תקשורת ומדיה

אותם מרואיינים, אותו סיפור: חדשות 12 ו-13 שידרו במקביל תחקירים דומים

שתי הכתבות על "עוקץ ברי מים" התבססו על ריאיונות עם אותם בני משפחה והציגו סיפורים דומים על החברות "נובה בר" ו"צלול". האם מדובר בצירוף מקרים נדיר או בהתערבות של גורם שלישי? בעקבות השידורים: הרשות להגנת הצרכן תטיל קנס של כ-666 אלף שקל על חברת ברי המים "צלול"
רועי בהריר-פרל |  7
עוקץ ברי מים (צילום מסך קשת 12, מסך רשת 13)
מי שזפזפ אמש בין חדשות 12 ל-13 לקראת סוף המהדורות יכול היה בקלות לטעות ולחשוב שהממיר התקלקל או שהגיע הזמן להחליף סוללות בשלט: בשתי המהדורות שודרה, כמעט במקביל, כתבת תחקיר על חברות ברי מים שעוקצות לכאורה את הלקוחות שלהן, ביניהם קשישים חסרי ישע. באורח פלא, שתי הכתבות היו גם כמעט באותו אורך, המרואיינים בשני התחקירים היו אותם מרואיינים, העוקצים שאותם מרואיינים תיארו היו אותם עוקצים ובמקרים רבים הציטוטים שלהם גם חזרו על עצמם, כמעט אחד לאחד, בשתי המהדורות.
מקרים כאלה אינם נפוצים כלל בענף התקשורת, במיוחד באזורי החדשות ובמיוחד-במיוחד במהדורות המרכזיות של חברות חדשות מובילות. כל עוד לא מדובר באירועי מדיה, כמו למשל מסיבות עיתונאים של אישי ציבור, מהדורות החדשות מתחרות זו בזו עד זוב דם על נושא הבלעדיות בסיקור. לצורך העניין, הן גם מבקשות מהמרואיינים לכתבות המהדורה שלא להתראיין במקביל לכלי תקשורת אחר על מנת שלא להרוס להן את ה"סקופ". מצב שבו מהדורה מרכזית משדרת, באותו ערב ממש, כתבה כמעט זהה לזו שמשודרת במהדורה המתחרה הוא לא משהו שניתן לעבור עליו במערכת לסדר היום. מדובר, בשפת העם, בפדיחה רצינית. ומישהו שם כנראה ישלם עליה.
על התחקיר המדובר בחדשות 13, שפוצל לשני חלקים תחת הכותרת "מים גנובים", חתומה כתבת המשפט אלמז מנגיסטו והוא מתמקד בעוקץ של קשישים בידי חברות מתקני המים "נובה בר" ו"צלול". לצד ראיון עם עובד לשעבר בחברת "צלול", שמתאר את השיטות המפוקפקת שבהן היא נוקטת במכירת מתקני המים שלה לקשישים ("נציגי החברה באים ללקוח ואומרים: 'אתה רואה את הפיה שלך? אתה שותה מים לא טעימים'"), מראיינת הכתבת את בני הזוג הקשישים יונקי ואבנר אילון מקיבוץ עין גדי, שנעקצו לכאורה בידי "נובה" בר", ואת בתם מירב איילון, שנחלצה לעזרתם.
בחדשות 12, כתבתה של לי כתבת הצרכנות והתיירות לי אברמוביץ' ממוסגרת כפולואו-אפ לתחקיר שלה מלפני שש שנים על חברת מתקני המים "מיקרון מים", שנתבעה על ידי לקוחות, פשטה רגל וכעת שמה של אותה חברה הוא "נובה בר" - והיא שוב עוקצת לקוחות. גם אברמוביץ' מראיינת במסגרת הכתבה את בני הזוג איילון ואת בתם, בנוסף למרואיינים אחרים ולשילוב של סינקים מהתחקיר הקודם. בפאנל האולפני שבסוף הכתבה, אברמוביץ' מעדכנת כי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 666,000 שקל על חברת  מתקני המים "צלול טיהור וסינון מים בע"מ" לאחר שחשפה תשע הפרות חוק חמורות שלה מול הצרכנים. חדשות 13, מנגד, הוציאו היום (שני) פוש על כך, בו צוין כי המהלך של הרשות נעשה בעקבות התחקיר שלהם מאמש.
מה עומד מאחורי הפרסום המקביל הזה? הן בחדשות 12 והן בחדשות 13 מכחישים כי היה מעורב בעניין משרד יחסי ציבור של חברת מתקני מים מתחרה, שהעביר מידע לשתי המהדורות במקביל, מבלי ליידע אותן על כך שהמידע אינו בלעדי. אפשרות אחרת היא שהנושא צף בימים האחרונים ברשתות החברתיות ומשם הגיע למהדורות ואפשרות שלישית, קצת פחות ריאלית, היא שמדובר במקריות מוחלטת.
מחדשות 12 נמסר בתגובה: "לי אברמוביץ' חשפה כבר לפני שלוש שנים את סיפורם של צמד הנוכלים שעומד מאחורי 'מי מיקרון'. ברגע שהיא הבינה שהמעללים חוזרים בשם אחר, היא ביצעה תחקיר נרחב ואנחנו שמחים שהבאנו אותו לשידור".
מחדשות 13 נמסר בתגובה: "התחקיר של אלמז מנגיסטו, מים גנובים, הוא תוצאה של עבודה רבה בחודשים האחרונים. אנו גאים על כך, ומזמינים את הצופים לצפות הערב בחלקו השני".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    ממש לא מקרה, שטראוס שולטים באחוזים גם בערוץ 13
    יוסי 10/2020/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אל תהיו תמימים , לא נתנו לחברות להגיב בכלל, כנראה שלא רוצים שתשמעו מה יש להן לומר , סיכול ממוקד של תמי 4 מול החברות שמפריעות לה , אה וצירפו איזה נוכל כדי שזה יהיה אמין יותר. הכניסו עוקץ לכאורה של עשרות אלפי שקלים אבל תגובת החברה היא חצי שורה , ואת זה עשו בכל החברות , אי אפשר לדעת אם היה עוקץ בכלל כשזה משודר במעמד צד אחד וערוך ע"י הערוץ עצמו.
    סגור
  • 6.
    שני הערוצים ליגה ז
    בולבוליק 10/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ערוצים צהובים, לא מביאים חדשות, מביאים אדמות של מגישים מנופחים, לא מכליל. ערוץ 11 מפתיע לאורך זמן לטובה
    סגור
  • 5.
    בוא נרגיע. לא סקופ ולא נעליים
    תחקיר? 10/2020/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כתבה ברמה תת מקומון
    סגור
  • 4.
    לויתן
    שרה סיתון 10/2020/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איזה גבר קושמרו אמיץ וגם יפה בהצלחה והרבה בריאות למשפחה
    סגור
  • 3.
    שטראוס הבעלים 16% בערוץ 13
    דרור 10/2020/20
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ממש מעניין איך מראים דוקטור שמדבר על מים טובים במדינה ומראים את מתקני המים של שטראוס תוך הכפשת האחרים... פרסומת סמויה?! למה לשטראוס מותר למכור ב6000-7000 שח ולאחרים לא? סיכול ממוקד לחברות הנוגסות בשטראוס על חשבונם, אבל מי יודה...
    סגור
  • 2.
    מקריות... באותה עת ועם אותם מרואיינים.
    גל 10/2020/19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לא סביר.
    סגור
  • 1.
    ניגוד עניינים
    רוני 10/2020/19
    הגב לתגובה זו
    4 0
    במקום לחזק את החלשים ולהחליש את החזקים אתם עושים בדיוק את ההפך. תקשורת חרא.
    סגור