תקשורת ומדיה

אם הוועדה למדרוג לא תכריע - קנטאר תמדוד רייטינג עוד שנה

ביום ראשון הקרוב תעלה שוב להצבעה הצעותיהן של קנטאר מדיה ונילסן להפעלת המדידה החדשה, שתכלול גם צפייה בדיגיטל. מה ההצעות כוללות?
אלכסנדר כץ | 
טלוויזיה מול דיגיטל (צילום iStock)
הוועדה למדרוג צריכה להכריע עד יום ראשון הבא לגבי זהותה של החברה שתזכה במכרז להפעלת המדידה החדשה, קאנטר מדיה או נילסן. ואולם, אם לא תהיה תמימות דעים בין חברות הוועדה ולמעשה לא תגענה 2 החברות הגדולות בוועדה - קשת 12 ורשת 13 - לכדי הסכמה, אזי קנטאר תמשיך להפעיל את המדידה לפחות עוד שנה, ואז צפויה להתקיים שוב הצבעה בנושא.
הוועדה מורכבת מנציגים קשת 12, רשת 13, ערוץ 9, הלא TV, ערוץ 24, תאגיד השידור כאן (כאן 11 וחינוכית 23), איגוד הפרסום, איגוד השיווק והרשות השנייה. המדידה הנוכחית שמתקיימת מ-1999, החלה עם דגימה של כ-580 בתי אב וגדלה בשנים האחרונות ל-700 בתי אב, אבל היא לא יודעת לדגום צפייה בפלטפורמות דיגיטליות וחברתיות, כלים חשובים מאד בהתנהלות של חלק מהחברים בה. חלק לא קטן מהישראלים צופים בשידורים באמצעות סמארטופונים, טאבלטים ומחשבים שאינם נדגמים. גם הרשתות החברתיות עדיין לא נדגמות, למרות שפעילות שידורית נרחבת של הגופים המשדרים מבוצעת דרכן.
כבר בחודש יוני ניצבו נילסן וקנטאר מדיה, 2 חברות ענק בינ"ל, על קו הגמר ואולם בהצבעה בוועדה למדרוג נרשם תיקו, כאשר בין 2 החברות הגדולות בוועדה, קשת ורשת, נרשמו חילוקי דעות: קשת תומכת בהמשך עבודתה של קנטאר, ואילו רשת מעוניינת בנילסן.
ביום חמישי האחרון תוכננה להתקיים ישיבה מיוחדת של הוועדה, ואולם מנכ"ל ועדת המדרוג הנכנס רוני ארן, שהבין כי אין הסכמה בין חברות הוועדה לגבי זהות החברה הזוכה, החליט לדחות את הישיבה ב-10 ימים.
 
למעשה, ההצעות של 2 החברות דומות יחסית במורכבותם ובעלויות התפעול שלהן, שעומדות על כ-100 מיליון שקלים לתקופה של 10 שנים. 2 החברות מציעות למעשה המשך הפעלת המדידה בקרב 700 בתי אב (שהם כ-2,300 יחידים, א"כ), עליהם יתווסף רכיב חדש שיבצע מדידה של המכשירים החכמים של אותם יחידים (כגון טלפון נייד, אייפד ומחשב, א"כ), באמצעות הראוטר הביתי.
כמו כן, באמצעות הטמעת קוד מיוחד באתרי האינטרנט של הערוצים החברים בוועדה, אפשר יהיה לקבל מידע מדויק על מספר הצופים, וזאת בניגוד לפאנל של 700 בתי האב ו-2,300 האנשים, שהם מדגם מייצג של החברה הישראלית. מאידך, נראה כי בוועדת המדרוג ידחו בשלב זה רכיב נוסף שהציעו 2 החברות המתמודדות (אם שינויים כאלה ואחרים בין הצעה להצעה) שבבסיסו מציע להקים פאנל צופים בדיגיטל, שיכלול כמה אלפי משתמשים. 
הוועדה למדרוג סובלת בשנה האחרונה מקיטון במספר חבריה - למשל בשל פרישתו של ערוץ 20, מיזוגה של החינוכית בתאגיד השידור, והמיזוג בין רשת לערוץ עשר. בנוסף חילוקי דעות עם הרשות השנייה עשוי להוביל לפרישת הרשות מהוועדה למדרוג. על כל אלה יש לזכור כי תאגיד השידור הציבורי כאן החליט לפרוש מהוועדה, כאשר במוקד ההחלטה - הדרישה של כאן למדוד צפייה גם ביוטיוב, באמצעותו כאן משדר את תכניו בדיגיטל. ואולם הערכות גורסות כי מדידה של יוטיוב יחייב גם את שילובה של גוגל (הבעלים של יוטיוב) כחברת ועדת המדרוג, והדבר מעורר חשש בקרב חברי הוועדה מפני חשיפת כל המידע הנמדד, בפניה של ענקית האינטרנט, שיצרה תחרות קשה ואכזרית מול ערוצי הטלוויזיה ושוק הפרסום המסורתי. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה