רק ביולי האחרון גוגל ספגה קנס של 5 מיליארד דולר מהאיחוד האירופי לאחר שהואשמה בפגיעה בתחרות וניצול לרעה של כוחה המושג באמצעות מערכת ההפעלה אנדרואיד המותקנת על כ-80% מהמכשירים הסלולריים בעולם. עוד לפני כן, ב-2017 החברה כבר ספגה קנס של כ-2.7 מליארד דולר מהאיחוד האירופי בגין הטיית תוצאות במנוע החיפוש של גוגל לטובת השירותים אותם היא מציעה. על קנסות אלו יש להוסיף קנסות עבר (110 מיליון אירו) שהאיחוד השית על פייסבוק על רקע רכישת וואטסאפ ופרשת קיימברידג' אנליטיקה שרק הוסיף שמן למדורה. 
זכוכית המגדלת שהונחה על תאגידי הענק האינטרנטיים הגיעה לאחרונה גם לישראל. לפני כשבוע רשות ההגבלים העסקיים פרסמה קול קורא לקבלת התייחסויות מהציבור בנוגע להיבטי תחרות של כלכלת האינטרנט. במסמך עצמו מפורטים שמותיהן של החברות המרכזיות - ענקיות האינטרנט - שאליהן המסמך מכוון: גוגל, אמאזון, פייסבוק, אפל ואחרות. פרסום הקול הקורא מגיע כהכנה לקראת מחקר שמתכננת הרשות בעניין ההשלכות של סוגיות מרכזיות בתחום המקוון על התחרות במשק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה