תקשורת ומדיה

המהלך של גלובס: בוחן הקמת "בית ספר" לתקשורת

אחרי שאימץ קוד אתי ונוהל לסיקור חשודים בפלילים, וקלט לתוכו את מערכת בדיקת העובדות המשרוקית, מכוונים בגלובס גם לחינוך מקצועי והקניית יסודות עיתונות יחד עם גל גבאי
אלכסנדר כץ |  9
בניין גלובס בראשון לציון (צילום מערכת אייס)
האם גלובס רוצה "כותרת" משלו? לאייס נודע כי היומון הכלכלי בוחן אפשרות להקים מעין בית ספר ומרכז הכשרות למקצועות התקשורת והעיתונות, כשבפרויקט זה מעורבת גם העיתונאית גל גבאי, אך לא ברור באיזו פונקציה. בשל זה הפרויקט נמצא בבדיקה.
גלובס החיל עליו בשנה האחרונה כללי אתיקה חדשים, ובשבועות האחרונים גם לעבוד עם פרויקט המשרוקית, כשהכיוון ברור: ניסיון ליישם מהלך לתקשורת הוגנת יותר, אבל גם כזו שמבקרת את המסוקרים ובוחנת את אמינות דבריהם. ההתנהלות הזאת מגיעה על רקע הירידה הכמעט קבועה באמון הציבור בתקשורת, פרשיות בזק-אלוביץ' (תיק 4,000) ונתניהו-מוזס (תיק 2,000), והביקורת התקשורתית על העיתונים וחברות החדשות.
בחודש יוני 2018 גיבש העיתון כללי אתיקה חדשים שנוסחו על ידי ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר. "כללי האתיקה שבקוד מיועדים לחזק את הספקנות העצמית של עיתונאי גלובס, לפצות על ההטיות האנושיות שלהם ולהוביל לשיפור יכולת ההגנה העצמית שלהם מפני שפע הגורמים העלולים להטעות אותם", הסבירה ד"ר שוורץ-אלטשולר בטור שפרסמה. "לא פחות, לחזק את זכותם להגנה חיצונית, הן בתוך המערכת, הן בעימות עם גופים חיצוניים, מסוקרים ואחרים".
בחודש ספטמבר פרסם העיתון נוהל חדש לסיקור הליכים פליליים שעיקרו התייחסות לחשודים כאל חפים מפשע עד שלא תוכח אשמתם. עורכת גלובס נעמה סיקולר אמרה בזמנו כי "במסגרת הזו אנו מחילים על עצמנו רגולציה עצמית ביחס לכל פרסום בכל הפלטפורמות של גלובס, ב-3 היבטים: פרסום תמונות חשודים, הדגשת הססטוס החקירתי בכל פרסום, לרבות חזקת החפות, ועדכון בדיעבד של ידיעות אודות חשדות בפלילים, כאשר לימים השתכלל בהם זיכוי או סגירת תיק מחוסר אשמה. אנו מבקשים לעשות זאת בנוהל מסודר ושקוף שהופץ היום לכל עובדי גלובס... מטרת הנוהל היא לייצר כללי טיפול אחידים לגבי כל אדם ולהעניק אמות מידה שוויוניות לטיפול בכל פנייה אלינו".
ואילו לפני 3 שבועות קלט גלובס לתוכו את פעילות מערכת בדיקת העובדות הישראלית 'המשרוקית', במסגרתו בכל יום חברי המערכת סורקים את כלי התקשורת והמדיה החברתית בחיפוש אחר אמירות עובדתיות של אישי ציבור - וכל אמירה שכזו זוכה לתחקיר מעמיק בעזרת מקורות מידע גלויים והתייעצות עם מומחים. לאחר השלמת התחקיר מקבלת כל אמירה ציון אחד מבין שישה: נכון, נכון ברובו, מטעה, חצי נכון, לא נכון ברובו ולא נכון. גלובס הוא כלי התקשורת הראשון בישראל עם מערכת פקטצ'קינג (Fact Checking) עצמאית. יו"ר גלובס אלונה בראון הסבירה כי המהלך הזה הוא חלק בלתי נפרד מהשבת אמון הציבור בתקשורת הישראלית ככלל והרחבת מעגלי ההשפעה של גלובס בפרט. לדבריה, המהלך עם 'המשרוקית' "היא אבן דרך נוספת המצטרפת לסדרה של מהלכים בהם, כינון קוד אתי, פרסום דוח אמון, הדגשת חזקת החפות, גיוון המיוצגים בוועידות וכנסי העיתון, ועוד".
מגלובס נמסר שהוא "בוחן הקמת מרכז הכשרות בתקשורת ועיתונות". את תגובתה של גל גבאי לא ניתן היה להשיג למרות ניסיונות חוזרים ונשנים.
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    בלוק
    גוליבר 02/2019/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    קוד אמון, דוח אתי, ועכשיו הן רוצות ללמד את התקשורת איך מייצרים עיתונאים מזויפים. מלכת הפייק ניוז מקימה בית ספר לתקשורת. העיתון שלה בהפסדי עתק ללא שום אופק כלכלי. אבל תנו לה לעסוק בעוד יחצנות ריקה מתוכן. שתקח את המשרוקית שלה ותלך הבייתה לפתוח גן ילדים.
    סגור
  • 8.
    גל עכור
    גבאי 02/2019/23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לכי הבייתה הרסת את גלובס
    סגור
  • 7.
    גילגל
    גיל 02/2019/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שמתי שבקרוב הדפקטיות גם ממציאות את הגלגל
    סגור
  • 6.
    די לכי הביתה את לא רלוונטית
    גל גבאי מיצתה עצמה 02/2019/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה לך ולבית ספר לתקשורת? מתי בפעם האחרונה עשית כתבה על מצב העיתונאים בישראל ושכרם. את שהרווחת פרוטות בתחילת דרכך הפכת את עורך לטובת הכסף הגדול.
    סגור
  • 5.
    אמן (ל"ת)
    הרב 02/2019/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    איזה שטויות, שישתדלו לעשות עיתונות טובה ולא חנפנית
    נו באמת 02/2019/19
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לא אחת הם מתלקקים ומתחנפים לבעלי שררה, פוליטיים ועסקיים, בצורה מביכה. שישתדלו לעשות עיתונות טובה ולא חנפנית במקום להתעסק בשטויות לא רלוונטיות
    סגור
  • 3.
    מי ייסגר קודם בית הספר או גלובס? העסק מפסיד מליונים (ל"ת)
    אומללי אלונה 02/2019/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 2.
    כן, להכשיר עוד עובדי שכר מינימום שיפוטרו כמעט תמיד (ל"ת)
    וודוורד ברנסטין 02/2019/19
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 1.
    הם מיישמים את הקוד האתי על ביבי
    ראובן 02/2019/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ובהקפדה. מבחינתם ראש הממשלה הוא לא יותר מאדם שהמשטרה מתנכלת לו ולכן חזקת החפות מוחקת ביקורת. ואף מילה על ציפורי
    סגור