תקשורת ומדיה

לא רק HOT ו-yes: המדינה שוקלת לחייב את נטפליקס להשקיע בהפקות ישראליות

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בדרכים למנוע את קריסת תעשיית הטלוויזיה בישראל, בין הרעיונות שהועלו: לחייב את פרטנר וסלקום להשקיע ביצירות כחול-לבן, כמו גם חברות בינלאומיות
אנגלינה יוסים |  3
סט צילומים (צילום unsplash)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, התכנסה היום (שני) לדיון בנושא מניעת קריסת תעשיית הטלוויזיה בישראל, בצל יישום רפורמת הסיבים האופטיים, לבקשת ח"כ מרב מיכאלי. רפורמת הסיבים תעביר את שידורי הטלוויזיה מהלווין לרשת האינטרנט. מדובר בפרצה בחוק שמסכנת את הפקות המקור הישראליות כיוון שחברות הלווין כגון יס והוט מחויבות להשקיע 8% מהרווחים על השידורים בהפקות מקור ישראליות, החוק לא חל על חברות שידור באינטרנט כמו פרטנר וסלקום. 
חברות בינלאומיות דוגמת נטפליקס לא מחויבות השקיע בהפקות מקור בישראל. למרות שבאירופה מוטלות על חברות בינלאומיות חובה להשקעה בהפקות מקור. סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת, עופר רז דרור, אמר כי "לפי ההערכות כמיליון ישראלים מנויים לנטפליקס ושקל מזה לא חוזר להשקעה בהפקות מקומיות, וכל מנוי שעובר מהכבלים והלוויין לאינטרנט יוצא משקעה בהפקות מקור". יו"ר הועדה, יעקב מרגי, קרא למשרד התקשורת "לבחון לחייב גם את החברות הבינלאומיות להשקיע ביצירה מקומית".

הוט ויס אשר השקיעו 320 מיליון שקלים בהפקות מקור בשנת 2014, לעומת 220 מיליון שקלים בשנת 2020 בשל המעבר לשידורים באינטרנט. ח"כ מיכאלי אמרה כי "הפקות המקור מתקיימות בעיקר בזכות החובה שחלה על הוט ויס, להשקיע 8% מההכנסות משידורים". לדבריה, החובה הזו נמצאת בסכנה מכיוון שהיא לא חלה על שידורים באינטרנט, והחברות כבר החלו להעביר חלק מהמנויים שלהם לשידור באמצעות האינטרנט. חברות כמו פרטנר וסלקום, המשדרות באמצעות האינטרנט, לא מחויבות להשקיע בהפקות מקור. מיכאלי הסבירה כי "בתחילה דובר על הגנת ינוקא, אך מאז עברו שש שנים ולחברות יש כבר כחצי מיליון מנויים". רפורמת הסיבים תוביל לצמצום נוסף בהשקעה בהפקות המקור.
כלכלנית המועצה, אלינור כליפזאדה, אמרה כי "הטענה שנטפליקס תברח אם תידרש להשקיע בהפקות מקור פחות מקובלת על המועצה, ופרטנר וסלקום כבר לא במצב שנדרשות להגנות ינוקא ואפשר להחיל עליהן רגולציה באופן מדורג".
מנכ"ל איגוד עובדי הקולנוע, הטלוויזיה והבמות, איתמר אביטן, אמר כי יש סחבת מכוונת של משרדי התקשורת והאוצר. הפקות המקור בישראל יכחדו וזה מה שהולך להיות".
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    אין בעיה
    שי 08/2020/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רוצים שוב ליקר לנו את המחירים ? נמצא דרכים חלופיות , רק לא תכנים מישראל אוי ואבוי.
    סגור
  • 2.
    תתחילו להשקיע בתכניות איכות
    טום 08/2020/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה שיש היום בטלויזיה זה זבל של ריאלטי ותת רמה
    סגור
  • 1.
    העלאת מחירים ללקוחות זה מה שיקרה
    מיקה 08/2020/17
    הגב לתגובה זו
    4 1
    התערבות פוליטיקאים בשידורים מחול כגון נטפליקס תגרום לה לגלגל את ההוצאה על הצרכן והלעלות מחירים. מזה ירוויחו החברות הגדולות הוט ויס והלוביסטים שלהם בכנסת.
    סגור