תקשורת ומדיה

"כמו גנבים בלילה": עובדי חדשות 13 נאבקים בקיצוצים הצפויים

ארגון העיתונאים שיגר מכתב לדירקטוריון רשת ודרש ממנו לסגת מכוונתו להתכנס לדיון על קיצוצי חברת החדשות, בטרם המועד הנקבע על ידי בית המשפט. בתוך כך הוקפאו נסיונות עיצומים של עובדי חדשות 13

עינת שחק |  5
קיצוצים בחדשות 13 (צילום לוגו, freepik)
המתיחות בין עובדי חברת חדשות 13 לרשת עולה מדרגה: עובדי חברת חדשות 13 תכננו לצאת בעיצומים במהלך שידורי היום (ה') במסגרתם לא ישתפו פעולה עם משדרים וקידומי תוכניות אותם חברת חדשות 13 אינה מפיקה. רשת עתרה לבית הדין לענייני עבודה, ובית המשפט קבע על הקפאת העיצומים עד לדיון דחוף שיתקיים הבוקר בנושא. 
בתוך כך, על רקע ישיבת דירקטוריון רשת שצפויה להתכנס מחר (ו') ולדון בקיצוצים בחברת החדשות, ארגון העיתונאים בשם ועד עובדי חדשות 13 שיגר הבוקר מכתב לחברי דירקטוריון רשת, ובו דרישה לסגת מהחלטות על הקיצוצים, שכן הדיונים מהווים הפרה של הסכמות בין הצדדים שנקבעו בבית הדין לענייני עבודה.
"כידוע ל״רשת 13״ היטב, בית הדין האזורי לעבודה בת״א-יפו קבע כי אסור לחברה לפעול לפיטורי עובדים ו/או לפגוע בדרך כלשהי בזכויותיהם עד להצגת פרטי תכנית ההתייעלות לנציגות העובדים ב-17.5.2020, מועד שנקבה בו הנהלת החברה והוסכם בין הצדדים...כל ניסיון לבצע קיצוצים בחברת החדשות עוד קודם לכן וללא קיום מו"מ עם נציגות העובדים, הוא חסר תום לב ונוגד לחלוטין את ההסכמות", נכתב.
בהמשך, הביע הארגון תדהמה מכך שגילה באמצעות התקשורת על כוונת הדירקטוריון להתכנס ביום שישי לדיון בקיצוצים "כגנב בלילה", לשון המכתב, וזאת לצורך קבלת החלטות קונקרטיות על הקיצוצים הצפויים. 
בנוסף, טוען הארגון כי רשת מנסה לנצל את המשבר הנוכחי לצורך צמצומים: ״הניסיון להלביש את המהלך בלבוש דחוק ושקרי הנוגע ל"משבר וירוס הקורונה" לא יצלח וגם אינו יכול להתקבל כאמין. כלי תקשורת חדשותיים בארץ עובדים בהיקף גבוה דווקא בתקופה זו, שכן "משבר וירוס הקורונה" והמשבר הפוליטי בארץ מייצרים חדשות רבות ביותר. באף כלי תקשורת חדשותי אחר לא פוטרו עובדים, גם לא עובד אחד, והמדובר בלא יותר מניסיון שקוף ואסור לנסות "להלביש" על המשבר רצון אסור לפגוע בזכויות העובדים, במעמדם, במטה לחמם".
"חברת החדשות, הנמצאת בבעלותה המלאה של ״רשת״, חתומה על הסכם קיבוצי עם ארגון העיתונאים והוועד, האוסר עליה לבצע פיטורי צמצום באופן גורף עד סוף יולי 2020. משכך, קבלת ההחלטה שתגרום לפיטורים בחברה, ע״י דירקטוריון ״רשת״, עלולה לעלות כדי עוולה חמורה של גרם הפרת חוזה״, נטען. 
כזכור, בין עובדי חברת החדשות לרשת קיים סכסוך עבודה על רקע כוונות רשת לקצץ כמחצית מעובדי חברת החדשות. זאת, למרות הסכם קיבוצי שנחתם בין הצדדים בפברואר ובמסגרתו הוסכם כי רשת לא תבצע צעדי קיצוצים עד ליולי השנה. 
ואולם, למרות ההסכם עובדי שתי תוכניות של חברת החדשות הוצאו לחל"ת – "מהדורת חמש עם יעקב אילון", ו"חדשות היום עם אלי ומירי". על כן, פנה ועד עובדי חדשות 13 באמצעות עו"ד מורן סבוראי המייצגת את ארגון העיתונאים, לבית הדין לענייני עבודה, בו הושגו הסכמות על ניהול משא ומתן בין הנהלת רשת לעובדי חדשות 13 עד למועדים קבועים.   
בהתאם להחלטה זו, בתחילת השבוע התקיימה פגישה סוערת בין חברי ועד העובדים, ארגון העיתונאים והנהלת רשת. בפגישה נכחו מנכ"ל רשת, אבי בן טל, מנכ"ל חברת החדשות ישראל טוויטו וסמנכ"ל משאבי אנוש עידו איינבינדר.
בן טל הציג את כוונתו לקצץ קיצוץ של 40%-50% מתקציב חברת החדשות בשל המצב הכלכלי הקשה של רשת, אם כי בפגישה לא הוצג על ידו נתון כלכלי קונקרטי. בנוסף, הוא ציין שהקיצוץ יגיע לכלל חלקי החברה והתפקידים, וכי אין בכוונתו להמתין עד לתאריך ה-17.5 כפי שנקבע בהחלטה של בית הדין לעבודה. 
מטעם עובדי חברת החדשות לא הובעה התנגדות עקרונית למהלך של קיצוצים, אך הודגשו שני כללים עקרוניים מבחינתם: הראשון כולל דיאלוג מול נציגות העובדים, בשקיפות מלאה של הנתונים ותוך ניסיון אמיתי להגיע להסכמות, אשר יכלול מתן הצדקות מגובות בנתונים כלכליים. השני הוא אוטונומיה לחברת החדשות בתכנים עיתונאים, אקטואליים ותחקירי עומק, ושליטה מוחלטת בתכנים אלה. 
ואולם כאמור, הפגישה הסתיימה בטונים צורמים, בה אמר בן טל כי "אתם מאיימים באקדח לא טעון". בתוך כך, ביקשו עובדי חברת החדשות לנקוט מהלך היום בעיצומים – אולם המהלך הוקפא לעת עתה עד לדיון בבית הדין לענייני עבודה. 
מרשת נמסר: ״רשת 13 מצוייה במצב פיננסי קשה עוד טרם משבר הקורונה. לצערנו, משבר הקורונה הקטין משמעותית את הכנסות החברה בעשרות  אחוזים, דבר המחייב נקיטת צעדים מיידים, דרמטיים וכואבים וזאת על מנת לשמור על החברה כעסק חי. לצערנו, חרף השקיפות המלאה שנקטנו מול נציגי העובדים, הם בוחרים לפגוע בשידורי ערוץ 13. תוכנית ההתייעלות המדוברת הינה הדרך היחידה להציל את הערוץ וחברת החדשות שלו מסגירה. בהתנהלות קיצונית זו של ועד העובדים הוא מסכן את עתידו של ערוץ 13, חדשות 13 על כלל עובדיהם. הנהלת רשת 13 נחושה להציל את הערוץ וקוראת לוועד העובדים לגלות אחריות ובגרות בטרם יהיה מאוחר״.
מדירקטוריון רשת טרם נמסרה תגובה.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    לא צריך עורך מהדורה כושל
    לנדברג עובד מיותר 04/2020/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לפטר את הבלוף שנקרא ליאור לנדברג
    סגור
  • 4.
    תפטר את ליאור לנדברג
    כל הכבוד לבן טל 04/2020/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הוא מיותר תחסוך הרבה כסף. יש המון שומנים בחדשות. כל הכבוד לך בן טל
    סגור
  • 3.
    ליאור לנדברג מיותר
    יש אלוהים 04/2020/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לפטר אותו ומיד.
    סגור
  • 2.
    רוב עם ישראל שונא אתכם
    כלכלן 04/2020/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ומי שמפרסם בטיוי בכלל טיפש . מחרימים את המפרסמים
    סגור
  • 1.
    הציבור ישמח אם תיסגרו, אתם שנואים ועלובים (ל"ת)
    חבורה מיותרת 04/2020/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור